۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کاهش ۴۱ درصدی فروش نفت روسیه طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳
بانک مرکزی روسیه خبر داد؛

کاهش ۴۱ درصدی فروش نفت روسیه طی ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳

بانک مرکزی روسیه در تازه ترین گزارش خود از افت ۴۱ درصدی فروش نفت این کشور طی ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ بانک مرکزی روسیه در تازه ترین گزارش خود از افت ۴۱ درصدی فروش نفت این کشور طی ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

بانک مرکزی روسیه دو مورد کاهش صادرات و افت قیمت نفت این کشور را دلیل اصلی کاهش میزان نفت توسط این کشور اعلام کرده است. این بانک همچنین تاکید کرده که نفت دریای اورال روسیه به عنوان مرغوبترین نفت صادراتی این کشور نیز با افت فروش ۲۶ درصدی در بازه زمانی یاد شده مواجه شده است.

گفته می شود نفت صادراتی خط لوله «ترانسنفت» روسیه نیز در همین بازه زمانی با افت صادرات ۸ درصدی مواجه شده است. اکنون بانک مرکزی روسیه در گزارش خود انتظار دارد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در پی بروز بحران اقتصادی ناشی از تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه مسکو، با دستکم یک درصد کاهش برای سال آینده میلادی مواجه شود. این در حالیست که در سال ۲۰۲۳ نیز این رقم به نسبت سال ۲۰۲۲ با افت ۲ درصدی مواجه شده بود.

لازم به ذکر است، ایالات متحده و متحدین اروپایی واشنگتن به همراه استرالیا، سال گذشته اقدام به قرار دادن سقف قیمت فروش ۶۰ دلاری برای نفت روسیه کردند که علیرغم نقض برخی موارد گزارش شده از خرید نفت روسیه توسط برخی شرکت های نفتی غربی، به نظر می رسد این سیاست تا حد زیادی در کاهش درآمدهای نفتی روسیه موثر واقع شده است.

با اینحال، بسیاری از دولت های غربی از جمله آمریکا اذعان کرده اند که سیاست نفتی مذکور به اندازه ای که مد نظر آنها بوده درآمدهای نفتی روسیه را محدود نکرده و شرکت های روسی در بسیاری از موارد با انعقاد قراردادهای فروش مخفیانه اقدام به فروش نفت خود بالاتر از سقف قیمت یاد شده کرده اند.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha