عوارض مصرف پلاستیک را از تولیدکننده می‌گیرند!
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون:

عوارض مصرف پلاستیک را از تولیدکننده می‌گیرند!

مشهدی‌زاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پلاستیک و نایلون گفت: بالا بودن قیمت خرید مواد اولیه در بورس، ترخیص از گمرک و گرفتن عوارض مصرف پلاستیک و دغدغه‌های زیست ‌محیطی از عمده مشکلات این صنف است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، صنف پلاستیک و نایلون از آن قسم سازندگان و فروشندگانی است که در ابتدا ممکن است نوعی دافعه در اذهان برخی افراد ایجاد کند. از آن جهت که این مواد نابودکننده محیط زیست هستند. ذکر چند نکته در گفت وگویی که با رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین تهران حاصل آمد موید چند نکته است که ذکر آن‌ها و آگاهی از وضعیت موجود تا حد زیادی می‌تواند آموزنده باشد و بر فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

نخست اینکه اعضای صنف نایلون و پلاستیک از جدی‌ترین دغدغه‌مندان حفظ محیط زیست هستند. این وظیفه شهرداری، صدا و سیما و سازمان‌ها و زرات‌خانه هاست که اولا با آگاهی‌بخشی زمینه فرهنگ‌سازی مصرف را در شهروندان ایجاد کنند و از سوی دیگر زمینه‌های لازم برای گرفتن عوارض از مصرف‌کننده‌های پلاستیک را فراهم کنند؛ کاری که همه جای دنیا انجام می گیرد و به این ترتیب به اجبار هم که شده، میزان مصرف پلاستیک را پایین می‌آورند. شاید ندانید که در ایران عوارض مصرف پلاستیک را از تولیدکننده می‌گیرند!

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین تهران به مشکل برگرداندن تعهدات ارزی بانک‌ها اشاره کرده و می‌گوید در زمینه واردات، موقع ترخیص از کمرگ و تائید تعهدات ارزی توسط بانک‌ها به مشکل برمی‌خورند؛ ضمن اینکه باید هزینه توقف را هم پرداخت کنند.

بحث دیگری که، اکبر مشهدی‌زاده به آن اشاه می‌کند، بحث خرید مواد اولیه از بورس است که به علت عرضه‌ کم مجبور می‌شوند به قیمت بالاتر از بورس تهیه کنند.

او توضیح می‌دهد: محصولات پلاستیکی تمام صنایع به پلاستیک وابسته است؛ لذا وقتی کارخانه‌دار مواد اولیه مورد نیازش را با نرخ بالا تهیه کند، هزینه تولید بالا می‌رود و به تولیدات دیگر هم آسیب وارد می‌کند.

مشهدی‌زاده بیان می کند: در حال حاضر موادی که از بورس خریداری می‌شود بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد برایشان گران تر آب می‌خورند.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین تهران در ارتباط با بحث واردات پلاستیک هم عنوان می کند: اگر این اتفاق بیفتد از تامین مواد اولیه از انحصار مجتمع‌های پتروشیمی بیرون می‌آید. او ادامه می‌دهد: مجتمع‌های پتروشیمی تولیدی زیادی ندارند و وزارت صمت هم با استناد به تولیدات داخلی، اجازه واردات را نمی‌دهد.

از طرف دیگر به گفته مشهدی‌زاده، مواد داخلی و خارجی با هم تفاوتی ندارند و حتی در مواردی مجتمع‌های پتروشیمی تولیداشان را صادر هم می‌کنند.

اما کیفیت مواد پلاستیکی تا چه حد در آلودگی محیط زیست تاثیر دارند؟ رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون و ملامین تهران معتقد است که کیفیت مواد ارتباطی با میزان آلوده شدن محیط زیست ندارد. مهم فعالیت‌هایی هستند که مسئولان شهرداری‌ها، وزرات بهداشت، محیط زیست و سایر سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط باید در خصوص حفاظت از محیط زیست انجام دهند. برای نمونه شهرداری سطل‌های چندمنظوره جای‌گذاری کند. به خانواده‌ها آموزش داده شود که زباله‌های شان را تفکیک کنند و صدا و سیما هم آموزش‌های لازم را ارایه بدهد.

آنچه رئیس اتحادیه صنف پلاستیک می‌گوید متاسفانه تا به حال اجرایی نشده و همچنان محیط زیست شهری و حتی روستایی ما با انواع پلاستیک و مواد پلاستیکی آلوده می‌شود.

این روزها شاهد افزایش پلاستیک‌فروش‌های ارزان قیمت هستیم که مردم به دلیل شرایط اقصادی به میزان بیشتری از آن ها خرید می‌کنند. از مشهدی‌زاده در خصوص این مغازه‌ها سوال می‌کنیم و او جواب می‌هد: «آن‌ها واحدهای زیرپله‌ای هستند یا پروانه ندارند؛ از نظر ما محصولاتی که به ویژه با مواد غذایی در ارتباط هستند باید استاندارها و کیفیت لازم را داشته باشد.»

محیط‌ زیست دغدغه ما و همه واحدای تولیدی‌مان است
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین تهران تاکید می کند: دغدغه محیط زیست، دغدغه همه مردم ایران است. قطعا دغدغه ما و همه واحدای تولیدی‌مان هم هست.

او تصریح می کند: از اینکه کیسه‌ها یا سایر مواد پلاستیکی را در طبیعت می‌بینیم ناراحتیم و از مسئولان تقاضا داریم جهت حفظ محیط زیست، دست به کار شوند.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha