۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
سیاست‌ های حاکمیت در حوزه انرژی نیازمند تغییر است
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی:

سیاست‌ های حاکمیت در حوزه انرژی نیازمند تغییر است

گرگان- نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: حل مشکلات ناترازی انرژی در بخش گاز و برق با اعمال تغییرات در سیاست‌های حاکمیت در حوزه انرژی قابل برطرف شدن است.

به گزارش خبرنگار بازار، حمیدرضا صالحی شامگاه شنبه در نشست فردای اقتصاد در بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی (ایران متافو ۲۰۲۳) با عنوان «ناترازی انرژی و تأثیر آن بر صنایع فولادی» اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد نیروگاه‌های تولید برق در کشور در اختیار بخش غیردولتی قرار دارد و ۴۰ درصد تحت مدیریت دولت است و این نقش آفرینی بخش خصوصی، پتانسیل بالقوه محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران افزود: کشور در سال‌های اخیر با مشکل ناترازی گاز در زمستان و ناترازی برق در تابستان مواجه است اما این ناترازی با پررنگ شدن فعالیت بخش خصوصی در طرح‌های حوزه انرژی قابل برطرف شدن است.

وی گفت: در دولت‌های گذشته به عنوان مثال در دولت‌های هفتم و هشتم شاهد اقدامات توسعه‌ای محسوسی در حوزه انرژی بودیم؛ اگر ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه برق داشتیم حدود ۱۷ هزار مگاوات پروژه در دست ساخت بود.

صالحی ادامه داد: این رویه سبب شده بود تا در محدوده سال‌های قبل از ۱۳۸۴ تولید برق به نحوی باشد که نیازهای صنعت را هم تا حد زیادی پاسخ داده و جریان توسعه ای شبکه برق هم ادامه داشت.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران بیان کرد: در ادامه کار و به سبب برخی تحولات ناشی از کاهش منابع درآمدی حاکمیت شاهد تغییر رویکردها بودیم و پروژه‌های توسعه‌ای برق کمتر شد.

وی گفت: براساس گزارش مدیران شرکت برق اوج مصرف برق حدود ۶۲ هزار مگاوات بوده و کشور با ۱۲ تا ۱۵ هزار کسری برق روبرو است و در حوزه گاز هم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم.

صالحی ادامه داد: پروژه‌های حوزه انرژی از جمله پروژه‌های عمرانی پرطرفدار محسوب می‌شوند که بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در آنها در صفا انتظار هستند؛ ناترازی فعلی انرژی با اعمال برخی تغییرات در سیاست‌های حاکمیت در حوزه برق و گاز قابل برطرف شدن است.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha