۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
عدم ثبات اجاره مسکن در ایلام
یادداشت؛

عدم ثبات اجاره مسکن در ایلام

ایلام- «بازار اجاره مسکن در شهر ایلام هنوز ثبات خاصی برخوردار نشده و مردم همچنان با نرخ های متفاوت مواجه هستند» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: افزایش میزان اجاره‌بها در کنار گرانی آن هم در روزهایی که تورم و بیکاری داد بسیاری از مردم را درآورده معضلی بزرگ در اقصی نقاط کشور از جمله استان ایلام به شمار می‌رود.

در حال حاضر پیک جابه‌جایی برای مستأجران در ایلام آغاز نشده و هنوز هم مالکان واحدهای خود را برای اجاره به مشاوران املاک ارائه نکرده، اما شواهد حاکی از گرانی وحشتناکی از بازار اجاره امسال دارد.

با وجودی که هنوز اکثر مستأجران ۲ تا ۳ ماه برای تخلیه منزل زمان دارند از همین الان صاحبخانه‌ها، در این بازار آشفته ندا از چند برابر شدن رهن و کرایه؛ نقره‌داغ شدن مستأجران می‌دهند.

در حالی اوضاع اجاره بها و خرید و فروش زمین و مسکن با شرایط اقتصادی موجود در ایلام به عنوان یکی از استان ‌های کمتر توسعه یافته رو به وخامت است که در این بازار آنچه حکمرانی می‌کند رعایت نشدن حقوق مستأجران و همچنین تاخت و تاز و بی‌مهری نسبت به آنهاست که اجاره بها را گاه به ۵۰ و حتی ۱۰۰ درصد افزایش سوق داده و داغ دل مستأجران را تازه کرده است.

عدم ثبات اجاره مسکن در ایلام

معلوم نیست با چه ملاک و معیاری در مناطق مختلف ایلام اجاره بها تعیین و تعریف می‌شود که به نظر می‌رسد هر صاحبخانه‌ای به دلخواه قیمتی را تعیین کرده و از طریق مشاوران املاک درصدد اجاره واحدهای مسکونی خودشان هستند، در روزهای پرتب و تاب که بازار اجاره‌های مسکن اوج گرفته است سودجوئی و بی‌انصافی برخی از موجران در حق مستأجران نامهربانی‌هایی را رقم زده است که خود حکایت غریبی دارد.

فارغ از اجاره‌های نجومی که امسال سر به فلک کشیده و تابع هیچ قاعده و قانون مشخصی هم نیست، از دغدغه‌های این روزهای مستاجران، پرداخت حق کمیسیون مشاوران املاک است که عموما قیمت واحدی ندارد و بنا به وجدان و انصاف مشاور املاک متغییر است

لازم به ذکر است شرایط اجاره بها و مسکن و نیز خرید و فروش در ایلام به گونه‌ای است که کسی میلی نه تنها به خرید و فروش و اجاره بلکه زوج های جوان حتی میلی به ازدواج با وجود مشکلات و گرانی‌ها ندارند، از سوی دیگر نیز اجاره بهای بالای منازل در این مناطق باعث شده تا قشر مستأجر که دیگر توانایی فشار مالی و کمرشکن اداره زندگی و اجاره بهای منازل را با توجه به رشد چند برابری قیمت‌ها بخصوص در بحث مسکن ندارند به فکر زندگی حاشیه نشینی نشینی که یقینا خالی از زیان نیست، بیفتند.

عدم ثبات اجاره مسکن در ایلام

فارغ از اجاره‌های نجومی که امسال سر به فلک کشیده و تابع هیچ قاعده و قانون مشخصی هم نیست، از دغدغه‌های این روزهای مستاجران، پرداخت حق کمیسیون مشاوران املاک است که عموما قیمت واحدی ندارد و بنا به وجدان و انصاف مشاور املاک متغییر است.

نبود ضمانت اجرایی مناسب در حوزه اجاره مسکن

به گفته کارشناسان نبود ضمانت اجرایی برای اعلام افزایش قیمت مصوب در حوزه مسکن موجب شده است تا دولت نتواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار اجاره داشته باشد؛ ‌بازاری که مستأجران خواهان ایفای نقش جدی دولت در آن هستند، چرا که ماهانه بخش زیادی از حقوق‌شان را باید برای آن هزینه کنند و بعضا پولی برای مخارج دیگر برایشان باقی نمی‌ماند.

نرخ اجاره بهای مسکن در ایلام سرسام آور شده است و تقریبا در ۷۰ درصد حقوق جامعه کارگری مردم استان برای یک خانه مناسب می رود.

بنابراین دولت باید به‌دنبال آن باشد تا به‌صورت قانونی وارد این بازار شده و علاوه بر اینکه با متخلفان برخورد قانونی کند بلکه اقداماتی جدی نیز در راستای کوتاه کردن دست دلالان در بازار اجاره مسکن لحاظ کند.

لازم به ذکر است نرخ اجاره بهای مسکن در ایلام سرسام آور شده است و تقریبا در ۷۰ درصد حقوق جامعه کارگری مردم استان برای یک خانه مناسب می رود.

این وضعیت به حتم مشکلات گسترده ای از قبیل حاشیه نشینی، بزهکاری، فقر، اعتیاد و... را برای جامعه و دولت ایجاد می کند، از این رو دولت باید اقداماتی در راستای تعیین تعرفه ثابت جهت نرخ اجاره مسکن، نظارت بر روند کار مشاوران املاک، کاهش نرخ مسکن، برخورد قانونی با متخلفان و دلالان ملک لحاظ کند.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha