۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
تدابیر برنامه هفتم برای متعهد شدن بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن| احتمال توقف پروژه های نهضت ملی هست؟
رئیس کمیسیون عمران مطرح کرد

تدابیر برنامه هفتم برای متعهد شدن بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن| احتمال توقف پروژه های نهضت ملی هست؟

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با کمبود تولید مسکن مواجه هستیم و این موضوع می تواند باز هم به انباشت بیشتر تقاضا منجر شود گفت: در برنامه هفتم بانک ها متعهد به پرداخت تسهیلات مسکن می شوند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بی توجهی ادامه دار بانک ها در اعطای تسهیلات به بخش مسکن ظاهرا تمامی نداشته و آنطور که مجلسی ها می گویند قرار است این موضوع به طور جدی در برنامه هفتم توسعه گنجانده و پیاده شود.

اگر چه در برنامه هفتم توسعه بخش مسکن به طور ویژه دیده نشده است اما به نظر می رسد پرداخت تسهیلات و توجه بانک ها به بخش مسکن می تواند سرآغازی بر توسعه ساخت و ساز باشد.

عدم توجه بانک ها تکلیف قانون جهش تولید مسکن که مقرر شده بود ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن در طی سال های گذشته حتی صدای روسای جمهور را نیز در آورده و منجر به گلایه های تندی از بانک ها شد.

محمد رضا کوچی رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس به ماجرای عدم توجه بانک ها به بخش مسکن ورود خواهد کرد یا خیر؟ گفت: سال های سال است که بخش مسکن از کمبود تولید رنج می برد و این کمبود تولید و کمبود ساخت و ساز را این روزها در انباشت تقاضا به خوبی می توان مشاهده کرد. اگر فکری به حال کمبود تولید و کمبود منابع برای ساخت و ساز نشود بدون شک انباشت تقاضا از این وضعیتی که الان در آن هستیم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

تسهیلاتی که بانکها در بخش مسکن می دهند با نرخ بهره ۲۳ درصدی است و این تسهیلات نمی تواند چندان به نفع بخش مسکن و سازندگان باشد

او در پاسخ به این پرسش که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آیا در این خصوص تاکیداتی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: به هر حال وقتی با کمبود منابع مالی در بخش مسکن مواجه هستیم ساخت مسکن نیز موفق نخواهد بود. به خوبی می دانیم که تسهیلاتی که بانکها در بخش مسکن می دهند با نرخ بهره ۲۳ درصدی است و این تسهیلات نمی تواند چندان به نفع بخش مسکن و سازندگان باشد. البته وقتی با سازندگان مسکن این موارد را در میان می گذاریم متوجه می شویم که همین تسهیلات با نرخ بهره بالا نیز از سوی بانک ها با موانع زیادی مواجه است و پرداخت نمی شود.

بانکها مطابق قانون باید در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می کردند که به نظر می رسد بانک ها سر جمع کمتر از ۲۰ درصد تسهیلات و تکالیف قانونی خود را در طرح جهش ملی مسکن پرداخت کرده اند

رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که به خوبی مشخص است که نهضت ملی مسکن نیز به همین دلیل با کُندی پیش می رود تاکید کرد: بر اساس تکلیف قانون نهضت ملی مسکن، بانکها مطابق قانون باید در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می کردند که به نظر می رسد بانک ها سر جمع کمتر از ۲۰ درصد تسهیلات و تکالیف قانونی خود را در طرح جهش ملی مسکن پرداخت کرده اند.

او ادامه داد: اگر مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال های بعد نیز متناسب با میانگین نرخ تورم افزایش یابد، قطعا اجرای طرح نهضت ملی مسکن شتاب می گیرد. امیدواریم که این موضوع محقق شود تا سرعت ساخت مسکن در نهضت ملی افزایش یابد.

در مجموع بانکها به غیر از یکی دو مورد کمتر از ۲۰ درصد تسهیلات و تکالیف قانونی خود را در طرح جهش ملی مسکن پرداخت کرده اند و همکاری برخی بانکها حتی صفر درصد بوده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم در مجموع بانکها به غیر از یکی دو مورد کمتر از ۲۰ درصد تسهیلات و تکالیف قانونی خود را در طرح جهش ملی مسکن پرداخت کرده اند و همکاری برخی بانکها حتی صفر درصد بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که احتمالا بانک ها خیلی موضوع پرداخت تسهیلات را جدی نمی گیرند؟ افزود: به غیر از یکی دو بانک که اسامی آنها مشخص است بسیاری از بانکها علاقه ای به حضور جدی در اعطای تسهیلات به حوزه مسکن ندارند چرا که معتقد هستند این تسهیلات نمی تواند به نفع بانک در خصوص بازپرداخت اقساط باشد. پس باید برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن شرایطی دیگری را فراهم کنیم.

مجلس در برنامه هفتم توسعه تدابیر قانونی را پیش بینی کرده است که بر اساس آن بانکها متعهد به اجرای تکالیف قانونی خود در بخش مسکن شوند

رضایی کوچی ادامه داد: به همین منظور مجلس در برنامه هفتم توسعه تدابیر قانونی را پیش بینی کرده است که بر اساس آن بانکها متعهد به اجرای تکالیف قانونی خود در بخش مسکن شوند. بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که ما می توانیم بسته مالی در حوزه مسکن تعریف کنیم چرا که از لحاظ نهاده های تولید مسکن همانند زمین، نیروی انسانی و مصالح ساختمانی مشکلی نداریم.

رئیس کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: به هر حال پیشنهاداتی که در برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن ارایه شده است می تواند در ساخت مسکن و هدف گذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال های بعد کمک زیادی بکند. به شرط اینکه بانک ها همکاری کنند.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن در قالب قانون نهضت ملی آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد قرار دارند. پس اگر منابع مالی به این پروژه ها تزریق نشود امکان دارد که این واحدهای مسکونی در مرحله پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد متوقف شوند

او ادامه داد: همانطور که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب قانون نهضت ملی مسکن آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد تا ۳۰ درصد قرار دارند. پس بنابراین اگر منابع مالی به این پروژه ها تزریق نشود امکان دارد که این واحدهای مسکونی در مرحله پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد متوقف شوند.

پروژه مسکن مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری از بانک مرکزی به مسکن مهر اختصاص داده شد اما هنوز حدود ۱۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده و کامل نشده دارد

وی ادامه داد: باید از گذشته و به خصوص پروژه مسکن مهر درس بگیریم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که پروژه مسکن مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری از بانک مرکزی به مسکن مهر اختصاص داده شد اما هنوز حدود ۱۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده و کامل نشده دارد.

کل واحدهای طرح مسکن مهر دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بود و الان هدف گذاری تولید چهار میلیون واحد مسکونی است در حالیکه آن منابع مالی قبلی را نداریم. پس باید بانک ها کمک کنند و توجه خود به بخش مسکن را بیشتر از قبل کنند

رضایی کوچی افزود: اگر بخواهیم به این موضوع ریز تر شویم و عمق فاجعه را بررسی کنیم می بینیم که کل واحدهای طرح مسکن مهر دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بود و الان هدف گذاری تولید چهار میلیون واحد مسکونی است در حالیکه آن منابع مالی قبلی را نداریم. پس باید بانک ها کمک کنند و توجه خود به بخش مسکن را بیشتر از قبل کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: با این تفاسیر متوجه می شویم که کار سختی در پیش داریم اما شدنی است و دولت باید از زمین به عنوان سرمایه و آورده خود در بخش مسکن استفاده بهینه کند و با بخش خصوصی برای سرعت دادن به پروژه ها مشارکت بیشتری کند. دولت نباید نقش پیمانکار برای خود تعریف کند بلکه باید نقش کارفرمایی و سیاست گذاری داشته باشد.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه مجلس پیگیر این است که وزارت راه و شهرسازی جایگاه خود را در بخش مسکن پیدا کند ادامه داد: دولت در شورای عالی مسکن نقش پر رنگی پیدا کرده است هر چند که بسیاری از مصوبات را بانکها اجرایی نکرده اند. قطعا اصرار بر اجرای مصوبات می تواند سبب تمکین بانکها شود و می تواند حال و روز ساخت و ساز را بهتر از قبل کند.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha