۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
الگوی کشت فراموش شده است | دولت به جای دخالت، نظارت کند
رئیس اتحادیه سیب زمینی کاران گلستان:

الگوی کشت فراموش شده است | دولت به جای دخالت، نظارت کند

گرگان- مقصودلو، نایب رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران ایران گفت: دولت در حوزه کشاورزی باید نقش نظارت و هدایت داشته باشد و امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند.

رمضان مقصودلو در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اجرای الگوی کشت جای خود را با کشت قراردادی عوض کرده و کمتر به آن توجه می شود.

نایب رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران ایران با بیان اینکه متولیان کشت سیب زمینی هیچ وقت یارانه و حمایتی از جهاد کشاورزی دریافت نکردند، خاطرنشان کرد: اگر الگوی کشت در گلستان به صورت پایلوت اجرا شود براساس نیاز بازار و کشور محصولات کشاورزی تولید می شود و دغدغه ها در این حوزه کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر کارخانه دارها این اختیار را داشتند که گندم را مانند چغندر و سویا خریداری کنند، چه اجباری برای خرید گندم از سوی دولت وجود دارد؟

مقصودلو گفت: ما در بخش سیب زمینی هر سال حدود ۱۵۰ هزار تن این محصول را تولید می کنیم که برخی از آن به کارخانه دارها فروخته می شود و برخی نیز صادر شده و دولت هیچ نقشی در خرید و فروش این محصول ندارد.

وی با اشاره به اینکه آخرین باری که دولت خرید تضمینی سیب زمینی داشت سه سال پیش بود که حدود ۱۰ هزار تن تولید مازاد را خریداری کرد،یادآور شد: سیب زمینی کاران بدون اینکه پاسبانی داشته باشند علاوه بر تامین نیاز کشور با صادرات این محصول ارز آوری هم دارند و قراردادی نیز در این حوزه با کشاورز وجود ندارد، با این وجود هم سود خوبی به کشاورزان می رسد و هم شکایت در این حوزه کمتر است.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان ادامه داد: در خرید سیب زمینی کارخانه دارها محصول کشاورز را به قیمت خریداری و پول آن را به موقع پرداخت می کنند و دغدغه ها در این حوزه کمتر است.

وی با تاکید بر این مسئله که کارها در بخش خصوصی خود به خود انجام می شود، گفت: اگر دولت فقط بحث نظارت و هدایت را داشته باشد و با استفاده از فرهیختگان این حوزه بسیاری از مشکلات کشور در حوزه کشاورزی حل خواهد شد.

مقصودلو در خاتمه متذکر شد: سیاست الگوی کشت اگر درست اجرا شود بخش کشاورزی هیچ دغدغه ای برای دولت نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۵۸٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha