۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
تنش بازار گردو، نتیجه واردات گردو خارجی!

تنش بازار گردو، نتیجه واردات گردو خارجی!

اگر سری به بازار خشکبار زده و قیمت گردو را دیده باشید، شاید از قیمت‌های بالا تعجب کنید. بازار گردو نسبت به سال گذشته پرتنش شده و قیمت‌های متنوع و بالایی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بازار، اگر سری به بازار خشکبار زده و قیمت گردو را دیده باشید، شاید از قیمت‌های بالا تعجب کنید. بازار گردو نسبت به سال گذشته پرتنش شده و قیمت‌های متنوع و بالایی را به خود اختصاص داده است. گردوهای ایرانی دچار سرمازدگی شدند و همین باعث شد مقدار برداشت گردو در استان‌های ایران به حداقل برسد، علاوه بر این گردوهای خارجی با مشکلات واردات روبه‌رو شدند که این هم دلیل مضاعفی برای بالا رفتن قیمت گردو شده است و باعث شده مردم به خرید گردوهای سال گذشته روی بیاورند.

در ادامه با جناب آقای مهدیان یکی از برترین باغداران تویسرکانی و صاحب فروشگاه پوست کاغذی که سالیان سال در این حوزه فعال هستند، صحبتی داشتیم و دلایل این بازار پر تنش را از ایشان جویا شدیم:

با توجه به صحبت‌های جناب مهدیان، ۲ دلیل عمده کمبود گردوی ایرانی و عدم ورود گردوی خارجی، بازار گردو را به بازاری پر تلاطم تبدیل کرده است و شاهد قیمت‌های بالاتری نسبت به سال قبل هستیم.

چرا واردات گردو خارجی به مشکل خورده است؟

طبق گفته‌های آقای مهدیان در سال‌های گذشته هر لنج با توجه به ابعادی که داشته، می‌توانست هر میزان گردو وارد کند اما در حال حاضر برای لنج‌ها، سقف وزنی در نظر گرفته شده است و هر لنج می‌تواند تقریبا ۶۰ تن گردو حمل کند در صورتیکه که سال‌های گذشته این عدد به ۱۸۰ تن هم می‌رسید. همین مورد منجر به افزایش ۴ برابری کرایه لنج شده است و هزینه سربار برای بازار ایجاد کرده! و قیمت معقولی نیست.

دلیل دیگری که باعث مشکل واردات گردو شده اختلافات تخلیه بار توسط دریابانی و گمرک است که گردوها و سایر اقلام مجاز همراه ملوان به‌ندرت تخلیه می‌شوند و سبب شده جنبه اقتصادی کمتری برای واردکنندگان داشته باشد.

خرید گردو ایرانی به‌صرفه‌تره یا خارجی؟

تنش بازار گردو، نتیجه واردات گردو خارجی!

در سال گذشته تفاوت قیمت زیادی بین گردو ایرانی و خارجی می‌دیدیم اما در حال حاضر عمدتا در بازار گردو با پوست خارجی کم می‌بینیم و این مورد به خاطر دلایل بالاست که برای واردکننده و همچنین بازار به‌صرفه و منطقی نیست. اگر سری به بازار گردو خارجی بزنید، مغز گردو خارجی بازار بیشتری را نسبت به گردو با پوست در دست دارد و کیفیت بالاتری به خود اختصاص داده است.

مغز گردو خارجی چون حاشیه سود بالاتری دارد، فروش آن برای فروشندگان خشکبار بهتر است. البته با وجود این قیمت‌ها بیشتر افراد به خرید گردوهای پارسال روی آورده‌اند و گردوهای امسال طرفداران زیادی ندارند.

برای آگاهی از قیمت روز گردو خارجی و عمده می‌توانید از صفحه قیمت گردو خارجی استفاده کنید.

کد خبر: ۲۵۸٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha