۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
پتانسیل های آذربایجان شرقی در تولید انرژی های پاک/ظرفیتی که دیده نمی شود
بازار گزارش می‌دهد؛

پتانسیل های آذربایجان شرقی در تولید انرژی های پاک/ظرفیتی که دیده نمی شود

تبریز- خطه آذربایجان شرقی مستعد منابع تجدیدپذیر بوده و موقعیت جغرافیایی، زمین شناسی و زیست محیطی آن، پتانسیل مناسبی برای تولید انرژی های پاک و تجدیدپذیر به شمار می رود.

بازار، گروه استان ها- بیت اله احمدی؛ پژوهش های تازه نشان می دهد مصرف انرژی با توسعه یک کشور ارتباط مستقیم دارد، با توجه به انرژی فسیلی و ذخیره های محدود آن و مصرف زیاد انرژِی نمی توان به منابع موجود انرژی تکیه کرد.

در کشور ما نیز با توجه به افزایش احتیاج به منابع انرژی های جدید و کاهش انرژی های فسیلی، در جهت سالم نگهداشتن محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، رساندن انرژی جدید به روستاها و مناطق دوردست، ضروری است.

انرژی های تازه از نوع بادی، هیدروژن نور خورشید و انرژی زیرزمین، جایگاه ویژه ای دارد و حیات امروز و آینده کشورها به منابع انرژی فسیلی وابسته است که این خود تهدید بزرگی برای اقتصاد کشورهای صادرکننده بوده و اقتصاد کشورهای واردکننده را هم به خطر می اندازد.

کارشناسان از ظرفیت نیروگاه های تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر آگاه هستند این در حالی است که قدم های برق منطقه ای آذربایجان در سال های گذشته، در این مسیر بسیار آهسته و کند پیش رفته است.

تشکیل ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در آذربایجان شرقی

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان شرقی، در گفتگو با بازار، گفت: استان آذربایجان شرقی پنجمین استان از نظر پتانسیل تولید انرژِی های تجدیدپذیر است و در حال حاضر ۵۳ مگاوات ظرفیت نصب شده در استان وجود دارد.

افشین میلانی با اشاره به منافع عام و ملی انرژی های تجدیدپذیر افزود: نقش وزارت نیرو نقش حمایتی و تضمین خرید انرژی است و وزارت نیرو تا ۲۰ سال تضمین خرید دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان های اسکو، بناب و شبستر در استان آذربایجان شرقی دارای پتانسیل قوی در تولید انرژی های پاک هستند، افزود: مزارع تولید انرژی تجدیدپذیر باید دارای پتانسیل بوده و مطالعه امکان سنجی صورت بگیرد، سپس شرایط آن منطقه نیز باید رصد شده سپس سرمایه گذاری صورت بگیرد.

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان شرقی افزود: پتانسیل انرژی باد و ظرفیت تشعشع نور و انرژی خورشید، توسط وزرات نیرو انجام گرفته که پس از امکان سنجی در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.

میلانی ابراز داشت: مشترکان خانه های مسکونی تا ظرفیت ۵ کیلووات می توانند به شرکت های توزیع نیروی برق مراجعه کنند، بیشتر از ظرفیت ۷ مگاوات می توانند به شرکت های توزیع برق منطقه ای مراجعه کرده و با کسب موافقت اصولی، اقدام به سرمایه گذاری کنند که تاکنون برای ۵۴۰ مگاوات موافقت اصولی صادر شده است.

ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شدوی گفت: ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شده و دبیر ستاد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است، تا سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در این عرصه بکند، براین اساس حرکت های بزرگی در استان صورت گرفته که مردم در آینده خبرهای خوبی خواهند شنید.

به گفته مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان شرقی، طرحی با عنوان «نهضت روشنایی» به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) در بخش روستایی اجرایی می شود تا با ارائه تسهیلاتی از سوی بانک، پنل هایی نصب شده و تولیدات برق از آن ها خریداری شود.

میلانی در بخش دیگری گفت: وزارت نیرو منابعی را برای تجهیز مدارس اختصاص داد که در ۴۰ مدرسه در آذربایجان شرقی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلووات سلول خورشیدی نصب شد.

وی پیشنهاد کرد سازمان نظام مهندسی و شهرداری نیز ورود کنند تا صدور پرونده های ساختمانی و پایان کار را منوط به نصب سلول خورشیدی در پشت بام ها کنند.

مزایای انرژی های تجدیدپذیر

انرژی تجدیدپذیر از منابع تجدیدپذیر یا قابل بازگشت‌ تولید می شود و می ‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی توسط منابع طبیعی از قبیل نورخورشید، بارانف باد، جزر و مد و گرمای حرارتی زمین جایگزین کرد.

انرژی ‌های پاک برای تامین انرژی در زمینه های تولید برق، گرمایش یا سرمایش آب و هوا، حمل و نقل و خدمات انرژی روستایی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیش از ۳۰ کشور جهان از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنندبا انتشار گازهای گلخانه‌ ای و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی، زمینه طراحی و ساخت فناوری‌ های انرژی تجدیدپذیر فراهم شد، هم اکنون بیش از ۳۰ کشور جهان از انرژی تجدیدپذیر استفاده می کنند که بیش از ۲۰ درصد انرژی مصرفی شان را از این طریق تامین می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، در گفتگو با بازار، با اشاره به مزایای فنی انرژی های تجدیدپذیر گفت: یکی از مزایای این انرژی ها اشتغال زایی است، افراد تحصیل کرده در کشور ما از بابت کسب و کار، دچار مشکل هستند، از طرفی تولید انرژی های پاک یک بحث فنی است که می توان در بین فارغ التحصیلان ایجاد اشتغال کرد.

زارع افزایش درآمد ناخالص ملی را از دیگر مزایای تولید انرژی پاک عنوان کرد و اذعان داشت: آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر پیش بینی کرده کشورهایی که این انرژی را گسترش دهند بین ۶ دهم تا بیش از یک درصد درآمد ناخالص ملی آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: توسعه انرژی پاک موجب صرفه جویی در مصرف آب شده و رفاه عمومی را افزایش خواهد داد.

این کارشناس برق همچنین با اشاره به عواملی که باعث عدم اقبال سرمایه گذاران می شود، تصریح کرد: تجهیزاتی که برای احداث نیروگاه لازم است از طریق کشورهای واسط صورت می گیرد و هزینه دسترس پذیری به تجهیزات افزایش پیدا کرده که هزینه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر را افزایش داده است.

عدم ثبات اقتصادی و تغییر نرخ ارز نیز سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می دهدبه گفته زارع، عدم ثبات اقتصادی و تغییر نرخ ارز نیز سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه گذاران در احداث نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر در کشور به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، همچنین عدم اعتقاد عملی دولت به این مساله و نشان ندادن تمایل جدی به این مساله را از دیگر عوامل فراری دادن سرمایه گذاران دانست.

وی در بخش دیگری اطلاع رسانی و افزایش آگاهی را لازمه تبدیل شدن این مساله به یک مطالبه عمومی دانست و اذعان داشت: باید به سمت فرهنگ سازی برویم، مدارس از محل هایی است که می توان بر روی آن فرهنگ سازی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: دولت نیز باید فرآیند و مراحل سرمایه گذاری را کوچک کند، این در حالی است که سرمایه گذار باید از حدود ۲۰ نهاد، مجوز بگیرد.

زارع با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما بسیار ضعیف است، گفت: وقتی ضرورتی در کشور احساس می شود، دولتمردان ابتدا به دانشگاه مراجعه می کنند و آن را بازوی حمایت خود می دانند اما این مساله در کشور ما جای خود را باز نکرده است.

امکان تولید ۲۰ درصد برق بخش صنعتی از انرژی تجدیدپذیر

کارشناس فنی انرژی های تجدیدپذیر نیز در گفتگو با بازار، با اشاره به اینکه شرکت ما از سال ۹۳ راه اندازی شده و در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، مهندسی، اجرای نیروگاه ها، نگهداری، حفاظت و مدیریت آن ها فعالیت می کند، گفت: رسالت نیروگاه های متصل به شبکه خورشیدی، جبران تلفات شبکه ای نیروگاه های بالادست، حرارتی و سوخت ترکیبی است که می توانیم ژنراتورهایمان را وارد شبکه اصلی سراسری برق کرده و باعث کاهش تلفات در شبکه شویم.

خیابانی تاکید کرد: از لحاظ اقتصادی هر فرد می تواند بسته به مساحت پشت بام منزلش، نیروگاهی احداث کرده و انرژی حاصل از آن را طی یک قرارداد ۲۰ ساله با نرخ مقرر، به وزارت نیرو بفروشد.

وی اظهار داشت: بخش صنعتی و کشاورزی و کارخانه ها می توانند از طرح پیشنهادی ۲۰ درصد  تامین انرژی الکتریکی از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند که مساحت مورد نیاز برای احداث نیروگاه در کارخانه همان سقف سوله است.

می توانیم برای مدت ۲۰ سال برای هر سال بین ۲۸ تا ۳۲ درصد سود حاصله از یک سرمایه گذاری مولد پیشنهاد دهیماین کارشناس انرژی های پاک به شهروندان توصیه کرد اگر مایل هستند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، در نیروگاه ها سرمایه گذاری کنند، هر چند مبلغ شان اندک باشد.

خیابانی در پایان با اشاره به اینکه سود حاصل از تولید انرژی های پاک، از نرخ رسمی بانک مرکزی بسیار بالاتر است، اذعان داشت: می توانیم برای مدت ۲۰ سال برای هر سال بین ۲۸ تا ۳۲ درصد سود حاصله از یک سرمایه گذاری مولد پیشنهاد دهیم.

اما انرژی ‌های تجدیدپذیر و پاک قابلیت آن را دارند که فقیرترین کشورها را به سطح بالایی از رفاه برسانند، براین اساس برخی از کشورها برنامه دارند تا تمام انرژی ‌های مصرفی خود را از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر تامین کنند.

کشور ما نیز به دلیل دارا بودن از تنوع فصلی و منبع انرژی ها و داشتن منابع نیروی انسانی تحصیل کرده و فنی، قابلیت آن را دارد تا در جهت تولید انرژی های تجدیدپذیر حرکت کرده و اقتصاد خود را بیش از پیش، مقاوم تر کند.

کد خبر: ۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha