۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها با هدف بهره‌گیری از اراضی آیش
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان تاکید کرد:

اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها با هدف بهره‌گیری از اراضی آیش

همدان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ استان همدان بابیان اینکه در طرح جهش تولید در دیم‌زارها بهره‌گیری از اراضی آیش از اولویت‌هاست، گفت: تبدیل آیش زرد به آیش سبز در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازار؛ رضا بهراملو در جلسه هماهنگی روز جهانی خاک بابیان اینکه تنها ۶ درصد از اراضی کشور، خاک حاصلخیز کلاس یک و ۲۳ درصد خاک حاصلخیز کلاس ۲ است، گفت: از حدود یک میلیون هکتار سطح زراعی استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار هر ساله به صورت آیش رها می‌شد که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها بهره‌گیری از اراضی آیش از اولویت‌هاست به نحوی که تبدیل آیش زرد به آیش سبز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری ۴۳۵ هزار هکتار زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهاست که یکی از نکات اصلی این طرح حفظ خاک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی‌ استان همدان عنوان کرد: برای تشکیل هر یک سانتیمتر خاک زراعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است از همین رو جلوگیری از فرسایش به جد پیگیری می‌شود.

وی افزون بر اهمیت خاک، به مصرف بهینه آب نیز اشاره کرد و افزود: متوسط مصرف آب کشاورزی در دنیا ۷۰ درصد است و این عدد در استان همدان نیز بین ۷۰ تا ۷۵ درصد برآورد شده است.

بهراملو این عدد را مستند دانست و یادآور شد: حدود ۹۰ درصد از اراضی استان مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است و راهکارهای افزایش تولید ضمن مصرف کمتر آب از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌آید.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha