۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
پایش واحدهای تولیدی صنعتی در راستای قانون حفاظت از خاک
معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد

پایش واحدهای تولیدی صنعتی در راستای قانون حفاظت از خاک

۲۳ هزار و ۴۹۳ واحد تولیدی صنعتی، خدماتی و درمانی در نیمه نخست امسال در راستای قانون حفاظت از خاک و آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، ‌ مورد پایش و خوداظهاری قرار گرفته است.

به گزارش بازار، ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی خاک با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع حفاظت محیط زیست و رصد و پایش آلودگی منابع آب و خاک به منظور حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی آب گفت: در این مدت ۳ هزار و ۳۳۰ مورد در بخش شیمی آب و پساب و ۶۹۷ مورد در بخش پایش خاک در آزمایشگاه‌های معتمد و ادارات کل مورد خوداظهاری قرارگرفته اند.

وی با بیان اینکه همه صنایع در این سامانه ثبت و مورد رصد و ارزیابی قرار می‌گیرندافزود: از سیاستگذاری‌های مهم در راستای پیشگیری و کنترل آلودگی خاک، ورود و استفاده از حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده‌های ورودی به آن برای کاربری‌های مختلف خاک، در معیارهای تعیین سطح آلایندگی واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده وفق ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز، مصوب ۱۴۰۰) است.

حشمتی افزود: علاوه بر این برنامه‌ها، در راستای دستیابی به پیشرفت پایدار دانش بنیان و به منظور حمایت از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی، صندوق ملی محیط زیست نیز انواع طرح‌های دانش بنیان در زمینه فناوری‌های نوین بازچرخانی آب، مدیریت پسماند، انرژی‌های نو وغیره را در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه مورد بررسی و حمایت مالی قرار داده و با نظارت بر تحقق اجرای آن‌ها، تحقق اهداف کلان محیط زیست کشور را دنبال می‌کند.

حشمتی گفت: از اقدامات اجرایی مقابله با پدیده گردوغبار در قالب شش سرفصل عملیاتی برای سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان به حفاظت، احیاء و خرید حقوق عرفی در مناطق غبارخیز، مالچ‌پاشی توام با نهالکاری با استفاده از مالچ پلیمری سازگار با محیط زیست، لایروبی، ساماندهی و اصلاح انهار برای هدایت آب به کانون‌های غبارخیز، مراقبت، نگهداری و آبیاری، مدیریت رواناب‌ها همراه بذرکاری در مناطق با استعداد غبارخیزی، تعمیر و تامین تجهیزات ایستگاه‌های موجود گردوغبار، جمعاً در گستره ۱۳۵ هزار و ۶۰۶ هکتار، ۱۳ هزار و ۷۰۰ مترمکعب و ۳۲ ایستگاه پایش در سطح ۲۸ استان و با اعتباری بالغ بر ۲۰۵ هزار و ۳۷۰ میلیون ریال اشاره کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت خاک گفت: خاک دارای خدمات اکوسیستمی متنوع نظیر تامین غذا، فیبر، سوخت، حمایت از میراث فرهنگی، تامین مصالح ساختمانی، منبع دارویی و منابع ژنتیک، زیستگاه موجودات زنده، جایگاه چرخه عناصر غذایی تنظیم سیلاب‌ها، تنظیم آب و هوا، ترسیب کربن و تصفیه آب و کاهش آلاینده‌های خاک است. خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی می‌کند. بیش از ۹۰ درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده و یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری می‌کنند.

حشمتی گفت: حفاظت از خاک با افزایش ذخایر کربن موجود در خاک و مبارزه با تغییرات آب و هوایی نقش مهمی دارد. علاوه بر برگ و ساقه، ریشه‌های زیرزمین نیز کربنی را که توسط گیاهان در هنگام فتوسنتز ثابت می‌ماند، ذخیره می‌کنند. هنگامی که گیاه می‌میرد کربن موجود در ریشه به خاک اضافه می‌شود و می‌تواند قرن‌ها در آن‌جا بماند. مقدار کربن در هر سال افزایش می‌یابد، اما بدون پوشش گیاهی ذخیره کربن خاک کاهش می‌یابد، زیرا مقداری از آن به تدریج تجزیه شده و باعث انتشار دی‌اکسید کربن در جو می‌شود.

هر ساله سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (FAO) در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهانی خاک را برگزار می‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ میلادی «Soil and Water: a source of life»، «خاک و آب منشاء زندگی» است.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha