۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
صدور ۱۱۵ مجوز احداث واحدهای تولیدی کشاورزی در استان مرکزی
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد؛

صدور ۱۱۵ مجوز احداث واحدهای تولیدی کشاورزی در استان مرکزی

اراک- مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی از صدور ۱۱۵ مجوز احداث واحدهای تولیدی در حوزه‌های دام و طیور، صنایع تبدیلی، شهرک گلخانه، دیوار و ابنیه کشاورزی و باغی، صنایع غیرکشاورزی و گردشگری خبرداد.

به گزارش خبرنگار بازار، ‌رامین اخلاصی پیش از ظهر شنبه در مراسم تبادل تفاهم نامه واگذاری وظایف امور اراضی که در سالن جلسات سازمان نظام‌مهندسی منابع‌طبیعی استان برگزار شد، بیان کرد: دو میلیون هکتار اراضی استان است که برای هر گونه اقدام و کار اجرایی باید مجوزات تغییرات اراضی اخذ شود، قبل از صدور مجوز نیاز است متقاضیان مدارک خود را ارائه و پس از تصویب در کارگروه امور زیربنایی مجوز صادر می‌شود.

وی افزود: دو منبع اساسی بستر تولید کشاورزی و امنیت غذایی منابع آبی و خاکی است که در معرض خطر و استفاده است که وظیفه جهاد کشاورزی حفظ و حراست از این دو مقوله است، بر این اساس از ابتدای سال تاکنون در حوزه‌های دام و طیور، صنایع تبدیلی، شهرک گلخانه، دیوار و ابنیه کشاورزی و باغی، صنایع غیرکشاورزی و گردشگری ۱۱۵ مجوز صادر شده است که ۱۴۲ هکتار را شامل می‌شود.

اعطای محوزهای لازم

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: ۸۶ درصد مجوزهای شامل ۱۲۲ هکتار به طور مستقیم بستر تولید منابع کشاورزی است و ۸.۵ درصد مجوزها حدود ۱۲ هکتار به صورت غیر مستقیم بستر تولید منابع کشاورزی است؛ به طوری که حدود ۹۵ درصد اراضی کشاورزی به تولید و امنیت غذایی اختصاص پیدا کرده است، ۷.۵ درصد این اراضی شامل مستثنیات کشاورزان است به صنایع غیر کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

اخلاصی ادامه داد: کشاورزان و تولیدکنندگان قبل از هر گونه اقدام و احداث باید تقاضای تغییر کاربری خود را در سامانه ثبت کنند چراکه هرگونه احداث و بنا بدون مجوز تغییر کاربری خلاف قانون است و برخورد می‌شود.

تشکیل کارگروه حفاظت از خاک در استان مرکزی

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی در این مراسم گفت: خاک بستر حیات و منشا زندگی است و جز منابعی است که باید حفظ و حراست شود چراکه اگر خاک از بین برود، امنیت غذایی جامعه از بین می رود.

رسول شمسی تصریح کرد: گاها رفتارهای غلط خاک را با تهدید مواجه می‌کند که امسال برای نخستین بار کارگروه حفاظت از خاک در استان با هدف هم افزایی دستگاه ها در امر حفاظت از خاک راه اندازی شده است.

مهندسی سازی فرایند تولید

سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این مراسم پیگیری قوانین مصوب در حوزه خاک را امری ضروری دانست و بیان کرد: از هفتم آذرماه برنامه روز جهانی خاک در سطح استان به اجرا در می‌آید که این برنامه ها شامل تور آموزشی ترویجی، کشاورزی حفاظتی با حضور بهره برداران، برگزاری نشست بررسی چالش های خاک با حضور مسوولان مربوطه بخشی از این برنامه ها است.

حمیدرضا شمسی‌خانی رئیس رسالت اصلی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی را مهندسی سازی فرایند تولید دانش دانست و تاکید کرد: زمینه سازی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی رسالت دیگر سازمان نظام مهندسی بوده که با ایجاد شبکه ای از مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی به عنوان یک رهیافت بنا دارد امکان دریافت خدمات مهندسی به شیوه غیر دولتی و براساس نظام پرداخت تعرفه در ساختاری سازمان یافته با هویتی تعریف شده را در اختیار سرمایه گذاران و بهره برداران بخش کشاورزی قرار دهد تا از این طریق ضمن کمک به تامین نیاز بخش کشاورزی به دانش فنی متخصصان امر، اشتغال فارغ‌التحصیل کشاورزی را زمینه سازی کند.

وی تصریح کرد: با بسترسازی صورت گرفته در جریان تفاهمنامه همکاری با مدیریت امور اراضی امکان ایجاد درآمد و اشتغال برای ۵۰ نفر از کارشناسان حوزه کشاورزی فراهم می‌شود لذا پیش بینی می‌شود با حمایت سازمان های مرتبط با بخش کشاورزی بویژه سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت از مراکز خدمات کشاورزی غیر دولتی و با تسریع در واگذاریها امکان خدمات دهی به بهره‌برداران و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان در آینده توسعه یابد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha