۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
پارس ام سی اس به دنبال قرارگیری در جایگاه برتر خاورمیانه؛ روسیه هاب صادراتی مخازن تحت فشار ایران است
رئیس بخش صادرات پارس ام سی اس مطرح کرد

پارس ام سی اس به دنبال قرارگیری در جایگاه برتر خاورمیانه؛ روسیه هاب صادراتی مخازن تحت فشار ایران است

فاریابی رئیس بخش صادرات پارس ام سی اس به بازار گفت: شرکت با تولید مخازن تحت فشار ۲۳۲ و ۲۱۹ میلیمتری و صادرات نزدیک به ۴ میلیون دلار، به دنبال جایگاه برتر خاورمیانه در تولید و صادرات است.

بازار؛ گروه ایران: پارس ام سی اس یکی از مجموعه های صنعتی گروه توسعه اقتصادی تدبیر از زیر مجموعه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که با بهره گیری از تجارب و همکاری مستمر با یک شرکت آلمانی توانسته از سال ۱۳۸۳ نسبت به تولید مخازن سی ان جی خودروهای گازسوز اقدام کند.

شرکتی که طی سال های اخیر به منظور تکمیل سبد محصولی و حرکت به سمت صادرات و ارز آوری برای کشور تولید مخازن صنعتی و جایگاهی را هم در برنامه خود قرار داده و توانسته ارز آوری قابل قبولی را هم از همین محل در کارنامه خود به ثبت برساند.

این مجموعه طی سیاست های تازه خود قصد دارد گام بلندتری در مسیر صادرات بردارد و ایران را به یکی از کشورهای اول منطقه در تولید و صادرات مخازن تحت فشار تبدیل کند. در این باره مهدی فاریابی رئیس بخش صادرات شرکت پارس ام سی اس در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در حال حاضر شرکت پارس ام سی ای چه هدفی را توسعه محصول و یا بازارهای صادراتی دنبال می کند؟

همانطور که می دانید پارس ام سی اس به عنوان تولیدکننده انواع مخازن تحت فشار سی ان جی و صنعتی شناخته می شود؛ شرکتی که برنامه صادراتی خود را از سال ۱۳۹۸ و از طریق روسیه آغاز کرده است.

صادراتی که از ابتدای مسیر تا به امروز با دست یابی به دستاورد قابل توجه ۴ میلیون دلاری، نشان دهنده حرکت سریع شرکت در حوزه تولید و صادرات منطقه است

صادراتی که از ابتدای مسیر تا به امروز با دست یابی به دستاورد قابل توجه ۴ میلیون دلاری، نشان دهنده حرکت سریع شرکت در حوزه تولید و صادرات منطقه است. با این شرایط می توان گفت یکی از اهداف صادراتی این شرکت تعیین بودجه و تدوین برنامه بازرگانی است؛ هدفی که در راستای تعیین مقاصد صادراتی و دستاوردهای بیشتر ارز آوری دنبال می شود و می تواند از جمله اقدامات موثر این شرکت باشد.

* با توجه به اینکه به عنوان اولین شرکت صادر کننده مخازن تحت فشار از جمله سی ان جی در حال فعالیت هستید بفرمایید چه زیرساخت هایی را برای ورود به بازار صادراتی فراهم کرده اید؟

شاید در ابتدای مسیر که برای صادرات برنامه ریزی می کنیم نتوانیم سودآوری داشته باشیم و صادرات نه تنها سود اقتصادی نداشته بلکه همراه با زیان هم باشد. شرکت پارس ام سی اس هم ابتدا حاشیه سود خود را به قدری پایین آورد که بتواند شرایط را برای ورود به بازار کشورهای دیگر فراهم کند.

بعد از فراهم کردن شرایط، کم کم حاشیه سود را چه از لحاظ افزایش قیمت و چه روش های دیگر مثل افتتاح حساب بانکی و روش های دیگر از جمله نقل و انتقالات ارزی انجام خواهیم داد تا بتواند حاشیه سود را بالا ببریم.

* در حال حاضر مقصد اصلی صادراتی برای مخازن تولیدی شرکت کدام کشورهای هستند؟

فعال ترین و بالقوه ترین مقصد صادراتی مخازن تحت فشار پارس ام سی اس روسیه است که از طریق نماینده آن به کل کشورهای حوزه سی آی اس در حال توزیع محصول هستیم؛ کشورهایی همچون ارمنستان، سوریه، ترکمنستان و حتی امارات به طریقی که اشاره کردم صادرات محصول داریم.

اما به طور کلی می توان فعال ترین مقصد صادراتی را روسیه اعلام کرد که بازار و تقاضای خوبی دارد و می توانیم صادرات به آن را حتی توسعه دهیم.

* چه چشم انداز و برنامه ای برای ورود به بازارهای جدید صادراتی و حتی افزایش دستاوردهای ارزی دارید؟

چشم انداز پارس ام سی اس تبدیل شدن به یکی از دو کشور برتر خاورمیانه است، اما برای درآمد ارزی در حال حاضر سال به سال بودجه تعیین و طبق آن عمل می کنیم. بنابراین تمام هدفی که داریم این است که بتوانیم به حداکثر برنامه دست پیدا کنیم.

* در حال حاضر چه محصولاتی را تولید و به بازار عرضه می کنید؟

در حال حاضر مخازن تحت فشار گاز با ۲ قطر ۲۳۲ و ۲۱۹ میلیمتری را تولید می کنیم که رایج ترین مخازن ذخیره سازی گازهای صنعتی تحت فشار به شمار می آیند. برای این مخازن نیز از فشار ۱۵۰ بار، ۲۰۰ بار و ۲۷۰ بار استفاده می شود و برای گازهای صنعتی همچون اکسیژن، نیتروژن، هلیوم، آرگون و غیره کاربرد دارند.

تولید مخازن تحت فشار با قطر ۲۱۹ در کشور رایج نبود و به سبد تولیدمان اضافه کردیم تا در بازار خارج از ایران عرضه کنیم

البته این نکته حائز اهمیت است که تولید مخازن تحت فشار با قطر ۲۱۹ در کشور رایج نبود و آن را به عنوان محصولی جدید به سبد تولیدمان اضافه کردیم تا در بازار خارج از ایران عرضه کنیم؛ بنابراین نخستین شرکتی در ایران هستیم که این قطر را تولید کردیم و به زودی نیز تنها شرکت خواهیم شد که صادرات آن را آغاز خواهیم کرد.

* پروژه های توسعه ای بعدی تان از چه جنس است؟ برنامه ای برای توسعه محصول دارید؟

غیر از محصولی که ارائه می کنیم پروژه های مختلفی را برای انتقال گاز می توانیم انجام دهیم. برای مثال پروژه مادر و دختر روش گاز رسانی ای است که برای مناطق صعب العبور مورد استفاده قرار می گیرد؛ مناطقی که امکان توزیع گاز برای آن ها وجود ندارد.

محصولی که هم به صادرات کمک می کند و هم خدمات فنی و مهندسی در کنار آن انجام می شود. همچنین سایر پروژه های این دست برای انتقال گاز در توان شرکت است که حتی می تواند آن ها را حتی در خارج از کشور انجام دهد.

* در کنار این دستاورد هایی که دارید بفرمایید اکنون با چه چالش هایی دست و پنجه نرم می کنید؟

اولین مشکل ما نداشتن سرمایه در گردش و نقل و انتقالات ارزی است. متاسفانه تحریم های بانکی باعث افزایش هزینه و قوانین مختلفی شده که مجبوریم هر روز با یک چالش جدید روبه رو شویم. به همین دلیل از مدیران و مسئولان خواهش می کنم که صادرات را برای ما تسهیل کنند و قوانین را قدری بهبود بخشند.

اگر قوانین برای ما بهبود یابد قطعا می توانیم به صادرات کمک کنیم. همچنین اگر سرمایه در گردش داشته باشیم می توانیم به تقاضا هایی که در بازار وجود دارد جامعه عمل بپوشانیم. بازاری که هر لحظه ممکن است به خاطر نبود مواد اولیه یا عمل نکردن به به نقل و انتقالات ارزی آن را از دست دهیم.

کد خبر: ۲۵۷٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha