۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
تسهیل گری فضای سرمایه پذیری در استان سمنان | نمایندگان مجلس ابتدا انواع سرمایه گذار را بشناسند
بازار گزارش می‌دهد؛

تسهیل گری فضای سرمایه پذیری در استان سمنان | نمایندگان مجلس ابتدا انواع سرمایه گذار را بشناسند

سمنان - یکی از مطالبات مهم مردم استان سمنان از نماینده‌های آینده مجلس تسهیل‌گری در فضای سرمایه پذیری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است.

بازار، گروه استان ها؛ یکی از مهمترین مطالبات مردم استان سمنان از نماینده‌های آینده چهار حوزه انتخابیه استان در مجلس شورای اسلامی تسهیلگری فضای سرمایه پذیری در سطوح مختلف اقتصادی است.

یکی از مهمترین اقداماتی که نمایندگان استان سمنان می‌توانند صورت دهند تسهیلگری در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود.

تسهیلگری می‌تواند در بخش‌های مختلف مثل قانونگذاری، هماهنگی، هم افزایی، پیگیری، رایزنی جذب سرمایه‌گذاری و ... صورت گیرد و نمایندگان استان سمنان می‌توانند از این مسیر با حضور موثران شوراهای اسلامی اساتید دانشگاه سازمان‌های مردم نهاد و غیره استفاده کرده و در راستای جذب سرمایه و رایزنی اقتصادی ورود جدی داشته باشند.

تغییر چرخه کنونی

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به ضرورت های پیگیری نمایندگان جدید مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مهمترین نیازهای امروز ما در استان این است که بتوانیم چرخه سرمایه پذیری را به صورت کلی وارونه کنیم چرا که چرخه کنونی بر حسب تجربه کارایی لازم را مانند قبل ندارد.

هوشمند کارشناس اقصاد کلان: دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه جذب سرمایه موفق عمل کند

علی هوشمند با بیان اینکه سرمایه پذیری نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است، تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند در زمینه جذب سرمایه موفق عمل کند این موضوع را تجربه در استان سمنان به وضوح نشان داده است.

وی افزود: رویه جذب سرمایه‌گذار در استان سمنان سابقاً اینگونه بوده که برخی مزیت‌های شاخص و کلی نگر مانند گردشگری و کشاورزی و صنعت مثلاً محصول پسته تعیین می‌شوند و در نتیجه ارگان‌های دولتی با همکاری نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا برای آن سرمایه‌گذار بخش خصوصی پیدا کنند.

تسهیل گری فضای سرمایه پذیری در استان سمنان | نمایندگان مجلس ابتدا انواع سرمایه گذار را بشناسند

مزیت های قابل سرمایه گذاری

این صاحب نظر مسائل اقتصادی ادامه داد: این موضوع دو ایراد اساسی دارد اول اینکه مزیت‌های قابل سرمایه‌گذاری محدود به تصمیم چند نفر می‌شود و نمی‌تواند همه داشته‌های استان سمنان را شامل شود و در ثانی پدیده سرمایه پذیری در گیرودار بروکراسی اداری گرفتار خواهد شد و نمی‌توان نتیجه قابل قبولی را برای آن متصور بود.

هوشمند بیان کرد: به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در استان سمنان از بالا به پایین انجام می‌شد یعنی ارگانی مثل جهاد کشاورزی یا سازمان صنعت معدن و تجارت پدیده‌ای را به عنوان سرمایه پذیری معرفی می‌کرد و نمایندگان مجلس هم کمک می‌کردند تا برای آن سرمایه‌گذار پیدا شود حال آنکه این رویه به وضوح جواب نمی‌دهد زیرا اولاً سرمایه‌گذاران با گذشت تفاوت کردند و در ثانی شرایط سرمایه پذیری به مراتب دشوارتر شده است.

وی درباره راهکارهای تغییر رویه تاکید کرد: یکی از اقداماتی که نمایندگان مجلس می‌توانند در این حوزه انجام دهند وارونه کردن چرخه مذکور است به این معنی که به جای اینکه از بالا به پایین برای جذب سرمایه‌گذار تلاش کنیم باید از پایین به بالا نسبت به جذب سرمایه اقدام کرد.

صحبتی که این کارشناس مطرح می کند این است که دفتر نمایندگان مجلس می تواند با ایجاد کارگروه هایی به صورت محلی، مزیت های اقتصادی هر بخش را روستا به روستا احصا و سپس با کمک سمن های مردمی، شوراهای اسلامی و ... احصا کند تا بتوان از پائین به بالا برای استان سمنان و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برنامه ریزی کرد.

احصا مزیت ها با استفاده از ظرفیت های موجود

مثال این موضوع می تواند کشاورزی باشد آنطور که یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: امروز بسیاری از نقاط استان سمنان مزیت های ویژه اقتصادی در بخش کشاورزی دارند که باید ابتدا برای خود مردم استان سمنان شناسایی شود در غرب استان شاهد کشت گندم، بادمجان، گلخانه با حتی تولید تخم مرغ و ... هستیم که برای مثال آرادان می تواند در این زمینه رشد خوبی داشته باشد در روستای ابر شاهرود در سال های اخیر تغییر الگوی کشت به سمت زعفران رفته است اما این مزیت ها متاسفانه به بالفعل بدل نمی شوند چرا که ما در درون استان هم از آنها بی خبر هستیم.

رضوانی کارشناس کشاورزی: بسیاری از دامداری ها و کشاورزی های ما در استان سمنان مشکل تامین سوخت دارند

محمد تقی رضوانی بیان می کند: نماینده یک شهرستان می تواند با کارگروه هایی که دارد مزیت های بخش به بخش کشاورزی و یا حوزه های دیگر را ابتدا احصا و سپس با کمک سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها و اساتید دانشگاه و ... نقشه راه معرفی و جذب سرمایه گذار برای آنها را تعیین کند تا به کمک دولت بیاید چرا که دولت به تنهایی از عهده این امر بر نمی آید و البته تجربه هم این موضوع را ثابت کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی که نمایندگان باید به آن دقت نظر داشته باشند در تسهیل گری قانونی است برای مثال امروز بسیاری از دامداری ها و کشاورزی های ما در استان سمنان مشکل تامین سوخت دارند و در بروکراسی دشوار و پیچیده ای بین جهاد، شرکت نفت، اداره پست، دامپزشکی، کافی نت ها و ... گرفتار هستند در صورتی که این دشواری ها سرمایه گذار که هیچ، بلکه تولید گر ما را هم فرسوده و دل زده می کند لذا نمایندگان باید در وهله اول تسهیل گری کنند.

این صاحب نظر مسائل کشاورزی بیان کرد: قوانین مرتبط با کسب و کارهای حوزه جهاد کشاورزی ما که یکی از مزیت های اصلی اقتصادی استان سمنان محسوب می شود نیاز به دو موضوع دارد اول پیرایش یعنی زدودن قوانین و بروکراسی دست و پاگیر که جز در سایه تلاش نمایندگان مجلس میسر نمی شود و دوم آرایش یعنی افزودن قوانین تسهیل گرایانه ای که بتواند مایحتاج اولیه تولیدگر روستایی را دست کم مهیا سازد.

تسهیل گری فضای سرمایه پذیری در استان سمنان | نمایندگان مجلس ابتدا انواع سرمایه گذار را بشناسند

مزیت سنجی نیازمند شناخت کافی دارد

یک فعال بازار تولید صنعتی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در سال های اخیر عمده مسئولان دولتی استان سمنان غیروبومی بودند و تا آشنایی کافی را نسبت به مزیت های اقتصادی پیدا کنند، فرصتی طولانی از دست می رود از سوی دیگر دولت در امورات خودش هم با دشواری روبرو شده در نتیجه نیاز است که نمایندگان بومی به میدان سرمایه گذاری و تسهیل گری در این زمینه ورود داشته باشند.

ابراهیم نادری با بیان اینکه روستا به روستای استان سمنان دارای مزیت های اقتصادی و قابل سرمایه گذاری است اما این مزیت ها متاسفان مغفول باقی می مانند چرا که به درستی احصا نمی شوند، بیان کرد: اتفاقات خوبی در سال های اخیر در استان رخ داده نتیجه پیگیری نمایندگان بوده برای مثال منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، زامیاد در شاهرود و ایجاد شش ناحیه صنعتی در دامغان و ... اما باید در نظر داشت که بسیاری طرح های ما مانند سیمان بیارجمند هم دو دهه است از بستر همین پیگیری ها و قول ها و وعده های مساعد نمایندگان و مسئولان دولتی بیرون آمده و امروز میلیون ها یورو پول لازم دارد تا تکمیل یوشد.

وی افزود: نتیجه این امر آن است که باید یک همت جمعی بین نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی و حتی قوه قضائیه ایجاد شود تا بستر های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری در استان سمنان مهیا شود تا بتوانیم به سمت جذب سرمایه گذار معقول و نه احساسی حرکت کنیم سرمایه گذاری که بتواند برای مردم استان فایده ای داشته باشد و در گیر و دار مدت زمان، فرسوده نشود و بتوانیم از آن مزیت ها بهره گیری کنیم.

شناخت انواع سرمایه گذار

یک اقتصاد دان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مهمترین موضوعی که در جذب سرمایه گذار در استان سمنان باید به آن دقت نظر داشته باشیم این است که ابتدا باید بدانیم شرایط سرمایه گذاری در سال های اخیر با گذشته تفاوت کرده و انواع جدیدی از سرمایه گذار پدید آمده است. لذا سرمایه گذاری هم مانند هر پدیده دیگری ابتدا نیاز به بازتعریف و شناخت دارد زیرا ما اگر ندانیم که با چه پدیده ای روبرو هستیم نمی توانیم برای آن برنامه ریزی هم کنیم.

همتیان کارشناس اقتصادی: ما در وهله اول باید بدانیم که انواع سرمایه گذار وجود دارد

حسن همتیان ادامه داد: ما در وهله اول باید بدانیم که انواع سرمایه گذار وجود دارد نخست سرمایه گذاران احساسی هستند که عمدتاً بومی بوده و عرق به محل زندگی شان دارند این دسته شاید کمتر به فکر سود مادی باشند و یا دست کم مدت انتظار بیشتری را برای بازگشت سرمایه تحمل کنند اما به عشق اشتغال و تولید در منطقه زندگی شان پای کار هستند این دسته افراد به زودی جذب می شوند اما باید دقت داشت که این افراد شرایط خاص سرمایه گذاری خود را هم دارند برای مثال چندان حرفه ای عمل نکرده و شاید به زودی آتش اشتیاق شان خاموش شود.

وی افزود: دسته دوم سرمایه گذاران حرفه ای هستند برای این افراد فقط بازگشت پول در کمترین زمان ممکن حتی یک و نیم سال باید صورت گیرد و با هیچ مانعی هم روبرو نمی شوند مگر کار را در هر مرحله ای رها کنند در نتیجه جذب این سرمایه گذاران دشوار است اما باید توجه داشت که این سرمایه گذاران حرفه ای بوده و کارشان را بلد هستند در نتیجه بهترین آورده را برای استان خواهند داشت و دسته سوم بین این افراد هستند که نمایندگان عمدتاً باتید تلاش کنند تا این گروه سوم را جذب کنند یعنی گروهی که حرفه ای هستند اما شرایط را هم درک می کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در نتیجه ابتدا باید نوع سرمایه گذار بر حسب مزیتی که قابل سرمایه گذاری است تعیین شود و این یکی از کارهایی است که نمایندگان در کارگروه هایی که در دفاترشان ایجاد می کنند، به خوبی می توانند آن را صورت داده وبه دولت هم کمک کنند از سوی دیگر دولت هم باید به کمک بیاید و زیرساخت های مرتبط با جذب سرمایه گذار را برای این گروه ها مهیا سازد.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha