برنامه‌ریزی برای تولید و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات
مشاور وزیر ارتباطات خبر داد

برنامه‌ریزی برای تولید و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات

سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تجهیزات شبکه و مخابراتی در ۱۷ محور و ۳۷ محصول مختلف که برای توسعه شبکه ملی اطلاعات مورد نیاز است، توسط وزارت ارتباطات شناسایی شده و بومی سازی خواهد شد.

به گزارش بازار، اکبر قنبرپور درباره شرکت‌های مستقر در پارک فاوا اظهار کرد: مجموعاً در پارک گرمدره که پردیس اصلی پارک فاوا است و همچنین شعبه مشهد، حدود ۹۲ شرکت عضو هستند که در سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان فروش داشتند. شرکت‌هایی که در این منطقه فعالیت دارند، هنوز موفق به صادرات محصولات خود نشده‌اند و برنامه های مختلفی برای توسعه بازارهای خارجی این محصولات در نظر داریم.

وی افزود: اکنون در همه استان‌های کشور، پارک‌های فناوری تأسیس شده که حوزه فعالیت این پارک‌ها عمومی است و وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور، مخترعین و صاحبان ایده در تولید و تجاری‌سازی محصولات فناورانه را برعهده دارند؛ اما پارک‌های فناوری تخصصی که زیرمجموعه وزارتخانه‌هایی مانند نفت، نیرو، کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، علاوه بر اهداف عمومی و حمایتی، باید ۲ وظیفه دیگر را نیز به شکل همزمان انجام دهند.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: وظیفه نخست آنها احصای نیازهای فناورانه است تا شرکت‌های فعال در این پارک‌ها بتوانند در راستای رفع آنها قدم بردارند. وظیفه دیگر بازارسازی برای این محصولات و گسترش کسب‌وکارهای این بخش و فروش محصولات‌شان است.

یکی از محورهای اصلی که در پارک فاوا دنبال می‌شود، تأمین نیازهای شبکه ملی اطلاعات از طریق شرکت‌های مستقر در این مکان است؛ قنبرپور در این خصوص گفت: اکنون ۳۷ محصول مختلف مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات شناسایی شده که توسط شرکت‌های فعال در پارک تولید خواهند شد.

برنامه‌ریزی برای تولید و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات/ راه‌اندازی ۳ قطب مرکز داده

سرپرست پارک فاوا ادامه داد: توسعه شبکه ملی اطلاعات، به تجهیزات فناورانه و سخت‌افزاری زیادی نیاز دارد که تعدادی از آن‌ها در کشور تولید می‌شود؛ اما تعداد قابل‌توجهی از آنها تولید داخل نیست یا عمق دانش زیادی دارند که در این برهه زمانی به آن دست نیافته‌ایم. اگر دراین خصوص با همکاری وزارت ارتباطات، تأمین مالی صورت بگیرد و شرکت‌ها و اپراتورهای بزرگ نیز همراه شوند، قطعاً می‌توان بخش دیگری از تجهیزات موردنیاز برای ارتقا شبکه ملی اطلاعات را در داخل کشور تولید کرد.

وی درباره پروژه‌هایی که پارک فاوا در حال طراحی یا اجرایی‌کردن آن است، گفت: اکنون ۲ پروژه جدید در دست داریم. یکی احداث شعبه پارک فاوا در فولادشهر که عملیات اجرایی آن آغاز شده و واگذاری اراضی موردنیاز به شرکت‌ها آغاز شده است. پروژه دیگر احداث قطب مرکز داده کشور در شهر مشهد است و به طور کلی تا پایان دولت سیزدهم، ۳ قطب مرکز داده در شهرهای، مشهد، البرز (منطقه ویژه اقتصادی پیام) و فولادشهر راه‌اندازی خواهد شد.

قنبرپور درباره همکاری و تعامل پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات با کشورهای منطقه، بیان کرد: اکنون در حال تمرکز برای همکاری با کشورهای آفریقایی هستیم که از ۲ جهت برای کشور اهمیت دارند. یکی از دلایل این است که سطح فناوری که در این کشورها وجود دارد، پایین‌تر از ایران است و فرصتی را ایجاد می‌کند تا دانش فنی و محصولات ایرانی را به کشورهای افریقایی صادر کنیم.

مشاور وزیر ارتباطات گفت: نکته دوم این است که با توجه به دانشی که در خصوص ایجاد، مدیریت و توسعه پارک‌های فناوری در ۲ دهه گذشته در کشور شکل گرفته، می‌توانیم کمک کنیم تا در آن کشورها نیز پارک فناوری شکل بگیرد. در این خصوص باید مطالعات و طراحی‌های اولیه آغاز شود تا بتوانیم اولین پارک فناوری در آن کشورها را ایجاد کنیم. این همکاری تعامل شرکت‌های مستقر در پارک فاوا را کشورهای آفریقایی را افزایش می‌دهد. با دیگر کشورهای منطقه نیز همچون هند، روسیه، عراق و سوریه تعاملاتی خوبی داریم.

کد خبر: ۲۵۸٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha