۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
شاپرک چه تراکنش‌هایی را شناسایی می‌کند؟
معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک توضیح داد

شاپرک چه تراکنش‌هایی را شناسایی می‌کند؟

معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک گفت: شاپرک با همکاری نظام پرداخت سازوکار کشف تقلب در بانک‌ها را ایجاد کرده است.

به گزارش بازار، علی سیفی، معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک در نشست تخصصی «سامانه‌های بر خط کشف تقلب» همایش بانکداری الکترونیک گفت: توسعه سامانه کشف تقلب در ۷ سال گذشته شروع شد که این موضوع ابتدا در حوزه بانک‌هایی که کارت صادر می‌کنند شروع می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از تولد شاپرک، تراکنش‌ها از فیلتر عبور می‌کند تا کنترل بر تراکنش‌ها ایجاد شود، متاسفانه در طی این سال‌ها سعی جدی برای شناسایی کشف تقلب صورت نگرفت و از سال ۹۳ اولین اقدام‌ها برای شناسایی تقلب‌ها ایجاد شد، بنابراین در این دوره که سال ۱۴۰۲ هستیم هسته‌های شناسایی متقلبانه در شاپرک ایحاد شده است.

سیفی تاکید کرد: در حوزه شاپرک که تقلب را شناسایی می‌کند، تراکنش‌های بیش از حد و خارج از موقع و تراکنش‌های با مبلغ اندک و ... شناسایی می‌شوند. به عنوان نمونه بعضی از صنوف در ساعت‌های نا معقول تراکنش‌هایی با مبلغ بالا صورت می‌گیرد مانند معاملات طلا در ساعت ۱۲.۳۹ شب، این صنوف مسلما در حال تقلب هستند که با ورود شاپرک این تقلب‌ها کاهش یافته است.

معاون نرم افزار شرکت خدمات انفورماتیک گفت: شاپرک با همکاری نظام پرداخت سازوکار کشف تقلب در بانک‌ها را ایجاد کرده است. وظایف بانک است تا برای مشتری کشف تقلب انجام دهد و از این طریق تعداد مشتریان خود را افزایش دهد. این موضوع وظیفه بانک مرکزی نیست بلکه این وظیفه خود بانک‌ها است.

وی افزود: در بعضی مواقع در چند دقیقه کوتاه تراکنش‌های زیادی انجام می‌گیرد و شاپرک می‌تواند این تقلب‌ها را شناسایی و علل تخلف را بررسی و سلامت تراکنش‌ها را کنترل کند. در کشوری که تراکنش بسیار بالا دارد، کنترل آنلاین این حجم تراکنش سخت است.

کد خبر: ۲۵۶٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha