۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
۱۰ بازار پر رونق محصولات صادراتی ایران

۱۰ بازار پر رونق محصولات صادراتی ایران

بیشترین سهم صادرات در رابطه با پتروشیمی و میعان های گازی می باشد که حدودا ۵۲ درصد کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بازار، طبق آمار انتشار یافته از سمت سازمان توسعه تجارت در شش ماه اول امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل صادرات پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی ۶۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است. به طور کلی در این بازه زمانی نسبت به اوایل سال قبل وزن صادرات غیر نفتی به نسبت ۲۹ درصد رشد داشته، ولی ارزش آن افتی حدود ۲.۶ درصد کاهش یافته است.

بیشترین سهم صادرات در رابطه با پتروشیمی و میعان های گازی می باشد که حدودا ۵۲ درصد کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی همچنین با رقمی حدود ۲۷ درصد، رتبه دوم را از آن خود کرده اند. سهم صنعت و کشاورزی هم از کل ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۱۵ و ۶ درصد بوده است.

طبق این آمار در نیمه اول سال حدود ۸۸.۱ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، حدودا به ۱۰ کشور رسیده و به طور کل ایران در نیمه اول سال به ده کشور چین، عراق، امارات متحده عربی،ترکیه، هند و پاکستان، افعانستان، عمان، روسیه و اندونزی معادل ۲۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار بوده است.

در بین ۱۰ کشور، چین، عراق، امارات متحده عربی در صدر جدول قرار گرفته که به ترتیب ۲۸.۷،۱۸.۸،۱۲.۵ کل صادرات غیرنفتی را شامل شده است. در نیمه اول سال صادرات ایران به چین، عراق و امارات متحده عربی به ترتیب ۶.۹، ۴.۵ و سه میلیارد دلار بوده که نسبت به سال های قبل ۱۲، ۳۳ و ۱۱ درصد کاهش داشته است.

 ایران محصولات پتروشیمی مانند قیر و کود اوره نیز صادر می کند که قیر در تهیه آسفالت، عایق بندی سقف ها و پشت بام کاربرد دارد و مورد استقبال بسیاری از  کشور ها قرار گرفته است. به طور کلی ۶ میلیون تن قیر در ایران تولید شده که حدود ۴ تن از آن ها به کشور های دیگر صادر می شود. لازم به ذکر است بدانید میزان صادرات کود اوره ایران ۴ میلیون تن است.

بیشترین کالاهای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغن های نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان کالاهای بسیاری مانند عمان، شمش فولاد به کشور روسیه میوه تره بار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha