۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
افزایش عمق رکود معاملات بازار سهام
مجلس زیر ذره بین فعالان بورس

افزایش عمق رکود معاملات بازار سهام

برخی نمادها در کف های قیمتی خریدار چندانی ندارند و بورس هم به افزایش عمق رکود معاملات بازار سهام افزوده است، به همین دلیل سهامداران رفتار نمایندگان مجلس درباره بودجه را زیر نظر گرفته اند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه کاملا دوره رکودی را پشت سر می‌گذراند و شرایط به گونه‌ای است که نه فروشنده قوی وجود دارد که منجر به منفی شدید شود و نه خریدار قدرتمند رو به بالا در بازار حضور دارد که روند صعودی شروع کند.

پیش‌بینی می‌شود در هفته های پیش رو تعداد نماد مثبت بیشتر از تعداد نماد منفی باشد، اما کلیت بازار تغییر شگرف مثبتی فعلا نخواهد داشت، زیرا تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ روشن نیست و از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند که بودجه نکته منفی جدید برای بورس ندارد و البته می‌توان گفت از این بودجه، بورس کمترین آسیب را می‌بیند اما برای بخش واقعی اقتصاد این بودجه می‌تواند رکودزا هم باشد و این مسئله روی بورس تاثیر می گذارد. از این رو ارزیابی و پیش بینی دقیق درآمدهای نفتی اهمیت بالایی دارد.

به گفته حسن کاظم‌زاده تراز تجاری در پایان آبان ۱۴۰۱ منفی ۴.۸ میلیارد دلار بوده و البته وزارت اقتصاد عنوان کرده که تراز تجاری با نفت، ۱۰ میلیارد دلار مثبت است، اما از آنجایی که آمار تراز تجاری بدون حضور نفت تحلیل می‌شود این اعداد چندان قابل اتکا نیست

حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تراز تجاری بدون حضور نفت در ۸ ماهه ابتدایی امسال ۱۰ میلیارد دلار منفی بوده است، گفت: تراز تجاری در پایان آبان ۱۴۰۱ منفی ۴.۸ میلیارد دلار بوده و البته وزارت اقتصاد عنوان کرده که تراز تجاری با نفت، ۱۰ میلیارد دلار مثبت است، اما از آنجایی که آمار تراز تجاری بدون حضور نفت تحلیل می‌شود این اعداد چندان قابل اتکا نیست.

او با بیان اینکه این تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلاری نشان می‌دهد، حداقل نصف درآمد نفتی امسال صرف واردات رسمی شده است، افزود: بنابراین هر گونه کاهش درآمدهای نفتی با این روند فزاینده رشد واردات می‌تواند منجر به جهش ارزی یا نایابی کالاها بشود.

علی‌رغم نرخ سود سپرده‌ی بالای پیشنهادی از سوی بانک‌های ناتراز، نرخ سود موثر اوراق بدهی در بازار بدهی کماکان در سطح ۲۶ درصد قرار دارد و رشدی متناسب با نرخ سود سپرده‌ها نکرده است. اگر این دوره اوج نرخ بهره در محدوده آذر تا دی ماه با این وضعیت ادامه پیدا کند، می‌توان انتظار داشت فشار نرخ بهره‌روی بازارها از دی ماه شروع به فروکش کردن کند. ‌بازار نسبت به بودجه نتوانسته حس مثبت یا منفی دقیقی بگیرد و این عدم جهت شناسی در معاملات به طور واضح و ملموس نشان می دهد که بلاتکلیفی بودجه در بورس نمایان است.

نگاه دولت به درآمدهای بودجه

باید توجه داشت که سال ۱۴۰۲ بازار در نرخ خوراک بسیار آسیب دید و به نظر امسال دولت کمتر چشمش به این نرخ خواهد بود به همین دلیل با توجه به ابعاد ریز و درشت بودجه افزایش خاصی را در این حوزه نداریم در سایر هزینه‌ها نیز دولت تا حدودی دستش بسته است و حوزه نرخ خوراک و انرژی دولت خیلی فضای منفی را نخواهیم داشت و بعید است آثار عجیبی در بازار داشته باشند.

فردین آقابزرگی معتقد است که در مورد گزارش‌ها به نظر بازار به این نیاز دارد تا بار دیگر به خود اثبات کند که این نقاط کف بنیادی سهم‌هاست و یکی از مواردی که از آن، این حس مهم را می‌گیرد وضعیت گزارش‌هاست در همین راستا خبرهای منفی اثرات سنگین منفی را از دست داده و نمی‌توانند بازار را به فاز منفی و جدی فروش ببرند

موارد مهم دیگر که بودجه می‌تواند اثرگذار باشد سایر هزینه‌ها برای شرکت‌هاست که خود را در دو شکل نشان می‌دهد اولی عوارض و دیگری هزینه‌های حوزه مالیات است.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها نمی‌تواند یک عامل خاص برای رشد بازار شود، اما می‌تواند موتور محرک خوبی برای روشن شدن موتورهای بازار باشد، گفت: در مورد گزارش‌ها به نظر بازار به این نیاز دارد تا بار دیگر به خود اثبات کند که این نقاط کف بنیادی سهم‌هاست و یکی از مواردی که از آن، این حس مهم را می‌گیرد وضعیت گزارش‌هاست در همین راستا خبرهای منفی اثرات سنگین منفی را از دست داده و نمی‌توانند بازار را به فاز منفی و جدی فروش ببرند و در آن سو خبرهای مثبت قابلیت اثرگذاری بیشتری را در بازار پیدا کردند که این ناشی از این جریان است که بازار با کمک همین گزارش‌ها و یا بازارساز تا حدودی توانسته کف فعلی خود را تثبیت کند و به فکر اهداف بالاتر باشد برای همین در لابلای بودجه دنبال خبری از تجدید بوده یا هر چیزی که به او کمک می رود.

به گزارش بازار، در روزهای اخیر شاهد یک بازار متعادل مثبت بودیم که تقریبا در تمام زمان معاملات تعداد نماد مثبت بیشتر از تعداد نماد منفی بود. هر چند قبلا هر وقت تعداد نماد منفی زیاد می‌شد، خریدار روی تابلو افزایش پیدا می‌کرد اما در هفته جاری شرایط این‌گونه نشده و برخی نمادها در منفی ها هم مشتری نداشتند و ارزش معاملات کل هم در حد ۴۰۰۰ میلیارد تومان مانده است. البته از سوی دیگر بیش برآوردی منابع بودجه و کم برآوردی مصارف می‌تواند میزان کسری بودجه را بیش از چیزی کند که سازمان برنامه تخمین زده است. از این رو بودجه از نظر میزان کسری که دارد می تواند بورس تاثیر بگذارد. ابعاد دیگری در بودجه وجود دارد که می‌تواند برای بازار مهم باشد.

دولت به خوبی می‌داند دیگر جیب شرکت‌ها در بخش بهای تمام شده و سربار خالی شده و هزینه‌ها در قالب مالیات و عوارض باید کاهش داشته باشد از این رو شاید بتوان گفت در حال حاضر نگرانی بزرگ بازار از بعد هزینه‌های مالیاتی است. در سایر حوزه‌ها در بودجه هم نرخ تسعیر تغییر نکرده و چیزی عاید بازار نخواهد کرد، مگر اینکه مجلس نرخ تسعیر فروش نفت را از ۲۸ و ۵۰۰ به اعداد بالاتر تغییر دهد.

بنابراین به طور کلی فعلاً بازار سرمایه از بودجه سیگنال منفی نگرفته است، اما اخبار مثبتی هم در دل بودجه برای بازار وجود ندارد با این حال در بازار برخی سرمایه‌گذاری‌ها توانستند با نوسانات مثبت صدرنشین بازار شده و برخلاف سایر هم گروهیان خود معاملات بهتری داشته باشند. در واقع بورس منتظر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که چه تصمیمی برای لایحه بودجه ۱۴۰۳ دارند.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha