۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
آنچه که باید در مورد پیتزا بیت کوین بدانیم

آنچه که باید در مورد پیتزا بیت کوین بدانیم

ماجرای پیتزا بیت کوین یکی از رویدادهای تاریخی مهم در دنیای ارز دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی است که فعالان هر سال در روز ۱ خرداد آن را جشن می‌گیرند.

به گزارش بازار، ماجرای پیتزا بیت کوین یکی از رویدادهای تاریخی مهم در دنیای ارز دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی است که فعالان هر سال در روز ۱ خرداد آن را جشن می‌گیرند. موضوع آن این است که برای خرید تنها دو عدد پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت شد که این اقدام، اولین تراکنش تجاری مهم ارز دیجیتال در قبال یک کالا بود. امروزه دیگر خرید پیتزا با پرداخت بیت کوین موضوع عجیب و جدیدی نیست، اما در روزگاران قدیم این نوع تراکنش مهم تلقی می‌شد. روز بیت کوین برای طرفداران این بازارها به‌عنوان روز رشد این ارز بوده و از مهمترین راه‌های شناخت آن نیز است؛ زیرا این اقدام و مبادله کالا به کالایی که رخ داد، درواقع نقطه عطفی برای محبوب‌ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در ادامه جهت بررسی بیشتر ماجرای پیتزا بیت کوین با ما همراه باشید.

معرفی روز پیتزا بیت کوین

این روز در تاریخ برابر با ۲۲ می ۲۰۱۰ است که در آن روز لازلو هانیکز، با سمت برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده بیت کوین، در انجمنی که اکثر بیت‌کوینرها حضور یافته بودند، به‌ازای خرید ۲ پیتزا، مقداری بیت کوین پرداخت کرد. او خواسته خود را این‌گونه بیان کرد: «من جهت خرید دو عدد پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت می‌کنم و در صورت اضافه بودن هزینه، در روزهای دیگر برای خرید پیتزا آمده و پیتزای مانده دوست ندارم. هدف من این است که به‌ازای خرید پیتزا، بیت کوین پرداخت کنم تا وادار به سفارش آن نباشم.» در آن زمان، تقریباً یک سال از ظهور بیت کوین گذشته بود و ۱۰ هزار بیت کوین حدود ۴۰ دلار ارزش داشت. جوانی در فلوریدا پیشنهاد او را پذیرفت و پس از انجام تراکنش، پیتزاها را برای لازلو فرستاد. جالب است که قیمت پیتزا نیز پس از انفجار قیمت بیت کوین، به‌شدت افزایش یافت و ارزش آن بعد از گذشت ۹ ماه به ۱۰ هزار دلار رسید. همچنین بعد از گذشت ۵ سال، در روزی که به‌عنوان روز پیتزا بیت کوین نامیده شده بود، ارزش آن دو عدد پیتزا به ۲.۵ میلیون دلار رسید.

۵ حقیقت از پیتزا بیت کوین

این داستان به قدری معروف شد که امروزه جوامع مختلف ارزهای دیجیتال از آن آگاهی دارند و روز پیتزا بیت کوین را جشن می‌گیرند. البته در این باره حقیقت‌هایی وجود دارد که کمتر بازگو شده و برخی از آن‌ها بی اطلاع هستند. در ادامه به بررسی ۵ مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

پیتزاها به‌طور مستقیم با پرداخت بیت کوین خریداری نشدند

پیتزاهایی که لازلو خرید مستقیم به وسیله BTC پرداخت نشدند. حقیقت آن است که فروشنده پیتزا یعنی جرمیی استوردیونت ابتدا ۲ پیتزای بزرگ را از رستوران پاپا جان خریداری و هزینه را با ارز فیات پرداخت کرد. سپس نزد لازلو آمد و با تحویل پیتزاها، ۱۰ هزار واحد BITCOIN دریافت کرد.

آنچه که باید در مورد پیتزا بیت کوین بدانیم

گران‌ترین پیتزاهای تاریخ

باوجوداینکه در آن زمان ۱۰ هزار بیت کوین ۴۰ دلار ارزش داشته است و این مبلغ ارزش چندانی نداشت، ولی نرخ فعلی آن به قدری است که هیچ‌کس بابت آن نه تنها برای خرید خوراکی بلکه برای ساخت رستوران هم این مقدار هزینه نمی‌کرد تا امروز پیتزا بیت کوین، گران‌ترین پیتزاهای تاریخ لقب بگیرند.

روز پیتزا بیت کوین تنها روز تاریخی این ارز محبوب نیست

یادبودها به‌منظورهای مختلف در جامعه وجود دارند. ازآن‌جایی که بیت کوین نیز به یک یادبود نیاز داشت، به این منظور یکی از مهمترین افراد این ارز، به نام ساتوشی ناکاموتو از نقش خود کناره گرفت و بعدها KIBA پیشنهاد داد که این روز را به افتخار آن بنیان‌گذار افسانه‌ای یادبود بگیرند.

تصویر پیتزاهای میلیون دلاری در دسترس است

هانیچ علاقه بسیار زیادی به عکاسی داشت و به همین دلیل امروزه خوشبختانه تصویر واقعی این دو پیتزا که میلیون‌ها دلار ارزش دارند در دسترس است.

لازلو هانیچ از اهدای ۱۰ هزار بیت کوین پشیمان نیست

فروشنده که بعد از گذشت مدت کمی ارزش بیت کوین‌هایش حدود ۴۰۰ دلار می‌شد، اقدام به فروش آن‌ها کرد. او بیان کرد که از فروش آن‌ها به‌هیچ‌وجه ناراحت نیست و از اینکه داستان روز پیتزا بیت کوین تا این اندازه معروف شده بسیار خوشحالم. او بیت کوین ها را برای تهیه بلیط و هزینه مسافرت خود فروخته بود.

لازلو هانیچ و جرمی استوردیونت

جرمی استوردیونت سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که بیت کوین‌های خود را فروخت و تا کنون بخشی از هزینه‌های خود را از بازار کریپتو می‌پردازد. لازلو نیز ذکر کرد که این کار تنها یکی از فداکاری‌هایش بوده و ادعا داشت که تعداد بیت کوین‌های اهدایی او حدود ۱۰۰ هزار واحد بوده است که به نفرات زیادی پرداخت شده است. هدف اصلی او از پرداخت بیت کوین به‌ازای دو پیتزا، اثبات این بود که به وسیله بازار کریپتو می‌توان کالا یا غذا خریداری کرد. همچنین این اقدام به سود فروشنده بود، چرا که ارزش ارزهای دیجیتال با گذر زمان افزایش پیدا کرده و به درآمد کلانی دست یافت.

آنچه که باید در مورد پیتزا بیت کوین بدانیم

اهمیت روز پیتزای بیت کوین

اهمیت این روز و رویداد بزرگ، در به‌کارگیری بیت کوین برای خرید کالا یا محصول واقعی است. درواقع لازلو کاری کرد که ‌به‌شیوه غیرمستقیم یک کاربرد به این ارز دیجیتال اضافه شده و جز عوامل رشد آن محسوب شود. او با این کار ثابت کرد که بیت کوین یک دارایی واقعی است که می‌توان از آن در معاملات جهان استفاده کرد. البته این اقدام او درواقع یک ضرر بزرگ بود؛ چراکه مجموع بیت کوین‌های او امروزه حدود ۱۸ هزار میلیارد ارزش دارد و اگر او تا این لحظه دارایی خود را نفروخته بود، به اندازه ساخت یک برج بزرگ سرمایه داشت.

آنچه که باید در مورد پیتزا بیت کوین بدانیم

سرمایه‌گذاران پرقدرت

تأثیر پیتزا بیت کوین بر قیمت این ارز دیجیتال و رشد آن بسیار زیاد بود. این روز در تاریخ فناوری جایگاه ویژه‌ای دارد که سالانه توسط فعالان جامعه پرشور این ارز، جشن گرفته می‌شود. این اتفاق منجر شد که ارزش ارز مربوطه بیشتر شده و به‌عنوان یک ارز قانونی مبادله شود تا اساس ارزهای غیرمتمرکز در سراسر جهان بنا شوند. مطالب ذکر شده هیچ‌گونه تبلیغی جهت خرید و فروش بیت کوین نامبرده نیست و تنها جهت آگاهی و افزایش اطلاعات کاربران علاقمند به بازار ارزهای دیجیتال بیان شده است؛ زیرا اقدام درست این است که سرمایه‌گذاری یا معامله در بازار ارزهای دیجیتال، باید توسط افراد آموزش دیده و با تجربه انجام شود، تا از بروز ضرر یا از دست رفتن سرمایه جلوگیری به عمل آید.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha