۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
حمایت بنیاد برکت از باغداران سیاهو در قالب زنجیره سبز؛ پساب پرورش ماهی کود باغات نارنگی می شود
بازار گزارش می دهد

حمایت بنیاد برکت از باغداران سیاهو در قالب زنجیره سبز؛ پساب پرورش ماهی کود باغات نارنگی می شود

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ارائه بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به باغداران منطقه سیاهو، تولید نارنگی در قالب زنجیره سبز در منطقه هرمزگان را رونق بخشید.

بازار؛ گروه ایران: بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تازه ترین فعالیت های حمایتی خود در راستای تامین امنیت غذایی کشور، به سراغ کشاورزان و آبزی پروران روستاهای استان هرمزگان در قالب اجرای طرح های زنجیره آبی و سبز رفته است. یکی از مناطق مورد هدف این بنیاد دهستان سیاهو با روستاهای تابع آن است که ظرفیت بسیار خوبی در تولید نارنگی های مرغوب دارد؛ میوه ای ترش و شیرین با بویی مطبوع که طرفداران بسیاری دارد و بیشتر باغداران منطقه هم دست به تولید و برداشت آن می زنند.

هرچند هرمزگان به عنوان یکی از سه استان برتر در تولید نارنگی معرفی می شود و سالانه نزدیک به ۶۷ هزار تن از این محصول از باغات آن برداشت می شود اما باغداران اغلب با عدیده ای مشکلات از جمله کمبود منابع آبی، شیوع بیماری ها و آفات در باغات، از دست رفتن محصول درختان به واسطه بارش تگرگ و غیره دست و پنجه نرم می کنند.

از این رو بنیاد برکت با اهدای تسهیلات به باغداران ضمن کمک به توسعه باغات، در راستای رفع مشکلات باغات نیز اقدام کرد.

حمایت ۱۵۰ میلیون تومانی از هر باغ دار

در این رابطه عبدالحسین عامری باغ دار منطقه سیاهو به بازار گفت: نزدیک به یک هکتار سطح زیر کشت باغ نارنگی ای است که در اختیار دارم که برای آن از بنیاد برکت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای آبیاری تحت فشار و افزایش سطح زیر کشت دریافت کرده ام.

وی با اشاره به اینکه یک ماهی است که باغ خود را آبیاری تحت فشار تجهیز کرده است افزود: با توجه به صرفه جویی که انجام شده سطح زیر کشت را نزدیک ۳/۰ افزایش داده ام که علمکرد باغ نسبت به سال های قبل بهبود و نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین سطح زیر کشت نیز افزایش پیدا کرده است.

عامری: با تسهیلاتی بنیاد برکت که به جوانان منطقه ارائه کرد، اشتغال منطقه را رونق داده و موجب این شده که جوانانی که به شهر مهاجرت کرده بودند به روستا برگردند

این باغدار با اشاره به اینکه بیشتر محصولات نارنگی منطقه سیاهو به بازارهای تهران و اصفهان ارسال می شود ادامه داد: علاوه بر تسهیلاتی که بنیاد برکت در اختیارمان قرار داده در راستای توسعه زنجیره سبز حمایت های دیگری نیز از مراجع مرتبط می خواهیم؛ به خصوص که چندسالی است که بیماری زوال مرکبات در منطقه شیوع پیدا کرده است.

به گفته وی هرچند مشاوره هایی از طرف شرکت های بخش خصوصی، گیاه پزشکی و اداره جهاد کشاورزی ارائه می شود اما همچنان به حمایت بیشتر در این حوزه نیاز داریم. اگر در این حوزه نیز مورد حمایت قرار بگیریم فکر می کنم بتوانیم عملکرد باغات را افزایش و با آفات و بیماری های درختان بیشتر مبارزه کنیم.

عامری تاکید کرد: جهادکشاورزی طی سال های قبل خط انتقالی را از چشمه به اول اراضی انجام داده که انشالله تا یک ماه دیگر افتتاح می شود و اگر جهاد کشاورزی بتواند زمین را در اختیار جوانان منطقه قرار دهد می توانیم تا ۷۰ هکتار سطح زیرکشت را افزایش دهیم.

وی همچنین ضمن تشکر از بنیاد برکت تصریح کرد: با تسهیلاتی بنیاد برکت که به جوانان منطقه ارائه کرد، اشتغال منطقه را رونق داده و موجب این شده که جوانانی که به شهر مهاجرت کرده بودند به روستا برگردند.

حمایت بنیاد برکت از باغداران سیاهو در قالب زنجیره سبز؛ پساب پرورش ماهی کود باغات نارنگی می شود

کمک به افزایش عملکرد باغات نارنگی

مرتضی عامری باغ دار دیگری از دهستان سیاهو نیز به بازار گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که مشغول به کار کشاورزی هستم. امسال با بهره مندی از تسهیلات بنیاد برکت توانستم کود دهی، موتور سم پاشی و غیره تهیه کنم که مجموع آن باعث شده روند باغ داری در این منطقه بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار او قرار داده است افزود: با تسهیلاتی که از بنیاد گرفتم پیش بینی می کنم عملکرد باغ خود نسبت به سال گذشته حداقل ۲ برابر افزایش یابد. همچنین به صورت فصلی نیز می توانم برای ۲۰ نفر اشتغال زایی کنم.

عامری: حجم کلی تولیدات باغ بنده نیز بین ۳۵ تا ۴۰ تن است. امسال با توجه به حمایت بنیاد برکت به نظر می رسد این حجم رشد بسیار خوبی داشته باشد

این باغ دار در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت توسعه باغ هم دارد یا خیر بیان داشت: در حوزه توسعه باغ امکان اضافه کردن درخت را ندارم چرا که مشکل آب در این منطقه وجود دارد اما اگر بتوانم به همین درخت های موجود به درستی برسم عملکرد باغ تا حد چشمگیری افزایش می یابد.

عامری ادامه داد: علاوه بر تسهیلاتی که برای اصلاح آبیاری و کود دهی در اختیار مان قراردادند نیازمند حمایت دیگری هم از بنیاد برکت یا سایر نهادهای دیگر برای مقابله با تگرگ که باعث از دست رفتن نیمی از باغات می شود هستیم.

وی در خصوص مقاصد ارسال محصولات خود گفت: محصول نارنگی باغات سیاهو بیشتر به تهران ارسال می شود و حجم کلی تولیدات باغ بنده نیز بین ۳۵ تا ۴۰ تن است. امسال با توجه به حمایت بنیاد برکت به نظر می رسد این حجم رشد بسیار خوبی داشته باشد. البته این افزایش عملکرد باغات به همین امسال محدود نمی شود و هر سال حجم برداشت از باغات افزایش می یابد.

حمایت بنیاد برکت از باغداران سیاهو در قالب زنجیره سبز؛ پساب پرورش ماهی کود باغات نارنگی می شود

حمایت از بیش از ۳۰ باغ نارنگی

محمد رضا رستمیان مجری بنیاد برکت در شهرستان بندرعباس نیز در خصوص طرح های اجرایی این بنیاد در روستاهای بندرعباس به بازار گفت: طرح هایی که در شهرستان بندرعباس به خصوص دهستان سیاهو که معروف به قطب نارنگی منطقه است اجرایی می شود به اصلاح و توسعه باغات، ‌آبرسانی و به طور کلی بالابردن بهره وری تولیدات منطقه را شامل می شود.

وی با اشاره به چالش تگرگ برای باغات نارنگی منطقه افزود: یکی از مشکلاتی که اهالی روستا با آن درگیر هستند بحث بارش های فصلی به ویژه تگرگ است که اینجا یکی از اصلی ترین مشکلاتشان است. به خصوص که نارنگی این منطقه در زمستان آماده برداشت می شود و دقیقا در همان محدوده زمانی تگرگ شروع به باریدن می کند.

این مجری بنیاد برکت ادامه داد: با یک بار بارش تگرگ محصول از کیفیت اولیه خارج می شود و خیلی از باغات ما به خاطر همین موضوع حتی به ضرر هم می رسند. بنیاد برکت یکی از ایده هایش در این زمینه کمک به توسعه باغات و کمک به اصلاح کاشت نهال های اصلاح شده، ‌به همراه کمک به به کشاورزان به نوعی که حتی اگر ضرر کردند هم بتوانند آن را از طریقی دیگر جبران کنند است.

رستمیان: تا این لحظه ۱۶ باغ در روستای سلخ و ۶ باغ در روستای زاکین را حمایت کرده ایم و برای حدود ۱۵ طرح دیگر نیز درخواست داده اند که آن ها هم در مرحله تشکیل پرونده هستند

به گفته وی این حمایت می تواند با توسعه دادن بیشتر باغات، کاشت نهال های بیشتر و استفاده از ظرفیتی که در منطقه وجود دارد تا بتوانند بهره وری بیشتری داشته باشند را شامل می شود.

رستمیان در پاسخ به این سوال که بنیاد برکت تاکنون از چه تعداد باغدار حمایت کرده است بیان داشت: تا این لحظه ۱۶ باغ در روستای سلخ و ۶ باغ در روستای زاکین را حمایت کرده ایم و برای حدود ۱۵ طرح دیگر نیز درخواست داده اند که آن ها هم در مرحله تشکیل پرونده هستند.

وی افزود: محدودیتی در حوزه زنجیره سبز برای حمایت نداریم. متقاضیانی که شرایط و آن اهلیت را داشته باشند مراجعه می کنند و تسهیل گران بررسی ها را انجام می دهند و به هر متقاضی که بتواند تسهیلات را دریافت کند اهدا خواهند کرد.

رستمیان در خصوص تمرکز بنیاد برکت بر برنامه های حمایتی در دهستان سیاهو ادامه داد: در منطقه سیاهو در زنجیره سبز تمرکزمان بر روی باغات نارنگی است. البته طرح های دیگری هم در اینجا داریم که شامل صنایع دستی، ‌ طرح های خدماتی، ‌ مشاغل خدماتی، فنی و غیره می شوند و برای آن ها نیز برنامه حمایتی داریم. اما عمده تمرکزمان در این روستا زنجیره سبز و باغات نارنگی است.

وی در خصوص مقدار تسهیلاتی که تاکنون در اختیار باغداران و سایر کسانی که نیاز به منابع مالی داشتند گفت: تا این لحظه ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلاتی بوده که اختصاص داده ایم و تقریبا ۱۱۵ میلیارد ریال دیگری هم هست که منتظریم معرفی به بانک شوند تا تسهیلات را دریافت کنند.

به گفته وی ساز و کار بنیاد برکت به این شکل است که تسهیل گران برای معرفی متقاضیان روستایی یکسری پارامتر ها را بررسی می کنند، برای مثال شغل و یا طرح باید مشخص باشد و نیاز به حمایت برای توسعه نیز داشته باشد. بنابراین باید تسهیلاتی که دریافت می کنند فقط برای کاری باشد که می خواهند از آن استفاده کنند. بعد اهلیت سنجی می شوند و تسهیلات به آن ها ها داده می شود.

رستمیان تاکید کرد: علاوه بر حمایت مالی در بحث های آموزشی نیز گروه های تخصصی در روستاها داریم و تمام باغداران نارنگی منطقه در قالب یک گروه تخصصی قرار می گیرند و آموزش هایی به آن ها داده می شود. چه در بحث بازار فروش، چه در بحث مباحث بازرگانی و کشاورزی، مباحث تخصصی نگهداری باغات، ‌اصلاح اراضی و غیره که نیاز به حمایت داشته باشند ما به آن ها کمک می کنیم.

حمایت بنیاد برکت از باغداران سیاهو در قالب زنجیره سبز؛ پساب پرورش ماهی کود باغات نارنگی می شود

حمایت از زنجیره سبز در کنار زنجیره آبی

سجاد امیریان زاده معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان هرمزگان نیز به بازار گفت: بنیاد برکت در راستای فعالیت های اشتغال زایی که انجام می دهد و به واسطه حضور تسهیل گرانی که در این مناطق دارد در حوزه اشتغال زایی فعالیت دارد. یکی از نقاظ مثبتی که بنیاد برکت نسبت به سایر مجموعه ها دارد این است که از تسهیل گرانی استفاده می کند که بومی مناطق روستایی هستند.

وی افزود: تسهیل گران به عنوان نیروی جهادی فعالیت می کنند و رابطه استخدامی با مجموعه ستاد اجرایی یا بنیاد برکت وابسته به ستاد ندارند و بر اساس مزیت منطقه ای هر روستا، شورای اقتصادی روستا را تشکیل می دهند و نسبت به ارائه تسهیلات اقدام می کنند.

امیریان زاده: تمامی فعالیت های بنیاد برکت ضمن تقویت زنجیره های آبی و سبز و کمک به تامین امنیت غذایی باعث می شود که مهاجرت معکوس به روستاها را داشته باشیم

امیریان زاده ادامه داد: تمامی فعالیت های بنیاد برکت ضمن تقویت زنجیره های آبی و سبز و کمک به تامین امنیت غذایی باعث می شود که مهاجرت معکوس به روستاها را داشته باشیم. همچنین مشاغلی که در روستاها قابل احیا است و بر اساس نوع مزیت را بتوانیم کار کنیم. امروز در منطقه سیاهو هستیم، ‌ منطقه سیاهو به عنوان منطقه ای که در طرح هر روستا یک محصول، محصول نارنگی دارد و یک کار خوبی که اینجا اتفاق میفتد این است که مردم کم کم به پرورش ماهی هم رو می آورند.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان داشت: منابع آبی کمی در اینجا در اختیار داریم که برای جبران آن به قنات های بالا دست لوله کشی شده و در استخرها این منابع آب نگهداری می شود. این استخرها فضای مناسبی حتی برای پرورش ماهی هستند.

وی با اشاره به سایر ظرفیت های اقتصادی منطقه سیاهو اضافه کرد: برای پرورش ماهی باید آب تعویض شود و پساب پرورش ماهی یکی از کودهای بسیار خوبی برای باغات نارنگی است. به همین منظور در روستای فورخرج که چند کیلومتری اینجا است فردی پرورش ماهی زینتی را آغاز کرده و از پساب این ماهی زینتی نیز برای درخت نارنگی استفاده می کند. او با این کار توانسته درخت نارنگی ۲ ساله را ثمر برساند. این درحالی است که درخت نارنگی اغلب چهارسال به بالا به ثمر می رسد.

امیریان زاده ادامه داد: همچنین بخاطر گرمای هوا، ‌پرورش ماهیان گرمابی در این منطقه می تواند رونق خوبی یابد و نه تنها در فروش ماهی نیز تاثیرگذار است و بلکه به تولید و فروش نارنگی نیز کمک می کند.

وی با اشاره به این برنامه های زنجیره ای بنیاد برکت در مناطق روستایی تاکید کرد: متاسفانه الان باغ دار محصول خود را سر باغ می فروشد؛ یعنی میدان دار یا دلال سر باغ محصول را خریداری می کند و اگر دی ماه محصول را بفروشد دلال اردیبهشت ماه سال بعد تسویه حساب می کند. بنابراین به ناچار باید این بازده زمانی را صبر کند تا به پول خود برسد. از این رو اگر برای باغ دار سبد مورد نیاز برای بسته بندی و سرد خانه نگهداری میوه برای شب عید هم داشته باشیم نه تنها با حذف واسطه ها، میوه ارزان تر به دست مردم می رسد بلکه سود ناشی از افزایش قیمت های شب عید نیز به باغدار می رسد.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha