۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
شاخص آبرسانی روستایی از ۸۲ به ۸۶ درصد رسید
مدیرکل دفتر مجامع عمومی و خصوصی‌سازی وزارت نیرو:

شاخص آبرسانی روستایی از ۸۲ به ۸۶ درصد رسید

طی سال گذشته در حوزه مجامع شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو اقدامات اساسی انجام گرفت که باید از آن به عنوان استقرار نظام حاکمیت شرکتی در صنعت آب و برق کشور یاد کرد.

به گزارش بازار، نشست هم‌اندیشی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو مجامع عمومی و شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو، با حضور یزدان رضایی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در محل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران برگزار شد.

رضایی گفت: برای نخستین بار در سال جاری ۱۷۳ شرکت زیر مجموعه وزارت نیرو در مهلت قانونی و با استاندارد بالا و کیفیت عالی توسط سازمان حسابرسی با استاندارد یکسان و وحدت رویه رسیدگی شدند.

وی همچنین به دستاوردهای صنعت آب و برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون خدمات صنعت آب و برق بیش از ۱۲ برابر رشد داشته و از این محل توانستیم قریب به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری را از خدمات پایدار آب و برق آشامیدنی تامین کنیم؛ همچنین شاخص‌های بهره‌مندی جمعیت شهری و روستایی نیز بالاتر از میانگین استاندارد جهانی و کشورهای منطقه است.

توانیر برای اولین بار پس از ۵۰ سال در حوزه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو گزارش مقبول ارائه داد
در ادامه این نشست، "مانوش خطیبی" مدیرکل دفتر مجامع عمومی و خصوصی‌سازی وزارت نیرو با ارائه گزارشی به تشریح عملکرد وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه پرداخت و گفت: سال گذشته ۱۷۳ شرکت زیر مجموعه وزارت نیرو توانستند در مهلت مقرر و قانونی مجامع عمومی خود را برگزار کنند و علی‌رغم برنامه‌ریزی قبلی، ۸۳ شرکت زیرمجموعه دیگر وزارت نیرو نیز به سازمان حسابرسی واگذار شدند.

مدیرکل دفتر مجامع عمومی و خصوصی‌سازی وزارت نیرو به دستاوردهای این وزارتخانه در برگزاری مجامع در سال مالی گذشته اشاره و تصریح کرد: شرکت مادرتخصصی توانیر برای اولین بار پس از ۵۰ سال گزارش مقبول ارائه داد؛ همچنین شرکت آب و فاضلاب کشور نیز برای هجدهمین سال متوالی گزارش مقبول خود را در مجمع سالانه ارائه داد.

وی گفت: طی سال گذشته در حوزه مجامع شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو چند اقدام اساسی انجام شد که از آن می‌توان به استقرار نظام حاکمیت شرکتی در صنعت آب و برق کشور نام برد که در این نظام به چهار رکن اصلی مجمع عمومی، هیئت مدیره شرکت‌ها، حسابرسی داخلی و سامانه پایش بر خط می توان اشاره کرد. این سامانه وظیفه نظارت بر عملکرد همه شرکت‌ها را داشته، این پروژه پیاده‌سازی شده و در پایان هفته به صورت ویژه از سامانه برخط رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان تحقق اهداف در وزارت نیرو چندین برابر تعهدهای تعیین شده بود، یادآور شد: وزارت نیرو ۱۵۰ درصد از اهداف تخصصی در برنامه چهارساله دولت در بخش آبرسانی شهری را محقق کرده و امید است که تا پایان دولت سیزدهم تحقق این اهداف سه برابر برنامه چهارساله شود.

خطیبی تصریح کرد: در حوزه تامین منابع آب و احداث سد، تاکنون۱۳ سد با حجم مخزن ۳۵۰۰ میلیون مترمکعب آبگیری و افتتاح شد که می‌توان به سد چمشیر، آبگیری سد عمارت، سد باغان و سد کهیر اشاره کرد؛ همچنین برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان سال جاری ۹۰ درصد از اهداف دولت سیزدهم در پایان سال جاری و ۳۵ درصد بیش از برنامه‌های مدنظر تا پایان دولت سیزدهم تحقق یابد.

وی به اهداف وزارت نیرو در بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال، ۹۸ درصد از برنامه و تا پایان دولت سیزدهم ۱۷ درصد بیش از هدف برنامه‌ریزی شده اهداف محقق شود؛ در طرح‌های فاضلاب نیز ۵۴ درصد از اهداف چهارساله دولت سیزدهم در دوسال ابتدای دولت، محقق شده است.

خطیبی به اجرای طرح جهاد آبرسانی اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که جمعیت روستاهای تحت پوشش خدمات آب شرب به ۹۰ درصد افزایش یابد. این طرح تا پایان هفته دولت در سال جاری ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات آبرسانی به ۳۵۰۰ روستا به اتمام رسیده است. بر این اساس جمعیت تحت پوشش خدمات آبرسانی این طرح از ۸۲ درصد در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به ۸۶ درصد ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در دوره دولت سیزدهم بیش از ۸۴۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی برق کشور افزایش یافته است، تاکید کرد: وزارت نیرو در حوزه افزایش ظرفیت توان تولید برق و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر در برنامه خود به دولت و مجلس تعهد داده بود که حدود ۳۰ هزار مگاوات تولیدبرق افزایش یابد، در حال حاضر با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای رشد اقتصادی کشور، وزارت نیرو این تعهد را به ۳۵ هزار مگاوات ارتقا داد. همچنین در حوزه تجدیدپذیرها نیز برنامه ارتقا و جهش در حوزه بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده و امیدواریم ۵۴۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تجدیدپذیر تا پیک سال ۱۴۰۳اضافه کنیم.

همچنین در این نشست قاسمی علی آبادی، دبیرکل کمیسیون زیربنایی دولت، غفاری، معاون وزیر راه و شهرسازی، عنبری، مدیرکل امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی و نبوی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از فعالیت‌های وزارت نیرو در حوزه تامین آب و برق، نکاتی را در خصوص ضرورت همفکری و تعامل بیشتر ارکان داخلی دولت به منظور خدمت‌رسانی موثر بیان کردند و تداوم برگزاری این جلسات را مفید و ضروری دانستند.

همچنین لطف‌الهی و نجات‌بخش به نمایندگی از حسابرسان صنعت آب و برق کشور، ضمن تشکر از برگزاری این گردهمایی، بابت همکاری بسیار خوب شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو با حسابرسان در ارائه مدارک و مستندات و همچنین اهتمام جدی در برگزاری به موقع و شایسته جلسات مجامع عمومی بررسی عملکرد سال ۱۴۰۱ تشکر کردند و اقدامات موثر شرکت‌ها بابت تشکیل جلسات مجامع عمومی به محض دریافت گزارش حسابرسی صورت های مالی را مغتنم شمردند.

همچنین "محمد ابراهیم نیا" رئیس امور آب، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه این نشست به اهمیت سازمان حسابرسی اشاره کرد و گفت: سازمان حسابرسی در کشور به عنوان امین و بازوی مجمع عمومی باعث ایجاد شفافیت عملکرد شرکت‌ها می‌شود؛ همچنین برون‌داد شرکت‌ها با مجمع سالیانه شفاف می‌شود.

در ادامه دانشگر، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن تشکر از برگزاری جلسه و حضور ارزشمند مدعوین بر اهمیت سامانه حاکمیت شرکتی برای ایجاد شفافیت در ارائه گزارش عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه تاکید کرد.

کد خبر: ۲۵۷٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha