۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
رتبه اول هزینه‌های سکونت در اروپا به یونان رسید
از نظر نسبت درآمد به هزینه مسکن؛

رتبه اول هزینه‌های سکونت در اروپا به یونان رسید

یونان از نظر نسبت درآمد به هزینه‌های مسکن در اروپا دارای برتری منفی است، به‌طوری‌که ۲۷ درصد از جمعیت یونان بیش از ۴۰ درصد از درآمد قابل‌تصرف خود را برای پوشش هزینه‌های مسکن هزینه می‌کنند.

به گزارش بازار، گزارش ثبات مالی ماه نوامبر بانک مرکزی یونان موقعیت این کشور را به درآمد سرانه پایین آن نسبت به بقیه اروپا نسبت داد. براساس این گزارش، یونان ازنظر هزینه‌های مسکن و نسبت درآمد به پوشش هزینه‌های مرتبط به سکونت در میان کشورهای اروپایی رتبه اول را دارد.

براساس ارقام گزارش‌شده توسط بانک مرکزی یونان، قیمت اسمی آپارتمان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳٫۹ درصد افزایش‌یافته است، درحالی‌که در زمان مشابه در سال گذشته نرخ افزایش قیمت کاشانه ۱۱٫۸ درصد بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که در ۳ ماهه دوم سال جاری قیمت آپارتمان‌های نوساز با نرخ متوسط سالانه ۱۳٫۸ درصد و قیمت آپارتمان‌های قدیمی ۱۴٫۱ درصد افزایش‌یافته است.

ازنظر منطقه جغرافیایی، قیمت‌ها در مراکز اصلی شهری کشور افزایش داشته است که در کوتاه‌مدت از میانگین نرخ رشد کل یونان فراتر رفته است. در این مدت، علاقه سرمایه‌گذاری خارجی، به‌ویژه در مکان‌های ممتاز این کشور ادامه داشته است. به گفته بانک یونان، انتظارات برای بازار املاک و مستغلات مسکونی یونان، باوجود عدم قطعیت در اقتصاد داخلی و جهانی، همچنان مثبت است.

داده‌های گردآوری‌شده توسط بلومبرگ هم نشان می‌دهد روند افزایش قیمت مسکن در پایتخت یونان در ماه اکتبر ۱۲٫۲ درصد افزایش داشته است، یعنی تقریباً سه برابر افزایش در استکهلم و بسیار فراتر از شهرهایی مانند پاریس که قیمت مسکن در آن‌ها کاهشی شده است. همچنین بازار مسکن این کشور با کمبود ملک مواجه شده است.

علاوه بر کمبود، اقتصاد یونان در حال بهبود است و قدرت هزینه بیشتری برای مردم محلی فراهم‌شده است. پیش‌بینی می‌شود یونان در سال جاری سریع‌تر از بقیه کشورهای اتحادیه اروپا رشد کند و تولید سرانه به سطح قبل از بحران سال ۲۰۰۹ یعنی بیش از ۲۱ هزار یورو در سال جاری بازمی‌گردد؛ یک بازگشت قوی از سطح تولید سرانه ۱۶ هزار یورویی، پایین‌ترین سطح تولید سرانه ملی در سالی که یونان از خروج از منطقه یورو اجتناب کرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha