۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۵
سهم ۳۰ همتی دولت از ترانزیت برق خصوصی| ناترازی برق ۲.۵ ساله حل می شود
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

سهم ۳۰ همتی دولت از ترانزیت برق خصوصی| ناترازی برق ۲.۵ ساله حل می شود

گرگان- نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حجم حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی منابع مالی ناشی از معامات تولید برق خصوصی، گفت: وزارت نیرو می تواند حق ترانزیت ۳۰ همتی تحصیل کند.

به گزارش خبرنگار بازار، حمیدرضا صالحی در حاشیه نشست فردای اقتصاد در بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی (ایران متافو ۲۰۲۳) با عنوان «ناترازی انرژی و تأثیر آن بر صنایع فولادی» در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: در کشور ما حدود ۳۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در کشور تولید می‌شود که براساس برآوردها حدود ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت آن در واحدهای صنعتی بالای یک مگاوات ساعت مصرف می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران افزود: اگر دولت به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجازه بدهد که در بخش تولید و فروش برق نقش آفرینی کنند شاهد حجم معاملاتی در حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهیم بود.

وی گفت: از حجم معاملات حوزه برق حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان حق ترانزیت وزارت نیرو خواهد بود که از منابع در اختیار فعلی آنها بیشتر است.

صالحی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد کیلووات ساعت در حوزه صنایع مصرف می‌شود که ۸۰۰ واحد صنعتی بالای پنج مگاوات و بیش از چهار هزار واحد با مصرف یک مگاوات داریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای خرید و فروش برق در بورس انرژی فراهم است و تولیدکنندگان حتی می‌توانند محصول خود را پیش فروش کنند.

صالحی افزود: به عنوان مثال اگه مقوله امنیت اقتصادی در حوزه انرژی بیشتر شود سرمایه‌گذاران خصوصی و حتی صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد می‌توانند با ایجاد کنسرسیوم‌هایی مشترک مصرف برق برخی از صنایع کشور را برطرف کنند.

وی گفت: حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار کیلووات کمبود برق در کشور داریم که بخش خصوصی می‌تواند در مدت دو الی ۲.۵ سال بدون چشم داشت به منابع دولت آن را برطرف کند.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha