۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
اصفهان میزبان دو رویداد ملی فرش دستباف و قالی فاخر می شود
از چهارم تا نهم بهمن ماه؛

اصفهان میزبان دو رویداد ملی فرش دستباف و قالی فاخر می شود

اصفهان- گیوی؛ معاون نمایشگاه بین المللی اصفهان گفت: بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در ۱۶هزارمترمربع فضای نمایشگاهی از چهارم تا نهم بهمن ماه در اصفهان برگزار می شود.

به گزاش بازار، محمد گیوی در نشستی با موضوع میزبانی اصفهان در دو رویداد در زمینه فرش دستباف، اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان دومین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان برگزار می کند.

وی افزود: شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان در کنار برپایی بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران میزبان دومین جشنواره ملی قالی فاخر نیز هست.

در ادامه این نشست سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان اظهار کرد: دبیرخانه دائمی جشنواره قالی فاخر به اصفهان واگذار شده و این جشنواره هر ساله در این استان با همکاری بین اتاق بازرگانی، اداره کل صمت و مرکز ملی فرش برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: معرفی تنوع و ویژگی های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین‌المللی، ترغیب و تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی های فاخر و ایجاد انگیزه برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت قالی و کمک به بازاریابی فرش های تولیدی از اهداف اصلی این جشنواره است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با اشاره به روند برگزاری این جشنواره اظهار داشت: ثبت نام این جشنواره به صورت رسمی از امروز آغاز شده و هنرمندانی که دارای فرش فاخر هستند تا آخر آذر ماه می توانند در سایت جشنواره به آدرس Ihcfestival.ir ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: پس از معرفی فرش ها در هر استان و برگزاری داوری اولیه توسط داوران استانی، فرش های قابل عرضه در این جشنواره به اصفهان ارسال خواهند شد و پس از داوری نهایی فرش های که امتیاز قابل قبول را کسب کنند از چهارم تا نهم بهمن ماه در نمایشگاه اصفهان به نمایش گذاشته خواهند شد.

هشت رسته و سه گروه فرش های روستایی و عشایری

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، فرش های فاخر در این جشنواره در هشت رسته و سه گروه فرش های روستایی و عشایری، فرش های شهری باف و فرش های مدرن ارائه خواهد شد.

وی گفت: بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران همزمان با جشنواره قالی فاخر در اصفهان برگزار خواهد شد و در تلاشیم که این فرش های برتر پس از انتخاب، در نمایشگاه های خارجی و بین المللی به نمایش گذاشته شوند تا بتوانیم بازاریابی خوبی برای فرش ها انجام دهیم.

عصاچی با اشاره به اینکه ۲۲۰ هزار بافنده فعال فرش دستباف در استان وجود دارد، ابراز کرد: گرانی تامین مواد اولیه مانعی در مقابل تولید است و می تواند موجب تضعیف تولید فرش و خروج فعالان این هنر صنعت از تولید شود.

وی، ضرورت دسترسی به تسهیلات ارزان قیمت، مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب، ایجاد نوآوری و به روزرسانی در تولید فرش دستباف را مطرح کرد و یادآور شد: در حالیکه کشورهای رقیب به صعود جایگاه خود دست یافته اند، کشور ما در مرحله نزول قرار گرفته و لازم است تمهیداتی اندیشیده شود.

انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق

توکلی زواره نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، اعلام کرد: امریکا اولین تحریم را برای فرش ایران رقم زد و دولت ما نیز با تلفیق این دو نهاد بدون هماهنگی با بخش خصوصی ضربه دیگری به هنرصنعت فرش دستباف وارد کرد.

وی با اشاره به مشکلات نقل و انتقال مبالغ حاصل از صادرات، ازدست دادن بازارها و دیگر محدودیت ها که موجب کاهش نرخ صادرات فرش شده اند، افزود: ما در تلاش هستیم تا جایگاه فرش را ارتقا دهیم و مرکز ملی فرش ایران بعنوان یک سازمان مستقل زیرنظر ریاست جمهوری فعال باشد.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha