۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار آفریقا و عراق است
در گزارش «پایش تحولات تجارت جهانی» بررسی شد

عربستان به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار آفریقا و عراق است

عربستان قراردادی به ارزش نیم‌میلیارد دلار با کشورهای آفریقایی امضا کرده؛ همچنین این کشور با همکاری آلمان، قرارداد ساخت کارخانه سیمان در عراق را امضا کرده است.

به گزارش بازار، در هفتاد و ششمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی»، مجموعه‌ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه‌ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه‌شده و آخرین روندها و پیش‌بینی‌های اقتصادی تهیه‌شده توسط بزرگ‌ترین نهادهای اقتصادی بین‌المللی، در قالب داده‌های تازه مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، جهان و به ویژه خود روسیه، همچنان متأثر از خسارات و آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن هستند. پیش‌بینی اخیر بانک مرکزی روسیه مبنی بر فراتر رفتن نرخ تورم این کشور از ۷ درصد در ماه‌های گذشته و ادامه‌دار بودن این روند، به موازات اصرار غرب بر تداوم تحریم‌های اقتصادی این کشور که عملاً دسترسی روسیه را بر سیستم مالی مبتنی بر دلار و یورو ناممکن کرده، مختصاتی بحرانی را پیش روی چشم این کشور رقم می‌زند. با این وجود اروپا توانسته طی یک استراتژی هوشمندانه، با تشکیل بزرگترین شبکه توافقات تجاری در جهان که ۷۴ کشور را شامل می‌شود، تا حد زیادی از آسیب‌های محیط دشوار تجات جهانی، به ویژه آثار تهاجم روسیه به اوکراین، در امان بماند.

در سطح منطقه، عربستان در ادامه تلاش برای دستیابی به موقعیت برتر در سطح منطقه، در پی گسترش روابط اقتصادی خود با آفریقا برآمده که در نتیجه آن، قراردادهایی با ارزش حدودی نیم میلیارد دلار بین طرفین به امضا رسیده و هزینه آن‌ها نیز توسط صندوق توسعه عربستان تعهد شده است.

علاوه بر این، عربستان با مشایعت آلمان، قراردادی را برای ساخت یک کارخانه سیمان در عراق امضا کرده که در صورت راه‌اندازی، این کشور نیز در زمره صادرکنندگان بالقوه سیمان در جهان جای خواهد گرفت.

دبی هم طبق اعلام اخیر اتاق بازرگانی این شهر که توانسته تعداد شرکت‌های زیرمجموعه خود را نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر کند، تبدیل به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران و تجار جهانی شده که توانسته علی‌رغم وضعیت نابه‌سامان اقتصادی جهان، رشدی معادل ۳.۲ درصد را رقم بزند.

اما در سوی دیگر منطقه، برآوردها حاکی از این است که جنگ میان غزه و اسرائیل علاوه بر خسارات تاسف‌بار جانی، هزینه‌ای معادل ده درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل را به این کشور تحمیل خواهد کرد. خسارتی فراتر از آسیب کرونا که توسعه اقتصادی این کشور را با چالش‌های عمده‌ای مواجه خواهد کرد.

در بخش پژوهش‌های تازه، گزارش مشترک بانک توسعه آسیایی و سازمان همکاری و توسعه مورد بررسی قرار گرفته که مروری است بر وضعیت زنجیره‌های ارزش جهانی، چالش‌ها و مسیر آینده آن. کربن زدایی و فناوری‌های سبز نیز موضوعاتی است که به ترتیب توسط بانک جهانی و یونیدو به آن پرداخته شده است. الزامات تسریع دستیابی به فناوری‌های سبز و بررسی جایگاه کشورها و صنایع در مسیر استقرار آن، سوالاتی کلیدی است که این گزارش‌ها در تلاش برای پاسخ به آن نگاشته شده‌اند.

متن کامل هفتاد و ششمین گزارش از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۵۸٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha