۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
رشد قیمت کتاب پایین‌تر از نرخ تورم
معاون وزیر فرهنگ اعلام کرد

رشد قیمت کتاب پایین‌تر از نرخ تورم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رشد قیمت کتاب در ۱۰ سال گذشته کمتر از نرخ تورم بوده است، هرچند این مساله به معنای گران نبودن کتاب نیست، اما هنوز قابلیت خریداری دارد.

به گزارش بازار، یاسر احمدوند امروز (دوشنبه) ‌ در پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، افزود: وقایع اخیر در جهان نشان می دهد که باید کشورها قوی باشند، در غیر این صورت مورد ظلم قرار می گیرند. ایران نیز مستثنی از این موضوع نیست و باید قوی و قدرتمند باشد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ریشه قدرت در علم و دانش است، ادامه‌داد: حتی اگر کشوری ثروت اقتصادی داشته باشد اما علم و دانش نداشته باشد، قدرتش تزئینی است و واقعی نیست، اما کشوری که تولید علم دارد قدرت دارد و قدرتش از بین رفتنی نیست.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های کاربردی و ترویج باید منجر به تولید ثروت شود در غیر این صورت به‌طور حتم جایی از کار اشکال دارد، تصریح‌کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور و تامین کننده توان ملی اهمیت دارد، بنابراین دستاوردهای علمی این سازمان علاوه بر قدرت، امید نیز می‌سازد.

احمدوند گفت: ایران به عنوان یک کشور قدرتمند باید به جای غم، اندوه و فقر، شادی و امید را در معرض دید جهانیان بگذارد.

ایران، رتبه نخست کتابخوانی در منطقه
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب افزود: طبق آمارها قبل از بهمن سال ۱۳۵۷ کمتر از سه‌هزار عنوان کتاب داشتیم، اما اکنون سالیانه ۱۱۰ هزار عنوان کتاب چاپ می شود و تاکنون ۲ میلیون کتاب ثبت شده است.

وی با بیان اینکه رشد علمی کشور قابل مقایسه با گذشته نیست، اظهار داشت: مردم ما کمی خودتحقیری دارند، زیرا مردم ایران کتابخوان هستند، طبق نظرسنجی صدا و سیما جمعیت فعال کشور غیر از کتب آموزشی و کمک آموزش بیش از ۳۵ دقیقه در روز مطالعه دارند.

احمدوند اضافه‌کرد: بنابراین اکنون ایران از لحاظ سرانه مطالعه در منطقه رتبه نخست را دارد و در جهان جز کشورهای برتر به شمار می‌رود.

لزوم فرهنگ‌سازی مهارت کتابخوانی در کشور
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان‌داشت: با وجود اینکه ایرانی‌ها کتاب می خوانند، اما وضعیت فرهنگی و کتابخوانی کشور مساعد نیست. مهارت کتاب‌خوانی یک کار عملی است که از دوران نوزادی و خردسالی باید شکل بگیرد و فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه‌داد: اگر هموطنان امکان خرید کتاب ندارند، می توانند برای مطالعه از کتابخانه های مجهزی که در سراسر کشور وجود دارد استفاده کنند یا اینکه از کتب الکترونیک بهره مند شوند.

این مقام مسوول از شهروندان خواست تا فایل کتاب ها را رایگان تهیه نکنند، زیرا این امر اجحاف به نویسندگان و ناشران است و گفت: تهیه رایگان فایل و تکثیر کتاب شرعا حرام و از نظر قانونی اشکال دارد و ظلم در حق نویسنده و ناشر است، در حالی که این اقدام به طور معمول در مراکز دانشگاهی با تکثیر کتاب های درسی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از نویسندگان و ناشران کتاب باید خریداری شود، افزود: حق نویسنده، مولف و ناشر باید حفظ شود و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha