۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
آموزش فنی و حرفه‌ای ۱۵ هزار و ۹۱۷ بهبودیافته از اعتیاد
در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ انجام شد؛

آموزش فنی و حرفه‌ای ۱۵ هزار و ۹۱۷ بهبودیافته از اعتیاد

در شش ماه نخست ۱۴۰۲، جمعاً ۱۵ هزار و ۹۱۷ بهبودیافته از اعتیاد، آموزش فنی و حرفه‌ای دیده‌اند که از این تعداد بیش از ۳ هزار نفر در مراکز ماده ۱۶ قانون این آموزش‌ها را گذرانده‌اند.

به گزارش بازار، سازمان فنی و حرفه‌ای با انتشار گزارشی به تشریح عملکرد این سازمان در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲ پرداخته است.

بنا بر جزئیات این گزارش، در ۶ ماه نخست سال، ۲۲ هزار و ۸۵۶ دانشجو از طریق مراکز فنی‌وحرفه‌ای آموزش دیده‌اند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۴۲ مرد و ۹ هزار ۲۴۱ زن بودند. در این مدت، اجرای طرح کارآموزی و کارورزی یک هزار و ۴۴۲ دانشجو انجام شد.

مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در ۳۴۳ دانشگاه وجود دارد که پوشش ۱۳ درصدی کل دانشگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

در بخش دیگر این گزارش به آموزش مهارت به روستاییان اشاره شده است که این کار باهدف گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و گسترش پدیده حاشیه‌نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی – اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی مطابق الگوی اسلامی، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش نرخ بهره‌وری و افزایش ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست‌محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع کشور انجام شده است.

۳۶ هزار و ۴۷۲ آموزش فنی و حرفه‌ای در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲
در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، تعداد ۳۶ هزار و ۴۷۲ نفر از طریق فنی و حرفه‌ای آموزش دیده‌اند. بیشترین آموزش به ترتیب مربوط به استان‌های خراسان رضوی، گلستان، اصفهان، همدان، فارس و مازندران است که در ۴ شاخه اصلی خدمات، فرهنگ و هنر، کشاورزی و صنعت انجام شده است. از این تعداد ۲۷ هزار و ۷۶۰ زن و ۸ هزار و ۷۱۲ مرد آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند.

بخش دیگری از کارهایی که انجام شده، آموزش مهارت به بهبودیافتگان مواد مخدر بود. آموزش ۲۵ هزار معتاد بهبودیافته در سال بر اساس مصوبه هیات دولت از تکالیف سازمان فنی وحرفه ای است که در قالب انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سالیانه با ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود.

آموزش فنی و حرفه‌ای برای ۱۵ هزار و ۹۱۷ بهبودیافته از اعتیاد
۳ هزار و ۷۱ نفر در مراکز ماده ۱۶ قانون (بهبودیافتگانی که به دستور مقام قضایی به مراکز درمان و ترک اعتیاد معرفی شده‌اند)، ۵ هزار و ۱۴۱ نفر در مراکز ماده ۱۵ قانون (بهبودیافتگانی که خود با مراجعه به مراکز مرتبط، اقدام به ترک اعتیاد کرده‌اند) و ۷ هزار و ۷۰۵ نفر در زندان، آموزش فنی‌وحرفه‌ای دیده‌اند که مجموعا ۱۵ هزار و ۹۱۷ نفر با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و آموزش فنی‌وحرفه‌ای انجام شده است.

توانمندسازی، مهارت‌افزایی، ایجاد روحیه خودباوری، کمک به تأمین معاش آینده بهبودیافتگان از جمله اهداف این آموزش‌ها است.

آموزش مهارت به ۲ هزار و ۷۴۸ معلول
بخش دیگر این گزارش به آموزش مهارت به معلولان اختصاص‌یافته است. چالشی که دراین‌بین وجود داشت، عدم تجهیز کارگاه‌های ویژه معلولین به‌خصوص نابینایان و ناشنوایان بود که برای رفع آن جلسه کمیته راهبری ملی و اجرایی‌سازی طرح دپارتمان تخصصی توانمندسازی مهارتی افراد دارای معلولیت تشکیل شد.

مهم‌ترین اقداماتی که دراین‌خصوص انجام شد، ایجاد و فعالیت کمیته راهبری ملی تفاهم‌نامه افراد دارای معلولیت و تشکیل جلسه کمیته راهبری ملی تفاهم‌نامه افراد دارای معلولیت بود. در این دوره ۲ هزار و ۷۴۸ نفر آموزش رایگان در کل کشور انجام شد که متوسط طول هر دوره ۱۲۰ ساعت بود. ۱ هزار و ۷۷۳ زن و ۹۷۵ نفر مرد این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند.

کد خبر: ۲۵۸٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha