۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
لزوم تسهیل در شرایط صادرات محصولات کشاورزی کردستان/۳۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید شد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی سنندج:

لزوم تسهیل در شرایط صادرات محصولات کشاورزی کردستان/۳۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید شد

سنندج – رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج خواستار تسهیل در شرایط صادرات محصولات کشاورزی تولیدی استان کردستان شد.

محمد سعید احمدپناه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان کردستان، اظهار کرد: کردستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی یکی از استانهای مستعد کشور است و در تولید تعدادی از محصولات جزو قطب های اصلی کشور به شمار می رود.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع صادرات محصولات کشاورزی و لزوم توجه به ظرفیت های این بخش، عنوان کرد: مسائل و مشکلات پیش ‌روی صادرات به کشور عراق به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و اتاق بازرگانی به دنبال پیگیری برای رفع این مشکلات است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج ضمن اشاره به پتانسیل‌های صادراتی بخش کشاورزی استان کردستان، عنوان کرد: در سال جاری بالغ بر۳۵۰ هزار تن سیب ‌زمینی در استان کردستان تولید شده است.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تقویت صادرات محصول سیب زمینی در استان کردستان، گفت: از مجموع سیب زمینی تولید شده در استان کردستان، حدود ۲۵۰ هزار تن آن مازاد بوده و قابلیت صادرات به کشورهای هدف از جمله عراق و اقلیم این کشور را دارد.

وی با اشاره به مزیت‌های استان کردستان در امر صادرات محصولات غیر نفتی، بیان کرد: استان کردستان در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی خصوصاً به کشور عراق و اقلیم کردستان این کشور مزیت‌های بسیاری دارد که نزدیکی، همجواری فرهنگی و زبانی از مهمترین آنهاست.

وی به مشکلات کردستان در زمینه‌ صادرات نیز اشاره کرد و گفت: نبود جاده‌های مناسب مواصلاتی به مرزهای باشماق، سیرانبند و سیف سقز، قیمت پایه گمرکی بیش از ارزش واقعی محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی که در حال حاضر ۴۰۰ دلار به ازای هرتن در نظر گرفته شده در حالی که ارزش واقعی هرتن ۱۵۰ دلار است از اهم مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب ‌زمینی از استان کردستان است.

احمدپناه افزود: برای حل مشکل سیب‌زمینی‌ کاران استان کردستان از سوی کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و صنایع وابسته اتاق بازرگانی سنندج با اتاق‌های مشترک ایران و عراق، ایران و روسیه و ایران و ازبکستان رایزنی ‌هایی آغاز کرده و پیگیری ها در این حوزه همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۲۵۸٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha