۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
انواع جعبه آتش نشانی

انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی یکی از تجهیزات ضروری هر ساختمان بوده که در زمان آتش سوزی، تا حد زیادی از بروز خسارات جانی و مالی پیشگیری می کند.

به گزارش بازار، جعبه آتش نشانی یکی از تجهیزات ضروری هر ساختمان بوده که در زمان آتش سوزی، تا حد زیادی از بروز خسارات جانی و مالی پیشگیری می کند. این محصول در انواع گوناگونی طراحی و تولید شده که هر یک دارای ویژگی های خاصی می باشد.

در این مقاله قصد داریم تا انواع جعبه آتش نشانی را بررسی و به ویژگی های هر یک  به طور کامل بپردازیم با فایرباکس مزینانی تا انتهای این مقاله همراه باشید.

انواع جعبه آتش نشانی

کاربرد اصلی جعبه آتش نشانی، نگهداری و حفاظت از محصولات مورد نیاز به منظور اطفاء حریق نظیر شلنگ، شیرآلات و کپسول آتش نشانی بوده این وسیله در طراحی های گوناگون و هم چنین ابعاد متنوع ساخته شده و به بازار عرضه می شود.

(جعبه آتش نشانی توکار): در این سبک از جعبه آتش نشانی، محفظه ی فلزی این محصول درون دیوار نصب شده و  اغلب در ساختمان ها و بناهای نوساز دیده می شود.

اگر قصد استفاده ی بهینه از فضا را دارید ما به شما استفاده از جعبه آتش نشانی توکار را پیشنهاد می کنیم.

(جعبه آتش نشانی روکار): این وسیله در بسیاری از ساختمان های مسکونی، مدارس، بیمارستان و یا هتل ها قابل استفاده بوده و بر روی دیوار ساختمان نصب می شود.  هم چنین فایر باکس های  روکار اغلب دارای بدنه ی فلزی بسیار مقاوم بوده تا در برابر آتش نیز تخریب ناپذیر باشد.

این وسیله عموما در محل رفت و آمد و یا پارکینگ ساختمان ها نصب می شود .

(جعبه آتش نشانی ایستاده و یا محوطه ای): طراحی فایرباکس ایستاده به گونه است که می توان از آن زیر نور مستقیم خورشید و یا باران نیز استفاده کرد.

پایه های جعبه ی آتش نشانی ایستاده سبب شده تا استفاده از آن در هر فضایی امکان پذیر باشد.

بیشتر بدانید: قیمت جعبه آتش نشانی استیل

تعداد کابین فایرباکس

(فایرباکس تک کابین): جعبه آتش نشانی تک کابین دارای تنها یک محفظه بوده که امکان نگهداری از تجهیزاتی نظیر قرقره، شلنگ و غیره را فراهم می کند.

(فایر باکس دو کابین): این نوع از فایرباکس دارای دو محفظه بوده از این روی  ظرفیت بالاتری دارد.

(فایر باکس سه کابین): جعبه ی آتش نشانی سه کابین یا سه قلو دارای بیشترین ظرفیت نسبت به دو مورد مذکور بوده و برای ساختمان های بزرگ و پر رفت و آمد مناسب می باشد.

(فایر باکس کابین عمودی): در این سبک از جعبه ی آتش نشانی، علاوه بر محفظه ی نگهدارنده، یک کابین نیز در کنار آن طراحی شده تا بتوان از کپسول آتش نشانی در آن نگهداری کرد.

(جعبه آتش نشانی نورتاب): جعبه آتش نشانی نورتاب به طوری طراحی شده که بیشترین مقاومت در برابر ضربه را داشته باشد از این روی فایرباکس نورتاب در محیط های صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

ظاهر زیبای این وسیله سبب شده تا در بسیاری از هتل های لوکس نیز مورد استفاده قرار بگیرد. مهم ترین ویژگی این وسیله روشن شدن آن در تاریکی بوده به طوری که در صورت عدم وجود نور نیز به آسانی می توان از محل قرارگیری این وسیله مطلع شد.

(جعبه آتش نشانی کرکره ای): طراحی درب این وسیله به صورت کرکره ای بوده تا در زمان آتش سوزی دسترسی به تجهیزات اطفاء حریق در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

استفاده از درب های معمولی در برخی مواقع ممکن است خطرساز باشد اما طراحی کرکره ای این مشکل را به طور کامل برطرف کرده است.

(جعبه آتش نشانی دکوراتیو): بدنه ی این وسیله معمولا از فلز استیل و یا آهن ساخته شده که علاوه بر مقاومت بالا، ظاهر زیبایی نیز داشته باشد.

در بسیاری از کاربری ها نظیر ساختمان های مسکونی، برج ها و یا هتل های لوکس، زیبایی حرف اول را می زند از این روی می توان از جعبه آتش نشانی دکوراتیو استفاده کرد.

این وسیله در طرح ها و رنگ های گوناگون موجود بوده و امکان ساخت آن به صورت سفارشی نیز وجود دارد.

طراحی و حک لوگو، انتخاب رنگ و ابعاد فایرباکس های دکوراتیو کاملا سفارشی و منحصر به فرد می باشد.

شکل ظاهری فایر باکس ازتنوع بسیار زیادی برخوردار بوده که از دیگر موارد موجود می توان به جعبه ی آتش نشانی دو درب و یک درب اشاره کرد.

سیستم های آب جعبه آتش نشانی

در جعبه های آتش نشانی، چند سیستم آبی قابل نصب بوده که هر کدام به شرح ذیل می باشد.

(سیستم تر): در این سیستم شبکه از پایین ترین قسمت بنا آغاز شده  و در بالاترین قسمت آن به پایان می رسد.

در سیستم تر لوله کشی به آب شهری متصل بوده از این روی سیستم همواره دارای آب می باشد.

(سیستم خشک): سیستم های خشک به آب شهری متصل نبوده و نصب آن در طبقه ی همکف صورت می گیرد.

در زمان های عادی لوله ی این وسیله خشک بوده از این روی به سیستم خشک نیز مشهور می باشد.

(سیستم های ترکیبی): در این سبک بر اساس وضعیت کلی ساختمان، از دو سیستم خشک و تر به صورت تلفیقی استفاده می شود.

انواع قرقره جعبه آتش نشانی

قرقره هوزریلی: قرقره ی هوزریلی در فایرباکس های مسکونی و فضاهای کوچک مورد استفاده می باشد.

قرقره فایرباکسی: این سبک از قرقره، در جعبه های آتش نشانی فضاهای بزرگ نظیر پارکینگ و یا پمپ بنزین ها کاربرد دارد.

نصب فایرباکس

نصب این وسیله فرآیندی کاملا تخصصی بوده که نیازمند مهارت و تجربه می باشد. عموما جعبه های آتش نشانی در محل های خاصی نصب شده که از مهم ترین آن ها می توان به نزدیکی ورودی و خروجی ساختمان ها اشاره کرد. به یاد داشته باشید که نصب این وسیله در پشت و شکاف دیوارها غیر اصولی بوده و در زمان حادثه عواقب زیادی به همراه دارد.

 کلام آخر:

در این مقاله به انواع جعبه های آتش نشانی و بررسی هر یک از ویژگی های آن پرداخته ایم. جعبه های آتش نشانی در مدل های گوناگون و ابعاد متنوع ساخته و وارد بازار می شود از این روی قیمت نهایی هر یک از آن ها با دیگری متفاوت می باشد. متریال بدنه ی وسیله، تعداد کابین ها و تجهیزات داخلی آن از جمله مواردی است که در قیمت نهایی فایرباکس تاثیر می گذارد. به منظور یک انتخاب مناسب به شما عزیزان توصیه می کنیم که با دقت ویژگی های محصول را بررسی کنید.

برگرفته از مقاله جعبه آتش نشانی مزینانی

کد خبر: ۲۵۸٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha