استقبال ایران از همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تامین مالی نوآوری
معاون علمی و فناوری رییس جمهور اعلام کرد

استقبال ایران از همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تامین مالی نوآوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: ایران مشتاقانه از توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تاسیس نهادهای تامین مالی نوآوری و تبادل تجربیات و پیاده‌سازی برنامه‌های مشترک در این حوزه استقبال می‌کند.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی در رویداد بین‌المللی وایپو، «گفتمان تامین مالی مالکیت فکری، گسترش افق‌های تامین مالی و ارزش‌گذاری» سازمان جهانی مالکیت فکری، به اهمیت تامین مالی در گذار به اقتصاد دانش‌بنیان به ویژه در بافتار کشورهای در حال توسعه با اقتصاد مبتنی بر منابع پرداخت و گفت: وابستگی این کشورها به صادرات منابع خام همچون نفت و گاز، تنوع اقتصادی در بخش‌های صنعتی را محدود کرده و مانعی در مسیر گذار به اقتصاد دانش‌بنیان است.

دهقانی افزود : از سوی دیگر، مؤسسات مالی متعارف به دلیل خطر پذیری (ریسک‌پذیری) پایین و دوره بازگشت سرمایه بلندمدت پروژه‌های توسعه فناوری و نوآوری، عموماً در تامین مالی این طرح ها مشارکت نمی‌کنند.

وی در این نشست که به «تجربه ارتقای نظام تامین مالی و مالکیت فکری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ایران» اختصاص داشت افزود: در این شرایط، مداخله و حمایت دولت برای ارتقای نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان ضروری است. دولت‌ها با تدوین سیاست‌های حمایتی همچون معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض و همچنین نهادسازی مانند ایجاد بانک‌های توسعه‌ای و صندوق‌های ملی نوآوری در ارتقاء نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان نقش دارند.

دهقانی گفت : ایران با هدف‌گذاری ملی گذار به اقتصاد دانش‌بنیان در دهه ۲۰۰۰ میلادی چندین سیاست و قانون از جمله قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را تصویب کرد که به شکل‌گیری صندوق نوآوری و شکوفایی با سرمایه اولیه سه میلیارد دلار به عنوان بزرگترین صندوق دولتی تامین مالی فناوری و نوآوری منجر شد.

صندوق نوآوری و شکوفایی تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از هفت هزار فقره تسهیلات مالی از انواع مختلف را با شرایط ترجیحی در مقایسه با بانک‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.
وی افزود: طی دو دهه گذشته، همچنین ۷۳ صندوق پژوهش و فناوری خصوصی در ایران شکل گرفته که تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از شش هزار فقره از انواع مختلف تسهیلات مالی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌اند. این صندوق‌ها با توزیع گسترده و استانی در سراسر کشور، تامین مالی فناوری را دسترس‌پذیرتر و ساده‌تر کرده‌اند.

معاون علمی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحقق کامل اقتصاد دانش‌بنیان در ایران نیازمند نفوذ فناوری به بخش‌های غالب صنعتی از طریق ارائه تامین مالی در مقیاس بزرگ‌تر و ارائه مشوق‌های مالی تحقیق و توسعه بوده است، افزود : این مهم منجر به تصویب و پیاده‌سازی نسل جدیدی از سیاست‌ها، خصوصاً قانون جهش تولید دانش بنیان در سال ۲۰۲۱ شد که بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را برای شرکت‌های بزرگ فراهم کرده و در تسهیل تامین مالی توسعه فناوری در سطح ملی نقش مهمی بازی می‌کند.

دهقانی به اهمیت نظام مالکیت فکری پرداخت و گفت: نظام کارآمد مدیریت و مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای ارتقای تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان، محیطی امن را برای رشد شرکت‌های نوآور و تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم می‌کنند. ایران نیز در سال‌های اخیر ضمن تقویت چشم‌گیر نظام ثبت مالکیت فکری و افزایش تعداد درخواست‌های ثبت مالکیت فکری، بهبود مستمر ضمانت اجرایی این نظام را نیز مورد توجه قرار داده است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت : ایران با پیاده‌سازی سیاست‌های مالی و مشوق‌های مالیاتی، شکل‌گیری و تقویت نظام تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان و گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع را دنبال می‌کند و با ایجاد و تقویت نهادهای تخصصی تامین مالی شامل صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های خصوصی پژوهش و فناوری، مکانیسم‌های اختصاصی تأمین مالی اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار داده است.

در رویداد «گفتمان تامین مالی مالکیت فکری، گسترش افق‌های تامین مالی و ارزش‌گذاری» (IP FINANCE DIALOGUE EXPANDING HORIZONS ON IP FINANCE AND VALUATION WIPO) که ۲۱ نوامبر به صورت حضوری و مجازی در سازمان مالکیت فکری برگزار شد، جمعی از مدیران اکوسیستم نوآوری وایپو سخنرانی کرده و خلاصه مقالات برگزیده با موضوع تامین مالی و ارزشگذاری دارایی‌های فکری توسط اساتید برجسته مالکیت فکری جهان ارائه شد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha