۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
بی برنامه در برابر قاچاق با برنامه | تقاضا و بستر مهیا، عوامل ناهنجاری و چالشی در مسیر اقدام جامع
بازار گزارش می‌دهد؛

بی برنامه در برابر قاچاق با برنامه | تقاضا و بستر مهیا، عوامل ناهنجاری و چالشی در مسیر اقدام جامع

تهران- قاچاق علل مختلفی دارد اما برخی کارشناسان عقیده دارند که بسترهای اقتصاد کشورمان، قاچاق زا است و لذا نیاز به یک برنامه جامع ضد قاچاق داریم.

مرجان شرف- بازار؛ برخی کارشناسان عقیده دارند تا زمانی که برنامه ضد قاچاق در کشورمان وجود نداشته باشد و از سوی دیگر بستر و تقاضا همچنان برای ورود کالاهای قاچاق مساعد باشد، نمی توانیم با این پدیده شوم مبارزه کنیم.

از سوی دیگر اما دولت هم برنامه مدون و درستی طی دو دهه اخیر در زمینه مقابله با قاچاق نداشته است اقدامی که به دلیل فقدانش، امروز شاهد مشکلات اقتصادی مرتبط، در جامعه هستیم.

رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: فرآیند قاچاق برای اصناف شفاف نیست در جهان کنونی که مهم ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بر روی نیروی کار است، بیشترین مشکل صنعت کشور نیز از همین ناحیه است و باعث چندگانگی صنوف شده است. یعنی آگاهی کافی و در نتیجه سرمایه گذاری مثبت بر روی نیروی کار در کشور وجود ندارد. در چنین شرایطی ناگهان می بینیم که کالای قاچاق، همراه با کالای ایرانی و داخلی توقیف می شود. این امر شرایط را برای اصناف سخت تر می کند.

علی توسطی افزود: در مورد موضوع مبارزه با قاچاق سه نوع رویه وجود دارد؛ یک آن که دولت، شرع و دین آن را ممنوع و غیر مجاز دانسته و باید روی آنها تاکید شود. نوع دیگر کالاهایی است که به صورت مجاز وارد می شود و گاهی مقداری هم به صورت غیر مجاز به کشور وارد می شود، یعنی استفاده از یک مجوز احتمالی برای یک مقدار معین کالای وارداتی، برای قاچاق و سود مضاعف. و سومین مورد هم کالاهای مجاز مشروط است که بر اثر تحریم ها قانون اجازه داده تا با استفاده از مسیر های جایگزین به کشور وارد شوند و گاهی قاچاق شناخته می شوند.

پوریان، رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام: قاچاق عمل نیست و یک نوع عکس العمل است که با زیر فشار قرار گرفتن دامدارها این موضوع انجام می شود

وی با بیان اینکه فرآیند قاچاق برای اصناف مشخص نیست، افزود: قاچاق تعریف مشخصی ندارد از همین رو باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است. در واقع نگاه دو قطبی به این مساله شده است. برای حل این مشکل باید هم اندیشی بین مسئولان تداوم داشته باشد

سامانه تجارت ایجاد شده است

اما مسئولان در زمینه قاچاق چه نظری دارند ، از اقداماتی که به عنوان مثال در زمینه قاچاق تلفن همراه صورت گرفته می توان درج مشخصات، اعم از وارد کننده تا خریدار در سامانه جامع تجارت و طرح ریجستری را نام برد.

در این باره رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران گفت: هنگام خرید گوشی تلفن همراه، اخذ کد ملی برای کنترل مسیر کالا در سامانه جامع تجارت مورد نیاز بوده است. مبتنی بر قانون، اخذ کد ملی از یک سال پیش در هنگام خرید هر گونه وسیله مانند تلفن همراه، تلویزیون و... انجام و بر اساس کد رهگیری مسیر ورود و مصرف هر کالا به این ترتیب مشخص می شود.

محمد رضا رمضان درباره فرآیند های قاچاق کالا توضیح داد: در مورد موبایل طرح افق (استانداردسازی فاکتور و قیمت کالا) این رصد را بر عهده دارد. به این ترتیب کالا از مرحله ورود به کشور یا تولید، تا تحویل به مصرف کننده، قابلیت پیگیری خواهد داشت.

برنامه جامع ضد قاچاق نداریم | «تقاضا و بستر مهیا» دو چالش پیش روی مسئولان

قاچاق عکسل العملی در پاسخ به مشکلات اقتصادی است

کارشناسان عقیده دارند قاچاق در واقع عمل نیست و عکس العملی است که در پاسخ به مشکلات اقتصادی از برخی از افراد سر می زند. رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام کشور در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه قاچاق عمل نیست و یک نوع عکس العمل است، گفت: مثلا با زیر فشار قرار گذاشتن برخی دامداری ها، زمینه قاچاق تولیدات آنها فراهم می شود تا شاید بتوانند با قیمت های بالاتر، در کشوری دیگر، تولیدات خود را به فروش برسانند.

منصور پوریان با بیان اینکه حوزه خلیج فارس تولید کننده دام نیستند و با توجه به تنوع موجود و امتداد مرزی جدا از صادرات قانونی بازار مناسبی برای دام ایرانی وجود دارد.، گفت: هرچند الان با توجه به اینکه هزینه دام نسبت به سال پیش دو برابر شده با احتساب هزینه ها و ریسکها، مزیت قاچاق کمتر شده است. در نتیجه قاچاق صرفه اقتصادی نداشته و کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمت دام ما نزدیک به ۳.۵ تا چهار دلار است که با کشور عراق تقریبا برابر است. هزینه های دیگر را نیز که حساب کنیم سودی نمی ماند که قاچاق بتواند صورت گیرد.

رئیس مجمع صادر کنندگان دام: بی برنامگی باعث ایجاد پدیده قاچاق می شود

وی با بیان اینکه برای اینکه قاچاق در کشور انجام نشود باید برای تولید باید برنامه داشته باشیم، گفت: تولیدی می تواند استمرار داشته باشد که از پس هزینه های خود بر بیایید. در بحث مدیدیت دام در کشور، این موضوع اتفاق نیفتاده است. وی افزود: به موضوع دام _ به عنوان مقوله ای مهم_ در حد حرف و کلام پرداخته شده و عملی مدبرانه انجام نشده است. تولید کننده سرمایه را آورده تا محصول خود را در چند بازار و با تنوع قیمتی ارائه دهد، اما یکنواختی و کانالیزه کردن صرفدر بازار داخل، باعث می شود تا تولید کننده از پس هزینه های خود برنیاید و وسط راه، کار را متوقف کند. در حالی که صادرات باید به عنوان یک گزینه مهم در پایداری بازار در نظر گرفته شود.

نوسانات و مشکلات قیمت ها و ارز

رئیس مجمع ملی صادر کنندگان دام تاکید کرد: با هر نوسان و مشکل، راه حل سیاسی به تولید کننده کمک نخواهد کرد. علی الخصوص آزاد شدن ارز ۴۲۰۰ که به تولید صدمه زد و باعث ایجاد محدودیت در این بخش شد. تولید و صادرات باید ادامه داشته باشد. در غیر اینصورت بسیاری از صادر کنندگان و تولید کنندگان خرده پا از گردونه اقتصاد کشور خارج خواهند شد.

پوریان با بیان اینکه با هر تهدیدی، فورا جلوی صادرات را می گیریم، در حالی که همین بی برنامگی باعث ایجاد پدیده قاچاق می شود، گفت: به عنوان مثال، مصرف گوشت در کشور ما _طبق داده ها_ یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که فعلا ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن تولید داریم؛ مابقی نیز با واردات گوشت های منجمد تامین می شود. در این شرایط، قاچاق گوشت که از طریق مرزهای دریایی به واسطه اشتراکات مرزی و دریایی بسیار با کشورهای اطراف، با لنج جابه جا می شود، به عنوان مسیر نادرست، همیشه بر اقتصاد آسیب می رساند.

قاچاق موضوعی است که چه سازمان یافته باشد چه بدون سازماندهی خاص، تمام واحدهای صنفی را درگیر خود می کند. پس وظیفه دست اندرکاران و مسئولان است تا با تدوین راهکار مفید این مساله را به کمترین میزان خود برسانند. به نظر می رسد در این زمینه نیاز به یک برنامه ریزی منسجم و جامع داریم که می بایست مد نظر مسئولان از همه قوا باشد. شاید آن موقع امیدی و کورسویی بتوان متصور شد. چرا که دولت به تنهایی و به دلایل متعدد، در این زمینه نمی تواند موفق عمل کند.

کد خبر: ۲۵۷٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha