۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
صرفه‌جویی سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت برق با تعویض روشنایی شهری
مشاور بهره‌وری ساتبا اعلام کرد

صرفه‌جویی سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت برق با تعویض روشنایی شهری

مشاور بهره‌وری ساتبا گفت: طرح تعویض چراغ‌های پرمصرف با لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی در معابر شهری با سرمایه گذاری ۷۹۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی به تصویب کمیسیون صرفه جویی شورای عالی انرژی رسید.

به گزارش بازار، سید محمدمهدی پیغبرزاده خاطرنشان کرد: با اجرای کامل طرح بهینه‌سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم‌مصرف ال ای دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال و بختیاری، مجموعا ۵۵ مگاوات از توان مصرفی برق کشور کاسته و سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی حاصل می‌شود که این میزان معادل رفع نیاز برای احداث ۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خواهد بود.

وی افزود: احداث این میزان نیروگاه به انضمام شبکه انتقال به بیش از پنجاه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه نیاز داشت که علاوه بر هزینه سرمایه گذاری اولیه، هزینه های سنگین تامین سوخت و آلودگی هوا نیز بر آن اضافه می‌شد، اما با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی فوق، صرفه‌جویی در مصرف برق محقق می‌شود و نیز در هزینه‌های گزاف احداث نیروگاه و سوخت مصرف نشده، صرفه جویی و نیز سبب جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود.

مشاور معاون وزیر نیرو عنوان کرد:علاوه بر طرح‌های فوق، طرح‌های بهینه‌سازی روشنایی معابر استان‌های یزد و کردستان نیز در حال اجرا و طرح‌های استان‌های تهران بزرگ و آذربایجان غربی نیز در شرف انعقاد قرارداد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای کامل طرح‌های فوق تا سال ۱۴۰۴ صورت گرفته و سرمایه گذاران در ازای اجرای طرح‌ها و تایید و صحت سنجی آن، اوراق صرفه‌جویی انرژی از شرکت توانیر دریافت خواهند کرد که قابل معامله در بورس انرژی خواهد بود.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha