۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
بلک فرایدی یا فریب مردم؟
روایت بازار از بومی سازی یک طرح؛

بلک فرایدی یا فریب مردم؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه به یک روز برای انجام کلاهبرداری و یا فریب مردم تبدیل شده است.

نساء کروندی؛ بازار، نخستین جمعه پس از روز شکرگزاری در آمریکا را بلک فرایدی یا جمعه سیاه می نامند، از این روز به طور غیر رسمی خرید های پایان سال آغاز شده و مردم با خرید برای جشن پایان سال آماده می شوند.

فروشگاه ها نیز در این روز با اعمال تخفیف بسیار بالا بر روی کالای خود مردم را ترغیب به خرید می کنند، اینکار سبب می شود هم مشتریان با سطح مالی متوسط و ضعیف بتوانند کالای مورد نیاز خود را خریداری کرده و هم انبار فروشگاهشان در پایان سال خالی شود.

در صنعت تبلیغات نیز بلک فرایدی کولاک کرد و فروشگاه ها با برخی تخفیفات سبب شد بعضی فروشگاه ها در یک روز در آمد یکساله داشته باشند و در بین برندهای دیگر نیز شاخص شوند، این روز سال به سال گسترش پیدا کرد و به کشور های دیگر از جمله ایران سرایت کرد.

الیته در ایران این روز در برخی مراکز فروش به زمینه ای برای کلاهبرداری و فریب مردم تبدیل شده است.

افزایش یکباره برخی از کالا ها در آستانه بلک فرایدی

یکی از خریداران تبلت در گفتگو با خبرنگار بازار در این خصوص اظهار داشت: بلک فرایدی در ایران به یک بازی تبلیغاتی تبدیل شده و کمتر بطور واقع تخفیف اعمال می شود.

وی با بیان اینکه تبلتی که من قصد خرید آن را داشتم و چند ماه گذشته قیمت آن دو میلیون پانصد هزار تومان بود به یکباره افزایش قیمت پیدا کرد، افزود: مبلغ این کالا پیش از روز بلک فرایدی به یکباره پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد که برای این روز با تخفیف 50 درصدی با همان قیمت دو میلیون و پانصد به فروش می رسد.

ناصر عقیلی مهر خاطرنشان کرد: با بررسی نمودار قیمتی یک سال گذشته این کالا می بینیم که قیمت آن از دو میلیون و پانصد بیشتر نشده است.

یکی از شهروندان تهرانی گفت: درصد بالایی از آنلاین شاپ های غیر واقعی این روز برایشان زمینه ای برای کلاه برداری می شود

کلاه برداری به اسم بلک فرایدی

یکی از شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص این روز، بیان کرد: آنهایی که از این روز اطلاع دارند، خرید کالاهای گران قیمت خود را برای گرفتن تخفیف به این روز موکول می کنند.

وی با بیان اینکه بر برخی کالاها تا بیش از 70 درصد تخفیف اعمال می شود و افراد را ترغیب به خرید می کند، گفت: شاید برخی فروشگاه ها برای جذب مشتری این کار را انجام دهند اما درصد بالایی از آنلاین شاپ های غیر واقعی این روز برایشان زمینه ای برای کلاه برداری می شود.

زهرا خرمایی پور اظهار داشت: با توجه به اینکه بلک فرایدی 24 ساعت است و فروش های پر تخفیف در این روز اتفاق می افتد زمینه برای سوء استفاده برخی فروش های مجازی بیشتر فراهم می شود چرا که مشتری با مشاهد تخفیف بالا با توجه به زمان کمی که دارد نمی تواند به درستی تصمیم گیری یا در خصوص آن آنلاین شاپ صحت سنجی کند و خرید را انجام می دهد.

یکی از شهروندان تهرانی گفت: هنوز بسیاری از مردم از خرید امن در بازار مجازی و کسب و کار های آنلاین بی اطلاع هستند

نظارتی در بازار آنلاین شاپ ها وجود ندارد

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه متاسفانه نظارتی در بازار آنلاین شاپ ها وجود ندارد، گفت: این سبب شده متضررین این بازار روز به روز افزایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در بلک فرایدی این کلاه برداری ها افزایش پیدا می کند، خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از مردم از خرید امن در بازار مجازی و کسب و کار های آنلاین بی اطلاع هستند و همین موضوع سبب افزایش خسارات مالی شده است.

سارا بردستانی گفت: باید در کنار نظارت آموزش ها نیز به خوبی داده شود تا کمتر در این اوضاع بد اقتصادی شاهد این اتفاقات باشیم.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: در هنگام خرید به نماد اعتماد فروشگاه ها حتما توجه شود تا از این کلاهبرداری ها جلوگیری شود

هشدار پلیس فتا برای بلک فرایدی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا اعلام کرد: در چند سال اخیر پرونده های ورودی به پلیس فتا در زمینه کلاه برداری و بیعانه ای که کالا تحویل داده نشده در این تاریخ به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در این روز حجم تبلیغات افزایش پیدا می کند، افزود: خواهشمندیم مردم به این تبلیغات توجه نکنند و یا اگر میخواهند خرید انجام دهند به صورت حضوری باشد و به هیچ عنوان از آنلاین شاپ های اینستاگرامی خرید نکنند.

سرهنگ رجبی عنوان کرد: در هنگام خرید به نماد اعتماد فروشگاه ها حتما توجه شود تا از این کلاهبرداری ها جلوگیری شود.

آموزش به مردم در کنار نظارت مراجع ذیربط سبب می شود که این کلاهبرداری ها کاهش یافته و افراد کمتری متضرر شوند.

به نظر می رسد وزارت صمت،و واحدهای پژوهش اتاق بازرگانی و اتاق اصناف می تواند با رصد قیمت ها و کار تحقیقاتی نسبت به فراگیری این پدیده آمار و گزارشاتی را تهیه کنند تا کارکرد این عمل تبلیغاتی فواید و مضراتش را عیان کنند و راه های کلاهبرداری و سو استفاده را ببندند تا واقعا کارکردی مثبت مشابه آنچه در خارج رخ می دهد برای جامعه رخ دهد.

کد خبر: ۲۵۷٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha