۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
پلاسکو به دلیل پاشیدن آب و افزایش وزن ساختمان ریزش کرد| نقش نصب پلاک آتش نشانی در کاهش خسارتها
کارشناس مسکن:

پلاسکو به دلیل پاشیدن آب و افزایش وزن ساختمان ریزش کرد| نقش نصب پلاک آتش نشانی در کاهش خسارتها

رعیتی دماوندی، کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه اعتماد شرط ساخت است و اطمینان کردن کافی نیست گفت: ساختمان پلاسکو به دلیل افزایش وزن ساختمان با پاشیدن آب به روی البسه فروریخت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرتضی رعیتی دماوندی کارشناس مسکن در حوزه نگهداشت ساختمان با تاکید بر اینکه باید رشته نگهداری ساختمان در دانشگاه ها ایجاد و در این زمینه نخبگان و متخصصان فعال تر شوند گفت: همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی که در تاریخ اول و دوم آذر ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری برگزار می‌شود تلاش خواهد کرد تا پیوندی میان دانشگاه و صنعت ایجاد کند.

او تاکید کرد: برای توسعه بخش نگهداری ساختمان باید در ابتدا رشته نگهداری ساختمان در دانشگاه ایجاد و در این زمینه نخبگان و متخصصان فعال تر شوند. چرا که امروز عصر نگهداشت و عبور از اطمینان به اعتماد است.

رعیتی: صنعت ساختمان را نمی‌توان جدای از اقتصاد دانست و همانطور که می دانیم شاخص اقتصاد با صنعت ساختمان می تواند متحول شود و اینکه بگوییم باید برای نگهداشت ساختمان تنها بر مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تمرکز کنیم کافی نیست

رعیتی دماوندی ادامه داد: صنعت ساختمان را نمی‌توان جدای از اقتصاد دانست و همانطور که می دانیم شاخص اقتصاد با صنعت ساختمان می تواند متحول شود و اینکه بگوییم باید برای نگهداشت ساختمان تنها بر مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تمرکز کنیم کافی نیست.

او در پاسخ به این پرسش که به هر حال این روزها مشاهده می شود که ساخت و ساز در ادامه کار و در اجرا از سوی سازندگان دچار انحراف و خلاف می شود و شهرداری ها و ماده ۱۰۰ نیز با دریافت جریمه از توقف کار خودداری می کنند ادامه داد: بحث اتهام به ماده ۱۰۰ شهرداری نیست باید رویکردها تغییر کند. باید به سمتی حرکت کنیم که اقدامات به سمت فرهنگ سازی و آماده سازی مردم برای اجرای نگهداشت ساختمان پیش برود.

اعتماد شرط ساخت است و اطمینان کردن کافی نیست. زلزله بم درس بزرگی برای ما بود و با وقوع هر زلزله ثابت شد که ما باید برای هر واقعه‌ای آماده باشیم

وی تاکید کرد: اعتماد شرط ساخت است و اطمینان کردن کافی نیست. زلزله بم درس بزرگی برای ما بود و با وقوع هر زلزله ثابت شد که ما باید برای هر واقعه‌ای آماده باشیم.

ساختمان پلاسکو به دلیل افزایش وزن ساختمان با پاشیدن آب به روی البسه فروریخت. وضعیت وخیم اقتصادی نیز می‌تواند بهره برداری را مخدوش کند

وی گفت: ساختمان پلاسکو به دلیل افزایش وزن ساختمان با پاشیدن آب به روی البسه فروریخت. وضعیت وخیم اقتصادی نیز می‌تواند بهره برداری را مخدوش کند.

رعیتی تاکید کرد: پیوست طراحی باید در دفترچه نگهداری داده شود و برای توسعه این بخش بهترین اقدام این است که در ابتدا رشته نگهداری در دانشگاه ایجاد و در این زمینه فعالیت نخبگان و متخصصان هم بیشتر شود.

عنایتی در رابطه با پلاک‌های ایمنی و آتش نشانی گفت: دریافت پلاک‌های آتش نشانی برای ساختمان حتی برای یک مورد حائز اهمیت است. چرا که حتی از دست رفتن یک نفر هم مانند از دست رفتن تمام افراد جامعه است.

قطعاً دریافت و نصب پلاک ایمنی( آتش نشانی) قبل از وقوع حادثه می تواند یک برنامه راهبردی و درنهایت اساسی برای کاهش حادثه در ساختمان باشد

کارشناس مسکن ادامه داد: قطعاً دریافت و نصب پلاک ایمنی( آتش نشانی) قبل از وقوع حادثه می تواند یک برنامه راهبردی و درنهایت اساسی برای کاهش حادثه در ساختمان باشد؛ اما موضوع مهم در این بخش آماده سازی زیرساخت‌ها برای دریافت چنین پلاک‌هایی است که تا کنون شاید خیلی مورد توجه قرار نگرفته باشد.

همچنین، مونا مسگران کریمی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان مازندران در خصوص اجرا پذیر نبودن برخی موارد در مبحث ۲۲ ملی ساختمان گفت: شورای عالی اسناد و مدارک ساختمان حدود ۴۰ سال پیش این مباحث را شروع کرده است. مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ترجمه‌ای شتاب زده از کتابی بوده است که در برخی موارد ارتباطی با شرایط فعلی کشور ما از لحاظ قانونی و مالی ندارد.

مسگران: صنعت ساختمان حدود ۳۰ درصد از اقتصاد ما را در برمی گیرد و نمی توانیم حجم مالی بالای هزینه مبحث نگهداری ساختمان را انکار کنیم

وی تاکید کرد: صنعت ساختمان حدود ۳۰ درصد از اقتصاد ما را در برمی گیرد و نمی توانیم حجم مالی بالای هزینه مبحث نگهداری ساختمان را انکار کنیم. به همین دلیل بسیار مهم است که برای اصلاح مبحث ۲۲ ملی ساختمان و اجرای آن دست به کار شویم.

در کشورهای پیشرفته ساختمان‌هایی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ سال عمر مفید دارند

مسگران گفت: در کشورهای پیشرفته ساختمان‌هایی وجود دارد که بیش از ۴۰۰ سال عمر مفید دارند؛ چراکه این موضوع به اجرای درست نگهداشت ساختمان در این کشورها برمی‌گردد.

کد خبر: ۲۵۶٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha