۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و پاکستان| شناسایی ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری
معاون اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد خبر داد

ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و پاکستان| شناسایی ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از توافق با پاکستان برای ایجاد منطقه آزاد مشترک در مناطق مرزی خبر داد و گفت: ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مشترک با پاکستان شناسایی کرده‌ایم.

به گزارش بازار، احمد جمالی امروز (دوشنبه) در نشست مشترک تجارت با بازار پاکستان و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه، اظهار داشت: با پاکستان برای ایجاد منطقه آزاد مشترک در مناطق مرزی دو کشور به توافق رسیدم که در این منطقه می‌توانیم از ظرفیت‌های مشترک بین ایران و پاکستان بهره ببریم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد سیستان و بلوچستان و چابهار فرصت خوبی برای توسعه صادرات کالاها از ایران به پاکستان است، افزود: شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد می‌تواند منجر به رونق کسب و کارها و تجارت فعالان اقتصادی شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به مزیت‌های صادراتی بین ایران و پاکستان، گفت: هر دو کشور کالاهایی مورد نیاز را دارند که می‌توانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند و می‌توان ظرفیت‌های دو کشور را مورد بررسی قرار گیرد.

جمالی عنوان کرد: مشوق‌های صادراتی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌ایم و از آنان حمایت خواهیم کرد که این امر باعث رشد و توسعه تجارت و صادرات بین دو کشور خواهد شد؛ همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها در معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دو کشور مهم است.

محتشم امیری، دبیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادرات به پاکستان با اشاره به اینکه این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۹ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های چابهار برگزار می‌شود، گفت: این نخستین نمایشگاه در حوزه صادرات است که در مساحتی بالغ بر پنج هزار متر در نظر گرفته شده است.

دبیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۰۰ شرکت داخلی، ۱۵۰ هیات تجاری از پاکستان و ۲۵ هیات تجاری از افغانستان حضور خواهند داشت.

امیری عنوان کرد: این نمایشگاه با هدف ایجاد فرصت برای کارآفرینان کشور در جهت صادرات محصولات، انتقال فناوری و فنّاوری، آشنایی بیشتر تجار پاکستانی و بین‌المللی جهت اخذ نمایندگی، تعامل بر پتانسیل بالای محصولات داخلی و صنعت ایران، نمایش آخرین دستاوردهای صنعتی در کشور، برگزاری جلسات B۲B و حضور هیات‌های تجاری برپا می‌شود.

عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه پیشنهاد استفاده معاملات پایاپای و کالا به کالا به جای ارز را به بانک مرکزی ارائه کردیم، گفت: پاکستان با جمعیت بیش از ۲۴۰ میلیون نفری بازار خوبی برای صادرات محصولات و کالاهای ایرانی است و این کشور ممنوعیت واردات ندارد.

وی با اشاره به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان، گفت: بیش از ۳۰۰ قلم کالا می‌تواند با ۱۰ تا ۳۰ درصد معافیت بین دو کشور مبادله شود، ضمن اینکه می‌توانیم به جای این ۳۰۰ کالا، ۱۲۰ کالا را تعیین کرده و در مقابل معافیت‌ها را بالا ببریم.

ریگی ادامه داد: در صورتی که قرارداد تجارت آزاد با کشور پاکستان امضا کنیم، جلوی قاچاق نیز گرفته می‌شود.

علی ریگی، رئیس اتاق بازرگانی زاهدان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در گذشته برای صادرات پنج میلیارد دلاری به کشور پاکستان برنامه‌ریزی شده بود، گفت: اکنون صادرات ایران به کشور پاکستان کمتر از سه میلیارد دلار است، در حالی که کشور ما ظرفیت‌های قابل توجهی در صنایع و لوازم خانگی دارد که پاکستان از آن استقبال می‌کند.

وی گفت: سیستان و بلوچستان سه مرز با افغانستان، پاکستان و دریای عمان دارد و ۲ منطقه آزاد و یک ویژه، بازارچه‌ها و گمرکات مختلف دارد که باید از ظرفیت به نفع توسعه صادرات کشورمان استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha