سازوکار تخصیص ارز بابت هزینه دموراژ مشخص شد
در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار؛

سازوکار تخصیص ارز بابت هزینه دموراژ مشخص شد

در کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مقرر شد برای تخصیص ارز بابت دموراژ، سازمان بنادر، وقوع دموراژ و میانگین هزینه آن را با استناد به استعلام از کشتیرانی به بانک مرکزی، اعلام کند.

به گزارش بازار، پس از پیگیری‌های کمیته حمایت از کسب‌وکار درباره اعلام اسناد موردقبول از سوی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی درباره وقوع و هزینه دموراژ بابت تخصیص ارز و پذیرش آن به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، مقرر شد: سازمان بنادر و دریانوردی، طی مکاتبه‌ای با بانک مرکزی وقوع دموراژ و میانگین هزینه آن را با استناد به استعلام از کشتیرانی، اعلام کند.

این موضوع از آنجایی مورد توجه کمیته حمایت از کسب‌وکار قرار گرفت که بنابر اعتراض‌های واردکنندگان نهاده‌های دام‌وطیور و دیگر فعالان بخش خصوصی، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در صورتی هزینه دموراژ را می‌پذیرند که با استناد به بند (و) بخش‌نامه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، صورت‌حساب‌ها و مستندات مربوط به وقوع دموراژ و هزینه پرداخت شده از طرف سازمان بنادرودریانوردی برای آنها ارسال شود؛ اما سازمان بنادر اعلام می‌کرد که بر اساس مأموریت‌های تعریف شده این سازمان، امکان تعیین و اعلام قیمت دموراژ را به ویژه درباره واردات کالاهای اساسی که به صورت فله وارد می‌شوند را ندارد.

بر اساس آنچه از طرف بخش حقوقی سازمان بنادرودریانوردی در جلسات قبل کمیته حمایت از کسب‌وکار و کارگروه‌های تخصصی آن عنوان می‌شد، این سازمان نمی‌تواند هزینه دموراژ را اعلام کند چون این هزینه بر اساس توافق بین صاحب بار و صاحب کشتی در قراردادی که بین آنها منعقد می‌شود، تعیین شده و سازمان بنادر از توافق انجام شده، بی‌اطلاع است. بنابراین نمی‌تواند هزینه پرداخت شده بابت دموراژ را تأیید کند؛ اما امکان تأیید وقوع دموراژ بر اساس زمان ورود و خروج کشتی را دارد.

بر این اساس، در نشست قبل کارگروه حمایت از کسب‌وکار، اعضای کارگروه به این نتیجه رسیدند که میانگین هزینه دموراژ که در واقع هزینه‌ای استاندارد بوده و بر اساس عرف بین‌المللی مشخص می‌شد، از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی که مورد وثوق سازمان بنادرودریانوردی، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی است، مشخص و از طرف سازمان بنادر، اعلام شود.

بدین‌ترتیب با توافق شرکت کشتیرانی، مقرر شد این فرآیند به صورت دوره‌ای و با استعلام میانگین هزینه‌های دموراژ توسط سازمان بنادر از شرکت کشتیرانی، شروع شده و با مکاتبه سازمان بنادر با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، امکان تخصیص ارز متقاضی برای واردکنندگان و پذیرش دموراژ به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، مهیا شود.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha