۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
آیا مصوبه مجلس نمایندگان به معنی انسداد ۶ میلیارد دلار ایران در قطر است؟

آیا مصوبه مجلس نمایندگان به معنی انسداد ۶ میلیارد دلار ایران در قطر است؟

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده که خواستار انسداد ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در قطر است؛ اما سوال اینجاست که آیا این مصوبه دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند یا خیر.

به گزارش بازار، مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته طرحی را به تصویب رساند که از دولت جو بایدن می‌خواهد ۶ میلیارد دلار دارایی آزادشده ایران که در بانکی در قطر نگهداری می‌شود را به صورت دائمی مسدود کند.

این طرح که «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آن را ارائه کرده با ۳۰۷ رأی موافق و ۱۱۹ رأی مخالف به تصویب رسید. با وجود این، تصویب آن به معنی تبدیل شدنش به قانون و بالتبع، مسدود شدن دارایی‌های آزادشده ایران نیست.

طرح‌های قانونی در آمریکا برای تبدیل شدن در قانون بایستی از مسیر پرپیچ و خمی عبور کنند. هر طرح بعد از تصویب در یکی از دو مجلس کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) باید حتما در مجلس دیگر نیز به تصویب برسد و بعد از آن به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

رئیس‌جمهور، بعد از دریافت مصوبه کنگره می‌تواند از اختیار خود برای وتوی مصوبه استفاده کرده و مجددا طرح را برای کنگره بازگرداند. در این مرحله، چنانچه نمایندگان کنگره بخواهند طرح را بدون امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل کنند بایستی آن را با حمایت دو سوم قانونگذاران مجددا به تصویب برسانند.

در خصوص این طرح، طرح موازی با مصوبه مجلس نمایندگان در مجلس سنا به تصویب نرسیده است. با آنکه سناتورهای آمریکایی طرح خود در خصوص انسداد دارایی‌های ایران را معرفی کرده‌اند اما آسوشیتدپرس نوشته بعید است آن طرح به تصویب سنا که اکثریت کرسی‌هایش در اختیار دموکرات‌ها است برسد.

در مجلس سنا برخی از قانونگذاران که حامی دولت جو بایدن هستند از تصمیم کاخ سفید برای آزادسازی دارایی‌های ایران در ازای آزادی چند زندانی آمریکایی دفاع کرده‌اند.

کاخ سفید هم در روزهای گذشته از تصمیم دولت بایدن دفاع و بر ضرورت اجرای توافق با ایران تأکید کرده است. حدود دو ماه پیش، وزیر امور خارجه قطر هم با رد شایعات تأکید کرده بود که کشورش به اجرای توافق میان ایران و آمریکا در خصوص ۶ میلیارد دلار دارایی ایران در قطر پایبند است.

واشنگتن در سال ۲۰۱۸ چند میلیارد دلار از عواید فروش نفت ایران به کره جنوبی را پس از خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای برجام مسدود کرد.

تلاش‌های کره جنوبی از آن زمان برای تحویل این دارایی‌ها به ایران با مخالفت آمریکا روبرو شده بود. با این حال، منابع خبری روز ۱۹ مرداد گزارش دادند ایران و آمریکا با آزادسازی این دارایی‌ها در ازای مبادله چند زندانی میان دو طرف توافق کرده‌اند.

سرانجام، شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریورماه در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

از سوی دیگر، فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد.

بعد از عملیات حماس در روز ۷ اکتبر علیه رژیم صهیونیستی گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا با بیان این ادعا که ایران این عملیات را تأمین مالی کرده خواستار انسداد این دارایی‌ها در قطر شدند.

در همین راستا، روزنامه واشنگتن‌پست بعد از عملیات ۷ اکتبر مدعی شده بود که آمریکا و قطر به توافقی برای انسداد مجدد ۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران دست پیدا کرده‌اند. این ادعا از سوی همه طرف‌ها از جمله آمریکا تکذیب شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل با تکذیب این ادعا گفته بود: «این خبر خالی از صحت است. انتشار چنین خبری اعتبار واشنگتن‌پست را مخدوش می‌کند.»

کد خبر: ۲۵۸٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha