۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
نگهداشت ساختمان امری فراتر از نگهداری و تعمیر| رها شدگی ساختمان پس از ساخت و پایانکار
رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان مطرح کرد

نگهداشت ساختمان امری فراتر از نگهداری و تعمیر| رها شدگی ساختمان پس از ساخت و پایانکار

شیبانی اصل، رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان با بیان اینکه به کارگیری از واژه تعمیرات در مورد ساختمان که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست نیست گفت: نگهداشت امری فراتر از نگهداری و تعمیر است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: منوچهر شیبانی اصل کنفرانس ملی «مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی» در ساری با تاکید بر اینکه برگزاری این کنفرانس، کلید واژه‌های اساسی دارد و این موضوعات جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است گفت: جرقه اولیه این کنفرانس از یک پایان نامه زده شد و این موضوع جلوه‌ای از ارتباط صنعت و دانشگاه است و پیگیری موضوع به دلیل شروع کرونا به تاخیر افتاد، اما با توجه به اهمیت موضوع توسط دانشگاه آزاد واحد ساری به جریان افتاد.

شیبانی گفت: در ادامه این سیاست، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران به این مبحث پیوست و انجمن انبوه سازان مسکن استان مازندران نیز به این جریان ملحق شد. تلاش مجموعه بر این است که نتیجه‌ای از برگزاری این کنفرانس حاصل و در نهایت اجرایی شود. به همین جهت چهار پیش نویس تهیه شده که شامل قانون نگهداشت ساختمان و شیوه نامه تشخیص صلاحیت عاملان نگهداشت ساختمان و دروس دوره کارشناسی ارشد نگهداشت ساختمان و همچنین سر فصل‌های بازنگری است.

به کارگیری از واژه تعمیرات در مورد ساختمان که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست نیست؛ چراکه نگهداشت امری فراتر از نگهداری و تعمیر است

شیبانی گفت: ساختمان گران‌ترین دارایی اشخاص است و طبیعتا با افزایش طول عمر ساختمان، سرمایه فرد و منابع ملی حفظ می‌شود. پس نگهداشت ساختمان مجموعه اقداماتی است که برای اطمینان از بقای شرایط بهره دهی در دوره بهره برداری ساختمان لازم است. همچنین به کارگیری از واژه تعمیرات در مورد ساختمان که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درست نیست؛ چراکه نگهداشت امری فراتر از نگهداری و تعمیر است.

اهداف نگهداشت ساختمان شامل افزایش عمر ساختمان و تامین ایمنی بهره برداران و اشتغال زایی و حفظ سیمای شهری است

وی تصریح کرد: اهداف نگهداشت ساختمان شامل افزایش عمر ساختمان و تامین ایمنی بهره برداران و اشتغال زایی و حفظ سیمای شهری و ... است.

در بخش حقوقی خلأ‌های قانونی وجود دارد که باعث رها شدگی ساختمان پس از ساخت و پایان کار می‌شود

شیبانی گفت: در بخش حقوقی خلأ‌های قانونی وجود دارد که باعث رها شدگی ساختمان پس از ساخت و پایان کار می‌شود و این مورد بسیار حائز اهمیت است. در بخش هزینه‌ها با پوشش‌های بیمه‌ای و مالیاتی تشویقی و همچین اعطای وام‌های ترغیب کننده پوششی نسبی ایجاد کرد.

موانع نگهداشت ساختمان بسیار است، اما از مهمترین آن‌ها می‌توان به کمبود مطالعات در این حوزه، چندگانگی نظام‌های ساخت و ساز، کمبود آگاهی عمومی و فقدان تفکر سیستمی و سیستم نگهداشت و روند نادرست دو نقشه‌ای که آسیب جدی در حوزه ساختمان است، اشاره کرد

دبیر همایش مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی گفت: موانع نگهداشت ساختمان بسیار است، اما از مهمترین آن‌ها می‌توان به کمبود مطالعات در این حوزه، چندگانگی نظام‌های ساخت و ساز، کمبود آگاهی عمومی و فقدان تفکر سیستمی و سیستم نگهداشت و روند نادرست دو نقشه‌ای که آسیب جدی در حوزه ساختمان است، اشاره و تأکید کرد.

علی اکبری: دانشگاه آزاد علاقه‌مند ورود به فاز اجرا در بخش‌های مهمی مانند صنعت ساختمان است

همچنین محمد علی‌ اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در کنفرانس مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی از راه‌اندازی دانشکده صنعت و ساختمان در این دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد علاقه‌مند ورود به فاز اجرا در بخش‌های مهمی مانند صنعت ساختمان است.

در آینده نزدیک دانشکده صنعت و ساختمان افتتاح خواهد شد و در همین راستا از افرادی که در رشته‌های مرتبط به صعنت ساختمان تحصیلاتی داشته باشند جذب این دانشکده در شهرهای مختلف خواهند شد

وی افزود: در آینده نزدیک دانشکده صنعت و ساختمان افتتاح خواهد شد و در همین راستا از افرادی که در رشته‌های مرتبط به صعنت ساختمان تحصیلاتی داشته باشند جذب این دانشکده در شهرهای مختلف خواهند شد.

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در درجه اول این افراد برای کار در پروژه‌های دانشگاه آزاد به کار گرفته خواهند شد.

علی اکبری تاکید کرد: گزینه هیئت علمی وابسته را برای استفاده از توانایی‌های افراد خارج از دانشگاه فعال کرده ایم. در دانشگاه آزاد ۴۰ درصد دانشجویان در رشته فنی مهندسی شاغل به تحصیل هستند، اما حدود ۶۰ درصد از استادان در رشته‌های مهندسی فعال هستند.

وی ادامه داد: هیچ دانشگاهی در کشور توان دانشگاه آزاد اسلامی را ندارد؛ زیرا این دانشگاه شبکه‌ای از دانشگاه‌هاست که در هر شهر و شهرستانی فعال است.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد می‌تواند به حل چالش‌های صنعت ساختمان با تکیه بر تحقیقات و همفکری دانشگاهیان جهت‌دهی کند.

کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار شد. در این کنفرانس علاوه بر برگزاری کارگاه‌های تخصصی و بررسی مباحث مدیریت نگهداشت ساختمان، مقامات علمی و اجرایی به ایراد سخن پرداختند.

در پایان نخستین روز از کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی از دست‌اندرکاران برگزاری این کنفرانس با اهدای لوح یادبود تجلیل شد. از محمدعلی مقدسیان مدیر عامل خبرگزاری آنا نیز به عنوان رئیس کمیته خبر کنفرانس ملی مدیریت نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تجلیل شد

کد خبر: ۲۵۷٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha