۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۵
کم توجهی به بافت فرسوده در برنامه هفتم؟| دریافت تسهیلات بهره پایین برای بازآفرینی شهری محقق شود
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

کم توجهی به بافت فرسوده در برنامه هفتم؟| دریافت تسهیلات بهره پایین برای بازآفرینی شهری محقق شود

آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سوال این است چرا در برنامه هفتم به احیای بافت فرسوده توجهی نشده گفت: باید تسهیلاتی که برای مسکن ملی در نظر گرفته شده برای بافت فرسوده نیز لحاظ شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: قرار بود برنامه هفتم توسعه بخش زیادی از تمرکز خود را به روی بازسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده قرار دهد. از آن جایی که این بافت به یک تهدید بزرگ برای جان و مال شهروندان تبدیل شده است، باید هرچه سریع تر اقدامات مقتضی در خصوص آن صورت بگیرد. از سوی دیگر، دولت منابع مالی کافی برای ورود به نوسازی را در اختیار ندارد و به همین دلیل، تلاش می کند که با تسهیل امور، مردم و سازندگان را برای ورود به این حیطه ترغیب کند.

در برنامه هفتم توسعه باید به احیای بافت فرسوده توجه بیشتری شود و همانطور که به مسکن ملی تسهیلات کم بهره داده شده است به احیای بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری نیز توجه شود

به نظر می رسد بسته تشویقی شهرسازانه ۱۹ بندی ابلاغی در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی که درباره سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بود و قرار است به افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن کمک کند با دشواریهای خاص خود همراه باشد. کارشناسان بر این باور هستند که به بار نشستن این بسته تشویقی نیازمند این است که در برنامه هفتم توسعه باید به احیای بافت فرسوده توجه بیشتری شود و همانطور که به مسکن ملی تسهیلات کم بهره داده شده است به احیای بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری نیز توجه شود.

اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی و امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تأمین بخشی از پارکینگ های مورد نیاز از جمله موارد بسته تشویقی احیای بافت فرسوده است

اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری های انتفاعی، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تأمین بخشی از پارکینگ های مورد نیاز و امکان استفاده از مساحت معابر بن بستی که بر اثر تجمیع، کارکرد خود را از دست داده اند در مساحت ملاک عمل تراکم از جمله موارد بسته تشویقی احیای بافت فرسوده است.

کم توجهی به بافت فرسوده در برنامه هفتم؟| دریافت تسهیلات بهره پایین برای بازآفرینی شهری محقق شود

دولت آنقدر توان مالی ندارد که به ساماندهی بافت های فرسوده ی نارکارآمد وارد شود به همین دلیل در احکام مربوط به برنامه هفتم توسعه تلاش شده است که راه مردم برای ساخت و ساز هموار شود.

اما رشد قیمت تمام شده ساخت مسکن نیز در این ماه های اخیر به نظر می رسد هموار شدن ساخت و ساز در بافت فرسوده نیز توسط مردم را به چالش بکشد.

برخی از سازندگان فعال در بافت فرسوده می گویند این روزها قیمت ساخت هر متر مربع مسکن در این مناطق به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است

آنطور که برخی از سازندگان فعال در بافت فرسوده می گویند این روزها قیمت ساخت هر متر مربع مسکن در این مناطق به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

تمامی حمایت ها و تخفیفات و تسهیلات که برای مسکن ملی است باید برای احیای بافت فرسوده هم در نظر گرفته شود

محمد آئینی معاون وزیر راه شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: تلاش ما همواره بر این استوار بوده است که برای احیای بافت فرسوده تمامی حمایت ها صورت بگیرد تا روند رو به جلوی بیشتری داشته باشیم.

نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در حال حاضر ۱۸ درصد و بدون سپرده گذاری است. حال درخواست ما این است که احیای بافت فرسوده نیز هیچ تفاوتی با پروژه مسکن ملی نباید داشته باشد

وی با اشاره به اینکه این روزها حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از بافت فرسوده بیشتر از قبل شده است ادامه داد: نرخ سود تسهیلات مسکن ملی در حال حاضر ۱۸ درصد و بدون سپرده گذاری است. حال درخواست ما این است که احیای بافت فرسوده نیز هیچ تفاوتی با پروژه مسکن ملی نباید داشته باشد.

در زمان وقوع زلزله بیشترین آسیب به لحاظ مالی و حتی جانی می تواند مربوط به بافت فرسوده باشد پس به نظر می رسد حمایت از این مناطق به لحاظ بازسازی تا حد بسیار زیادی هم می تواند مفید باشد

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه دنبال خط اعتباری برای بافت فرسوده هستیم تاکید کرد: در زمان وقوع زلزله بیشترین آسیب به لحاظ مالی و حتی جانی می تواند مربوط به بافت فرسوده باشد پس به نظر می رسد حمایت از این مناطق به لحاظ بازسازی تا حد بسیار زیادی هم می تواند مفید باشد. به همین دلیل به دنبال خط اعتباری برای بافت فرسوده و بازآفرینی شهری هستیم.

آئینی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده حمایت می کنند؟ گفت: حمایت دولت، شهرداری ها و بانک ها از احیای بافت فرسوده بهتر از قبل شده است. حمایت شورای عالی شهرسازی بی نظیر است و با بسته های تشویقی شهرداری ها قطعا روند نوسازی بهتر هم خواهد شد.

در مورد تخفیفات لازم توسط شهرداری ها به ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده موضوع جدی است که دنبال می شود و اگر این اتفاق رخ ندهد شهرداری ها با قانون طرف خواهند بود

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: در مورد تخفیفات لازم توسط شهرداری ها به ساخت و ساز در مناطق بافت فرسوده موضوع جدی است که دنبال می شود و اگر این اتفاق رخ ندهد شهرداری ها با قانون طرف خواهند بود.

تاکنون ۲۱۰۰ کیلومتر آسفالت شده است و ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به شهرداری ها داده ایم تا معابر خاکی بافت فرسوده آسفالت شوند

وی ادامه داد: تاکنون ۲۱۰۰ کیلومتر آسفالت شده است و ۱۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به شهرداری ها داده ایم تا معابر خاکی بافت فرسوده آسفالت شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که اکنون بسته‌های تشویقی در چهار محور اجرا می‌شود، توضیحاتی در خصوص این بسته‌ها ارایه کرد و در ادامه افزود: دلیل موفقیت شهرهایی که نام بردم این است که شهرداری‌های این شهرها بسته تشویقی مناسب با شرایط بومی خودشان تدوین کرده‌اند. در شهرهایی که بسته تشویقی اجرا شده، شاهد جهش در صدور پروانه‌ها هستیم برای مثال در شهر تهران این رشد ۳ برابر شده است. این بسته‌های تشویقی باید هر ۶ ماه یک بار ارزیابی شده و در صورت وجود نقاط ضعف اصلاح شوند.

بیشترین تعداد پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در ۷ ماه نخست سال در استان تهران صادر شده است

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بیشترین تعداد پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در ۷ ماه نخست سال در استان تهران صادر شده است. ۱۲ هزار و ۵۰۰ پروانه ساختمانی در ۷ ماهه ابتدای امسال در استان تهران صادر شده است.

آئینی ادامه داد: قطعا بدانید که نوسازی بافت فرسوده هم به نفع مردم و هم به نفع شهرداری ها است. چرا که به عنوان مثال وقتی آپارتمان جدیدی در محله ای که در محدوده بافت فرسوده است احداث می شود راحت تر خرید و فروش می شود. از سوی دیگر وقتی یک واحد مسکونی نوسازی می شود شهرداری ها راحت تر می توانند عوارض و نوسازی دریافت کنند. قطعا این واحدها به لحاظ استحکام نیز بهتر از واحدهای مسکونی است که بازسازی و احیاء نشده اند.

درخواست شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جهت است که شورای عالی مسکن را متقاعد کند تا برای بازآفرینی شهری و بافت فرسوده نیز این توجه را داشته باشد تا تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین تر به بافت فرسوده اعطا شود

به نوشته خبرنگار خبرگزاری بازار، در حال حاضر شاهد این هستیم که شورای عالی مسکن برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد تمام تلاش خود را می کند تا تصویب و ابلاغ شود. به نظر می رسد تلاش و درخواست شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جهت است که شورای عالی مسکن را متقاعد کند تا برای بازآفرینی شهری و بافت فرسوده نیز این توجه را داشته باشد تا تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین تر به بافت فرسوده اعطا شود.

کد خبر: ۲۵۷٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      سلام توجه به بافت فرسوده واعطای وام قرض الحسنه به آن یک ضرورت است اجرکم عندالله هرکس که دراین راه قدم خیربردارد