۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌ های جاده‌ای با نصب سرعت‌گیر
معاون دفتر توسعه ایمنی راه سازمان راهداری خبر داد

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌ های جاده‌ای با نصب سرعت‌گیر

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از کاهش ۴۰ درصدی آمار فوتی‌ های جاده‌ای با نصب سرعت گیرهای استاندارد خبر داد.

به گزارش بازار، محمد راشد مدرس گرجی در خصوص تاثیر سرعت گیرها در کاهش تصادفات بیان کرد: سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی کاهش متوفیان سوانح جاده‌ای است و گرچه ممکن است با اجرای سرعت گیرها، تعداد تصادف‌های خسارتی افزایش داشته باشد، اما در بحث کاهش متوفیان موثر بوده است.

وی افزود: بر اساس آمار، نصب سرعت گیرها، ۴۰ درصد آمار فوتی‌های جاده‌ای را کاهش داده است.

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری در خصوص سرعت گیرهای برون شهری و میزان استاندارد بودن آن‌ها گفت: نصب سرعت گیر آخرین راهکار در زمینه آرام سازی و ایمن سازی جاده هاست که ادارات راهداری در استان‌های کشور موظف هستند بر اساس نشریه ۲۶۷ و دستورالعمل‌های ابلاغ شده سازمان راهداری، این سرعت گیرها را در مناطق مسکونی و بافت مسکونی برون شهری نصب کند.

وی ادامه داد: با توجه به نوع راه و سرعتی که تعریف شده، ضوابط این سرعت گیرها نیز تعریف شده است. مثلا تا سال ۸۶ در راه‌های برون شهری از سرعت گیرهای پلاستیکی با ارتفاع ۲ و نیم سانتی متر استفاده می‌شد و بعد از آن با دستورالعمل‌های جدید، سرعت گیرها به صورت آسفالتی و در راه‌های فرعی به اصلی و یا راه‌های روستایی به شهری نصب شدند که ارتفاع آن بین ۷ تا ۱۰ سانتی متر است.

مدرس گرجی با اشاره به تفاوت سرعت گیرهای درون شهری با برون شهری بیان کرد: تفاوت سرعت گیرهای درون شهری با برون شهری، در طول آن است که در حال حاضر طول سرعت گیرهای برون شهری ۳ و نیم تا ۴ و نیم متر است و این در حالی است که سرعت گیرهای درون شهری با طول کمتر استفاده می‌شود و این اتفاق به منظور کاهش سرعت ماشین تا ۳۵ کیلومتر صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر اندازه به آشکارسازی آن نیز توجه شده تا با رنگ آمیزی، مردم از وجود سرعت گیرها آگاه شوند و همچنین تابلوهای هشدار در فاصله ۳۵ تا ۳۰۰ متری، بسته به نوع راه نصب شده است.

معاون دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری در خصوص گلایه‌های مردم مبنی بر سرعت گیرهای غیراستاندارد در جاده‌ها و ورودی شهرها گفت: در حال رفع نواقص هستیم، اما در برخی جاده ها، دهیاری‌ها و شوراها به صورت خودجوش با آسفالت سرعت گیر نصب می‌کنند و همکاران ما باید این سرعت گیرها را یا استاندارد سازی کنند یا بردارند.

کد خبر: ۲۵۹٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha