۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
تولید نفت از میدان نفتی دانان ۲.۵ برابر شد

تولید نفت از میدان نفتی دانان ۲.۵ برابر شد

با تکمیل فاز دوم توسعه میدان دانان، تولید روزانه نفت از این میدان از حدود ۸ هزار بشکه در روز به حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش بازار، میدان نفتی دانان در استان ایلام در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی دهلران و ۸۰ کیلومتری شمال غربی اندیمشک واقع است و نفت خام استحصال‌شده از آن پس از نمک‌زدایی، شیرین‌سازی و فشارافزایی، از طریق خطوط لوله انتقال به مبادی مورد نظر ارسال می‌شود.

قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان دانان که بین شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شده بود، به نتیجه رسیده است.

تولید این میدان نفتی، با وجود ۹ حلقه چاه در مدار بهره‌برداری، به روزانه حدود ۸ هزار بشکه می‌رسید، تا اینکه با تکمیل فاز دوم توسعه این میدان و به‌مدار بهره‌برداری وارد شدن ۱۱ حلقه چاه جدید، تولید روزانه نفت از این میدان ۲.۵ برابر شد و به حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

از ۱۱ حلقه چاه حفاری شده، در برخی چاه‌ها تولید ۳۰۰۰ بشکه‌ای نیز در روز ثبت شده اما به‌طور متوسط تولید هر چاه بیش از ۱۰۰۰ بشکه در روز است، به‌طوری که مجموع تولید روزانه این ۱۱ حلقه چاه به ۱۲ هزار بشکه در روز می‌رسد.

اقدامات انجام شده در فاز دوم توسعه میدان نفتی دانان توسط شرکت توسعه نفت و گاز مپنا شامل اتمام حفاری ۱۱ حلقه چاه با ۳دستگاه دکل حفاری موجود در میدان، احداث خطوط لوله جریانی جهت ۱۱ حلقه چاه و احداث منیفولد، احداث خطوط انتقال برق و پروژه برق‌رسانی و راه اندازی آن، تکمیل و راه‌اندازی کامل منیفولد دانان، تأمین کلیه کالاهای دیر تحویل پروژه، ساخت واحد نمک‌زدایی (Skid Mounted) دهلران و اتمام نصب تأسیسات در سایت دهلران و اتمام طراحی، لرزه‌نگاری، پردازش و تفسیر ۳بعدی میدان نفتی دانان است.

از آنجایی که مطالعات جدیدی با انجام لرزه‌نگاری ۳بعدی در میدان دانان آغاز شده، این احتمال وجود دارد که فاز سومی برای طرح توسعه این میدان نفتی، در صورت مثبت بودن نتایج پردازش و تفسیر داده‌های به‌دست آمده، درنظر گرفته شود.

همچنین با اتمام ساخت واحد نمک‌زدایی (Skid Mounted) دهلران، ظرفیت نمک‌زدایی ۵۵هزار بشکه‌ای دهلران، تا پایان سال جاری به ۶۵هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha