۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
فرسایش خاک شرق گلستان ۳۵ تُن در هکتار است 
استاندار گلستان:

فرسایش خاک شرق گلستان ۳۵ تُن در هکتار است 

گرگان- استاندار گلستان با بیان اینکه فرسایش خاک در شرق استان گلستان ۳۵ تن در هکتار است، گفت: متاسفانه در سیل اخیر استان لایه های ارزشمند خاک شسته شد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی محمد زنگانه صبح امروز شنبه در مراسم آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در گلستان با بیان اینکه ایران هفتمین کشور دنیا از نظر تولید کربن است، اظهارکرد: کنوانسیون های بین المللی محیط زیستی ذیل سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰ برنامه های جدی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و پیشگیری از تخریب زمین، جنگل و مراتع دارند.

استاندار گلستان افزود: عدم بهبود وضعیت فعلی و تغییرات اقلیمی اثراث بسیار شدیدی بر زندگی مردم می گذارد.

وی گفت: در آینده از توسعه صنعتی کشورهایی که از برنامه های این چنینی عقب می مانند و تعهدات خود را در این حوزه انجام نمی دهند، جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: این قبیل کنوانسیون ها، اقدامات کشور ها در کاهش اثرات گازهای گلخانه ای و افزایش فضای سبز را دنبال می کنند که امروز در کشورهایی مانند پاکستان، عربستان، چین و ترکیه اتفاقات بزرگی در این بخش رخ داده است‌.

استاندار گلستان گفت: بر اساس این کنوانسیون، مقرر شده یک تریلیون اصله درخت تا سال ۲۰۳۰ در دنیا کاشته شود. وی اضافه کرد: آمریکا برای کاشت ۱۰۰ میلیارد، چین ۷۰ میلیارد و عربستان برای کاشت ۵۰ میلیارد درخت برنامه ریزی کرده است.

وی ادامه داد: برنامه جدی این کشورها در این حوزه نشان دهنده برداشتن گام بلند توسط آنها و اعمال محدودیت ها در آینده برای سایر کشور ها است.

زنگانه ادامه داد: حفظ و ذخیره آب و ممانعت از سیلاب هم از برکات کاشت درخت خواهد بود.

وی گفت: فرسایش خاک در شرق استان گلستان ۳۵ تن در هکتار بوده که این موضوع بسیار نگران کننده است و متاسفانه در سیل اخیر در شرق استان لایه های ارزشمند خاک شسته شد.

وی تاکید کرد: افزایش دست اندازی به جنگل ها و مراتع و ساخت و ساز غیر مجاز، نگرانی ها در این زمینه را افزایش می دهد.

استاندار گلستان بیان کرد: دهیاران باید به این موضوع نظارت داشته باشند و اگر کوتاهی کنند حذف خواهند شد زیرا این مسئله امنیت غذایی ما را به خطر می اندازد.

به گفته وی، شکل گیری جریان های سازمان یافته در ساخت و ساز های غیر مجاز بسیار تعجب برانگیز است.

وی اشاره کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد مشابه حادثه سیل کلاله در گرگان رخ ندهد.

زنگانه با بیان اینکه از فرصت جنگل‌کاری می توان در زراعت چوب هم بهره گرفت، تاکید کرد: کشت نهال باید در اولویت اراضی شیبدار و قابل صیانت باشد زیرا «داشت» مهمتر از کاشت است.

همچنین استاندار گلستان ضمن یادآوری تاکید رییس جمهور بر احیای خلیج گرگان و اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم شخصی یا سازمانی مانع اجرای دستور رییس جمهور در اجرای این طرح‌ها شوند.

وی اضافه کرد: برخی‌ها به بهانه حفظ محیط زیست، مخالف اجرای این طرح هستند اما بر خلاف تصور آنها دستگاه های اجرایی نیز در مسیر تحقق طرح گردشگری آشوراده تبعات اجتماعی و سلامت آن را در نظر گرفته اند.

کد خبر: ۲۵۹٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha