۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
رئیس جمهور منتخب آرژانتین، وعده شوک درمانی اقتصادی داد

رئیس جمهور منتخب آرژانتین، وعده شوک درمانی اقتصادی داد

خاویر میلی قول داده است بانک مرکزی آرژانتین را تعطیل کند و واحد پول پزو را در برابر دلار کنار بگذارد.

به گزارش بازار، رئیس جمهور منتخب آرژانتین، خاویر میلی، وعده شوک درمانی برای اصلاح اقتصاد این کشور را داده، زیرا یکی از سریع‌ترین نرخ‌های تورم جهان و رکود در این کشور در حال وقوع است. میلی که در دور دوم انتخابات روز یکشنبه سرخیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین را شکست داد، قول داده که اقدامات اساسی برای اقتصاد این کشورانجام دهد که بنا بر گزارش‌ها شامل تعطیلی بانک مرکزی، کنار گذاشتن پزو در برابر دلار آمریکا و کاهش هزینه‌های عمومی می‌شود.

آرژانتین ۴۴ میلیارد دلار بدهی دارد که باید سال آینده به دارندگان اوراق قرضه بین المللی و صندوق بین المللی پول پرداخت شود.

به گفته مارتین کاستلانو، رئیس تحقیقات موسسه مالی بین المللی آمریکای لاتین، برای پوشش این معوقات، این کشور به مازاد حساب جاری در یک طرح تثبیت نیاز دارد.

«میلی» اقتصاددان ۵۳ ساله، کارشناس سابق تلویزیون و بدون تجربه اجرایی قبلی، درست زمانی که خزانه این دولت خالی است و تورم نزدیک به ۱۵۰ درصد است، در برابر چالش عظیمی قرار گرفته است. رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین اره برقی را به عنوان نماد برش‌ها در برنامه اش حمل می‌کرد، اما در هفته‌های اخیر آن را کنار گذاشت تا به تقویت وجهه میانه‌روی خود کمک کند. سرانجام دیدگاه جاه طلبانه میلی از آرژانتین بازار پسند، کوچک و دلاریزه شده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

آدریانا دوپیتا، اقتصاددان آمریکای لاتین بلومبرگ، گفت: او هنوز در مورد زمان بندی و فرآیند دلاریزه کردن توضیحی نداده که با وجود ذخایر منفی، در کوتاه مدت امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. این استراتژی افراطی که با رای دهندگانی که از فقر زیاد و ضعف اقتصادی رنج می‌برند جان گرفته، نگرانی بسیاری از اقتصاددانان را برانگیخت که نگران هستند شوک درمانی میلی، آرژانتین را به ناامنی سوق دهد.

کارشناسان هشدار می‌دهند دلاریزه کردن اقتصاد ۶۲۲ میلیارد دلاری در زمانی که ذخایر بین‌المللی تمام می‌شود، می‌تواند کشور آمریکای جنوبی را وارد طلسم ابرتورم دیگری کند.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha