۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
افزایش احتمالی قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۴| بازار در آستانه خروج از رکود
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش احتمالی قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۴| بازار در آستانه خروج از رکود

گزارش های منتشر شده از سوی هلدینگ های بزرگ مالی جهان همچون گلدمن ساکس، حاکی از کاهش فزاینده عرضه آلومینیوم در بازارهای جهانی و احتمال افزایش قیمت همزمان با افزایش تقاضا برای سال ۲۰۲۴ است.

وحید پورتجریشی؛ بازار: بازار فلزات نیز مانند دیگر بازارهای جهانی طی سال ۲۰۲۳ وضعیت چندان مطلوبی نداشت. در میان فلزات اساسی، تنها آهن و مس به دلیل افزایش تقاضای جهانی به ویژه برای صنایع نوینی چون ساخت باتری های مورد نیاز خودروهای برقی و بهبود اندک اوضاع بازار مسکن در جهان به ویژه در آمریکا، وضعیت بهتری را تجربه کردند.

از سوی دیگر، برخی فلزات اساسی دیگر همچون آلومینیوم و روی از روند بهبود بازار طی ماه های گذشته عقب مانده و شرایط خوبی را تجربه نکردند که این موضوع برای آلومینیوم به مراتب وخیم تر بود.

چین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد آلومینیوم مورد نیاز بازارهای جهانی را تامین کرده و به همین دلیل، هرگونه تحرکات اقتصادی در بازار این کشور بر قیمت جهانی تاثیرگذار خواهد بود

اکنون سرمایه گذاران و فعالان بازار آلومینیوم نگران اوضاع قیمت جهانی این فلز در سال ۲۰۲۴ هستند؛ به ویژه اینکه عمده نهادها و هلدینگ های مالی همچون گلدمن ساکس، جی پی مورگان و ING معتقدند که دستکم برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به احتمال زیاد با نوعی رکود اقتصادی در سطح جهانی مواجه خواهیم بود که همین امر می تواند تاثیر منفی بر بازارها به ویژه بازار فلزات اساسی بر جای بگذارد.

خوشبینی گلدمن ساکس به بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴

با وجود تجربه ناموفق آلومینیوم در سال ۲۰۲۳، هلدینگ بزرگ مالی گلدمن ساکس در تازه ترین گزارش خود از بازار فلزات، بر احتمال افزایش قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ تاکید کرده است.

گلدمن ساکس معتقد است بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ با کمبود دستکم ۱.۲۳ میلیون تن آلومینیوم مواجه خواهد بود که این به معنای افزایش دو برابری کمبود آلومینیوم به نسبت سال ۲۰۲۳ است

گلدمن ساکس دلیل اصلی این افزایش قیمت احتمالی را کاهش عرضه آلومینیوم در سطح جهانی به ویژه در دو کشور روسیه و چین دانسته است. این در حالیست که قیمت آلومینیوم پس از مدتها در روز دوشنبه با حدود ۱ درصد افزایش مواجه شده که دلیل آن، افزایش قیمت سوخت در چین به دلیل قرار گرفتن در آستانه فصل سرد سال است.

چین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد آلومینیوم مورد نیاز بازارهای جهانی را تامین کرده و به همین دلیل، هرگونه تحرکات اقتصادی در بازار این کشور بر قیمت جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

ماه اکتبر برای آلومینیوم یکی از بدترین ماه های دو سال اخیر محسوب شده و قیمت این فلز به کف رسید. اما پس از آن با حمایت خریداران مواجه شده و اندکی با افزایش قیمت مواجه شد.

افزایش احتمالی قیمت جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۴| بازار در آستانه خروج از رکود

از سوی دیگر، همانطور که گفته شد، چین به ویژه استان «یون نان» این کشور یکی از مراکز اصلی تولید آلومینیوم جهان محسوب می شود که آمارهای اخیر دولت چین نشانگر کاهش تولید شمش و دیگر محصولات آلومینیوم در این استان طی هفته های اخیر است.

اکنون با توجه به این شرایط، گلدمن ساکس معتقد است بازار آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ با کمبود دستکم ۱.۲۳ میلیون تن آلومینیوم مواجه خواهد بود که این به معنای افزایش دو برابری کمبود آلومینیوم به نسبت سال ۲۰۲۳ است. به گفته گلدمن ساکس، این کاهش شدید عرضه می تواند منجر به افزایش قیمت هر تن شمش آلومینیوم به بالای ۲۶۰۰ دلار طی ۱۲ ماه آتی شود.

علاوه بر کاهش تولید آلومینویم توسط چین، فاکتور دیگر تاثیرگذار بر قیمت آلومنیویم طی یک سال گذشته حذف آلومنیویم تولیدی شرکت دولتی آلومنیویم روسیه (روسال) ار بازار اروپا بوده است

به گفته کارشناسان بازار فلزات، با توجه به شرایط یاد شده، اکنون زمانی مناسب برای خرید این فلز در بازار جهانی است؛ چراکه در حال حاضر هر تن شمش آلومینیوم را می توان در بورس فلزات لندن (LME) با دستکم ۴۰ دلار تخفیف برای معاملات آتی خریداری کرد.

هر تن شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن تا عصر روز دوشنبه (۲۸ نوامبر) با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۲۱۸ دلار رسیده و این در حالیست که قیمت مس و روی به ترتیب با کاهش ۰.۷ و ۰.۶ درصدی مواجه شده اند.

حذف محصولات «روسال» و تاثیر آن بر قیمت جهانی آلومینیوم

همانطور که گفته شد؛ علاوه بر کاهش تولید آلومینیوم توسط چین، فاکتور دیگر تاثیرگذار بر قیمت آلومینیوم طی یک سال گذشته حذف آلومینیوم تولیدی شرکت دولتی آلومینیوم روسیه (روسال) از بازار اروپا بوده است.

با نزدیک شدن سالگرد تحریم آلومینیوم روسال، وب سایت «یورو ریپورتر» با انتشار گزارشی تحلیلی از سیاست های اتحادیه اروپا در قبال تحریم فلزات روسیه انتقاد کرده و آن را باعث کاهش توانایی شرکت های اروپایی در تولید محصولات مرتبط با آلومینیوم همچون صنایع سیم و کابل سازی، بدنه خودرو و هواپیما و ... دانسته است.

یورو ریپورتر همچنین معتقد است در صورت ادامه این روند، سیاست های کلان اتحادیه اروپا همچون جایگزین انرژی سبز با سوخت های فسیلی در راستای کربن زدایی نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. به گفته یورو ریپورتر، طی سال ۲۰۲۲، شرکت های اروپایی مستقر در ایتالیا، لهستان و اسپانیا به دلیل کمبود آلومینیوم مجبور به تامین یک سوم از کابل های خود از طریق واردات شدند که این حجم برابر است با حدود ۷۱ هزار تن آلومینیومی که اگر در اختیار شرکت های یاد شده قرار میگرفت، نیازی به واردات نبود.

چنین روندی در نهایت قیمت تمام شده محصولات اروپایی را با افزایش روبرو کرده و میتواند بازار آنها را با شکلی جدی تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد. اکنون گفته می شود کشورهای اروپایی به دنبال تامین آلومینیوم مورد نیاز خود از کشورهای دیگر از جمله جنوب آسیا و خاورمیانه هستند که البته این میزان آلومینیوم با حجم بالای صادرات آلومینیوم روسیه برابری نخواهد بود. همین افزایش تقاضا برای آلومینیوم به ویژه در اروپا در کنار کاهش تولید روسیه و چین می تواند قیمت این فلز اساسی را برای سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی افزایش دهد.

کد خبر: ۲۵۸٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha