۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
احتمال حذف ایران از بازار صادراتی عراق| تامین مواد اولیه داخلی گران تر از قیمت صادراتی
در گفتگو با بازار مطرح شد

احتمال حذف ایران از بازار صادراتی عراق| تامین مواد اولیه داخلی گران تر از قیمت صادراتی

فعال صنعت برق از احتمال حذف ایران از بازار صادراتی عراق خبر داد و گفت: زمانی به مجارستان و انگلیس کالا صادر می کردیم اما حالا به دلیل تحریم های خارجی و  داخلی بازارهای صادراتی ما در حال محدود شدن است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: داوود دهقان مشاور مدیرعامل شرکت سیم و کابل یزد مهم ترین مشکل فعالین صنعتی را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت:حجم بالای واحدهای صنعتی در شهر یزد باعث ایجاد کمبود نیروی کار در این استان شده است. این کمبود در نیروهای کارشناسی و متخصص و مدیران میانی به شدت محسوس بوده و بعضا شاهد رقابت منفی در بین فعالین صنعتی برای جذب نیروی انسانی شده است.

او با اشاره به حجم بالای تقاضای جذب نیروی کار در این استان گفت: حجم بالای مهاجرت نیروی کار به یزد باعث افزایش تورم در این استان شده است. طوریکه بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده نرخ تورم در یزد حدود ۵۸ بوده این در حالی است که نرخ تورم به صورت متوسط در کشور ۴۶ درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر می توان گفت که یزد گران ترین شهر ایران است.

حضور در بازارهای صادراتی از آسیا گرفته تا بازارهای اروپایی

در ادمه این گفتگو همچنین مدیرعامل بخش صادراتی شرکت سیم و کابل یزد هم با بیان اینکه عراق مهم ترین بازار صادراتی ما محسوب می شود؛ ادامه داد: افغانستان و ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و لهستان از دیگر بازارهای صادراتی ما محسوب می شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحریم مشکلی برای صادرات به کشورهای اروپایی همچون لهستان ایجاد نکرده است، گفت: تحریم ها هزینه های ما را به شدت بالا برده و به تبع آن نیز قدرت رقابت پذیری محصولات ما هم کاهش پیدا کرده است.

دردسرهای تجارت با ایران در حال افزایش است

او همچنین با بیان اینکه دردرسرهای تجارت با ما هر روز در حال افزایش است، اظهار داشت: زمانی ما به مجارستان و انگلستان هم کالا صادر می کردیم اما حالا به دلیل تحریم های خارجی و حتی تحریم های داخلی بازارهای صادراتی ما در حال محدود شدن است.

متاسفانه در کشور ما تنها قانون وضع می شود و مسئولین و سیاست گذاران به نحوه اجرای آن کاری ندارند

این مقام مسئول در شرکت سیم و کابل یزد همچنین مشکلات موجود در بازگشت ارز حاصل از صادرات را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کشور قانون گذاشته می شود که باید ارز صادراتی خود را بازگردانده و آن را به قیمت نیما به دولت بفروشید. جدای از انتقادهایی که به قیمت آن وجود دارد، این ارز با توجه به شرایط تحریمی چطور باید بازگردانده شود. متاسفانه در کشور ما تنها قانون وضع می شود اما مسئولین و سیاست گذاران به نحوه اجرای آن کاری ندارند.

مدیر بخش بازرگانی و بخش صادرات سیم و کابل یزد در ادامه با بیان اینکه جدای از تحریم های خارجی ما با تحریم های داخلی هم دست و پنجه نرم می کنیم، افزود: نرخ تامین مواد اولیه از بازارهای داخلی به هیچ وجه عادلانه نیست. طوری که در برخی مواد مواد اولیه ای همچون مس که در اختیار ما قرار می دهند بالاتر از قیمت صادراتی و بازارهای جهانی است.

به گفته او، قیمت صادراتی مفتول و کاتد از قیمتی که به کابل ساز داخلی می دهند، ارزان تر است. ما حتی حاضر هستیم که مواد اولیه را به صورت دلاری به قیمتی که به ترکیه و امارات صادر می شود، خریداری کنیم. به ازای دریافت این مواد اولیه کالای صادراتی تولید کرده و ارز آن نیز بازگردانیم.

این فعال صنعت سیم و کابل در بخش دیگری از گفته های خود با اشاره به دو نرخی شدن دلار در بازار عراق، ادامه داد: به دلیل تحریم ها خط بانکی بین ایران و عراق وجود ندارد. این در حالی است که تجار عراقی برای دریافت ارز دولتی ناچار هستند که نقل و انتقال خود را از طریق خطوط بانکی و زیر نظر بانک مرکزی این کشور انجام دهند در غیر این صورت باید ارز خود را از بازار آزاد تامین کنند. همین مساله انگیزه واردات محصولات ایرانی را کاهش داده است.

در صورتی که به مساله دو نرخی بودن ارز و عدم اختصاص ارز دولتی به تجار عراقی برای واردات کالای ایرانی رسیدگی نشود، یک بازار ۲۰ میلیارد دلاری را از دست خواهیم داد. مگر اینکه یک خط اعتباری بین عراق و ایران ایجاد شود

او با بیان اینکه چرا که تاجر عراقی برای معامله و تجارت با سایر کشورها می تواند ارز مورد نیاز خود را به قیمت ۱۳۰۰ تومان تامین کند اما به دلیل تحریم ها و نبود خط بانکی، برای واردات کالای ایرانی باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد و به قیمت ۱۶۰۰ تومان یعنی چیزی حدود ۲۰ درصد گران تر تامین کنند.

او با بیان اینکه یک پنجم صادرات ایران به عراق صورت می گیرد، افزود: در صورتی که به این مساله رسیدگی نشود، بازار ۲۰ میلیارد دلاری را از دست خواهیم داد. مگر اینکه یک خط اعتباری بین عراق و ایران ایجاد شود.

کد خبر: ۲۵۸٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      2 6
      لطفا خودتان یک با بخوانید،، یکجا از مشکلات تحریم که منجر به عدم بازگشت دلار شده و عدم صرفه در صادرات گفته!! در جای دیگه میگه دارن مفت صادر میکنند و ما حاضریم محصول صادراتی را به دلار بخریم!! اگه فهمیدی چی گفته بمن هم خبر بده.
      • سعید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
        3 0
        اتفاقا بسیار هم درست گفتند فهمیدنش خیلی هم سخت نیست رجوع کنید به داستان پراید که با کمتر از یک سوم قیمت به چند کشور صادر میشد¡¡¡¡ برای مسولین ما مرغ همسایه همیشه غاز بوده ....ودیگران همیشه از ملت ایران مهمتر و در الویت اول قرار داشته اند افسوس
    • عبدالله محمدی IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      5 0
      صادرات ایران در آستانه قطع شدن است ولی افسوس مسواین دولت سیزدهم همینطور دست روی دست گذاشته اند فقط دارند تماشا میکنند . خوب مللکت داری بلد نیستید استعفا دهید.