۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کتابفروشی فیل فروشگاه اینترنتی کتاب دست‌دوم

کتابفروشی فیل فروشگاه اینترنتی کتاب دست‌دوم

سابقاً فروش کتاب دست‌دوم چندان رایج نبود و در اغلب مواقع محدود به کتب ممنوعه، نایاب و در پاره‌ای موارد آنتیک آن هم در چند شهر بزرگ کشور بود.

چرا کتاب دست دوم؟

سابقاً فروش کتاب دست‌دوم چندان رایج نبود و در اغلب مواقع محدود به کتب ممنوعه، نایاب و در پاره‌ای موارد آنتیک آن هم در چند شهر بزرگ کشور بود، اما رفته رفته به دنبال بالا رفتن قیمت کاغذ و هزینه‌های چاپ قیمت کتاب هم در همین مسیر گام برداشت. این روزها افزایش قیمت کتاب از یک سو و کاهش تیراژ آن از سوی دیگر، کتاب‌دوستان را با دو مشکل عمده مواجه ساخته است؛ یکی این‌که برای خرید کتاب‌های دلخواه‌شان‌ می‌بایست هزینه و زمان بیش‌تری صرف کنند و دیگر این‌که تیراژ به‌قدری پایین آمده که وقتی برای خرید کتاب‌های موردنظرشان به کتابفروشی مراجعه می‌کنند احتمالاً دیگر همه‌ را در قفسه‌ها نمی‌یابند. در این میان خرید کتاب دست ‌دوم می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار آید.

کتابفروشی فیل فروشگاه اینترنتی کتاب دست‌دوم

بایدها و نبایدهای خرید اینترنتی کتاب دست دوم:

اما باید به خاطر داشت که خرید اینترنتی کتاب دست‌ دوم نیز اما و اگرهایی دارد، اغلب مواقع اولین موضوعی که موجب تردید کتاب‌دوستان در این امر می‌شود عبارت «دست‌ دوم» است که عدم سلامت فیزیکی و آسیب‌دیدگی کتاب‌ها را به ذهن مخاطب متبادر می‌کند. بارها در تماس‌های کاربران این سؤال از سوی آن‌ها مطرح شده که چون قید شده کتاب دست‌ دوم آیا حتماً این کتاب‌ها آسیب‌دیده، خط‌خورده یا نم‌کشیده هستند؟ که البته با پاسخ منفی ما مواجه می‌شوند، آن هم با ذکر این نکته که در کتابخانه‌های شخصی هر یک از ما تعداد قابل‌توجهی کتاب خوانده‌نشده وجود دارد که مستقیماً از قفسه‌ی کتابفروشی به قفسه‌ی کتابخانه‌ی خودمان منتقل‌شان کرده‌ایم و فرصت یا انگیزه‌ی خواندن‌شان دست نداده یا حتی در ساده‌ترین شکل کتاب را به مناسبتی از دوستی هدیه گرفته‌ایم و آن را باب میل خود نیافته‌ایم در این صورت اگر بخواهیم تعریف دقیقی از کتاب دست دوم داشته باشیم باید بگوییم کتاب دست دوم کتابی است که از جایی به جز مراکز پخش مرسوم کتاب تهیه و در معرض فروش قرار می گیرد و از نظر کیفی می تواند هم کاملا مشابه نسخه‌ی تازه از چاپخانه بیرون آمده باشد و هم کاملا کهنه و فرسوده و این موضوع برای هر نسخه متفاوت بوده و با رویت عکس و اطلاع از وضعیت کیفی آن قابل بررسی است. از این گذشته هر یک از ما حین خواندن کتاب لزوماً به آن آسیب نمی‌زنیم، پس این‌که هر کتاب دست‌ دومی حتماً آسیب‌دیده است باور درستی نیست، با وجود این در کتابفروشی فیل هم سعی شده علاوه‌براین‌که باکیفیت‌ترین نسخه‌ها در سایت بارگذاری بشوند، در صورت وجود هرگونه خلل کیفی احتمالی در کنار رویه‌ی بازگردانی معمول کتاب در بخش توضیحات نیز به وضعیت کیفی و ایراد احتمالی اشاره شود. همچین در این وبسایت می‌توان نسخه‌های باکیفیت‌تر با جلد و صحافی بهتر و کاغذ مرغوب‌ترِ بسیاری از کتاب‌هایی را که حالا به دلایل اقتصادی یا غیراقتصادی با چاپ‌های با کیفیت پایین‌تر یا جلد نرم و کاغذهای بعضاً بی‌کیفیت تجدیدچاپ می‌شوند می‌توان با قیمتی به‌مراتب کم‌تر از قیمت روزشان‌ در بازار تهیه کرد. سؤال دیگری که اغلب در خصوص کتاب‌های عرضه‌شده مطرح می‌شود این است که آیا نسخه‌های افست و غیراصل کتاب‌ها هم در این سایت عرضه می‌شود که این‌بار نیز پاسخ ما منفی است و باید خاطرنشان کرد کلیه‌ی کتاب‌های موجود در سایت نسخه‌های اصلی بوده و تصاویر بارگذاری‌شده نیز دقیقاً متعلق به همان نسخه‌ای هستند که برای مخاطب ارسال خواهند شد، لذا مانند برخی دیگر از وبسایت‌هایی که در این زمینه فعالیت‌ می‌کنند کاربر ناگزیر از ریسک کردن و چشم‌بسته خرید کردن نیست و پیش از خرید می‌تواند از کیفیت کتاب اطمینان حاصل کند، همچنین از طریق لینک واتس‌اپی که در هر صفحه قرار داده شده می‌تواند از ادمین تقاضای ارسال تصاویر بیش‌تری کند.

چرا کتابفروشی فیل؟

وبسایت کتابفروشی فیل از سال ۱۳۹۷ با این هدف راه‌اندازی شد که اولاً نسخه‌های دست‌دوم کتاب‌های موجود در بازار را حداقل به نصف قیمت در اختیار کاربرانش قرار دهد و ثانیاً کتاب‌هایی که چند دهه است تجدیدچاپ نشده‌اند و به قولی کمیاب یا نایاب محسوب می‌شوند به دست کتاب‌دوستان سراسر کشور برساند. از این حیث می‌توان این وبسایت را فارغ از صرفاً یک فروشگاه اینترنتی کتاب دست‌ دوم نمایشگاهی مجازی برای مشاهده‌ی آن‌چه از ابتدا تاکنون از سوی مشهورترین تا گمنام‌ترین ناشران ایران روانه‌ی بازار شده هم به شمار آورد، پس در کنار کتاب‌ها می‌توان با نام و نشان بسیاری از ناشران سال‌های دور و نزدیک هم آشنا شد. افزون بر این خرید کتابخانه شخصی کاربران نیز در دستور کار این وبسایت قرار دارد تا با بازگرداندن کتاب‌های بلااستفاده به چرخه‌ی عرضه‌ سهمی هر چند اندک نیز در حفظ درختان ایفا نماید.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha