۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
وزارت نفت، نفت اضافه ای برای تهاتر با چینی ها و توسعه فرودگاه امام ندارد
عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با بازار:

وزارت نفت، نفت اضافه ای برای تهاتر با چینی ها و توسعه فرودگاه امام ندارد

عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به قرارداد ۲.۵ میلیاردی وزارت راه و شهرسازی با یک شرکت چینی برای توسعه فرودگاه امام گفت: وزارت نفت، نفت اضافه ای برای تهاتر با چینی ها ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پای نفت این بار به فرودگاه امام باز شده است. بر اساس قراردادی که وزارت راه و شهرسازی با چینی ها امضا کرده قرار است که توسعه فرودگام امام توسط شرکت هاکان انجام شود. بر اساس آنچه اعلام شده منابع مالی این قرارداد که ارزش آن حدود ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده از محل تهاتر با نفت تامین خواهد شد. جدای از حاشیه های انتخاب این شرکت گمنام و بدهکار، فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با بازار می گوید که نفتی که قرار است چینی ها برای اجرای این پروژه ها دریافت کنند، از کجا قرار است تامین شود.

او با بیان اینکه تولید نفت کشور ظرفیت مشخصی و محدودی دارد و نمی توان به راحتی و در زمان کم آن را افزایش داد، ادامه داد: شرکت نفت هر آنچه که دارد را خود فروخته و بر اساس قوانین بودجه ای پول آن را هم هزینه می کند و به خزانه واریز می کند.

او ادامه داد: شرکت نفت، نفت مازادی ندارد که بخواهد آن را با یک شرکت چینی تهاتر کند. حتی ذخیره چندانی هم روی کشتی ها نداریم.

لازم به یادآوری است که به گفته چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، «تامین مالی از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که چیزی حدود ٢.۵ تا ٣ میلیارد یورو تهاتر شود، امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.»

تامین مالی پروژه توسعه فرودگاه امام خمینی از طریق تهاتر نفتی چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه آمریکاییِ بلومبرگ از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر داد. بر پایه گزارش بلومبرگ، صادرات نفت ایران به چین به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح در ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha