۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
سقوط بهای مسکن در چین مانع صعود سنگ‌آهن نشد
صعود سنگ‌آهن به سقف نرخ ۸ ماهه؛

سقوط بهای مسکن در چین مانع صعود سنگ‌آهن نشد

سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت رشد هفتگی ۱.۹ درصدی به نرخ ۱۳۲ دلار و ۵۰ سنت صعود کرد. محرک‌های جدید دولتی چین برای حمایت از بخش املاک عامل این صعود قیمتی بود.

به گزارش بازار، سنگ‌آهن ظرف نیمه ماه نوامبر به کانال قیمتی ۱۳۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد و ظرف ۳ روز پایانی هفته در این کانال قیمتی معامله شد.

سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت رشد هفتگی ۱.۹ درصدی به نرخ ۱۳۲ دلار و ۵۰ سنت صعود کرد. محرک‌های جدید دولتی چین برای حمایت از بخش املاک عامل این صعود قیمتی بود.

به گزارش بلومبرگ پکن قصد دارد حداقل یک تریلیون یوان معادل ۱۳۷ میلیارد دلار را به عنوان بودجه برای ساخت مسکن مقرون به صرفه و همچنین نوسازی زیرساخت روستایی در این کشور هزینه کند. این محرک دولتی، علاوه بر یک تریلیون اوراق قرضه دولتی است که دولت این کشور برای تامین بخشی از بودجه ساخت‌وساز به تصویب رساند و در بازه ۳ ماه اجرایی می‌شود.

محرک‌های دولتی چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد، با ایجاد امیدواری نسبت به رشد تقاضا در بازار آهن و فولاد زمینه اوج‌گیری بهای محصولات سنگ‌آهن و فولاد را مهیا کرد. به این ترتیب سنگ‌آهن به بیشترین نرخ پس از بازه ۸ ماه اخیر صعود کرد.

سنگ‌آهن در بازه ماهانه ۸.۵ درصد گران شد؛ در عین حال بر نرخ آن در بازه سالانه برابر ۳۳ درصد افزوده شد. این صعود قیمتی در حالی در بازار آهن فولاد چین رقم خورده است که بحران مالی در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک چینی روز به روز شدیدتر می‌شود و تاثیر آن بر افت مستمر قیمت خانه در چین مشهود است.

در شرایطی که سنگ‌آهن وارداتی به چین با حمایت محرک‌های دولتی چین سودای صعود دارد، سازمان‌های نظارتی چین درصدد برآمده‌اند تا با افزایش نظارات بر معاملات سنگ‌آهن در بورس کالای دالیان، مانع استمرار این جریان افزایش قیمت شوند.

اخیرا کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین گزارش داد که قیمت سنگ آهن در حال حاضر به طور غیر منطقی بالا است که منجر به اعمال محدودیت‌هایی بر معاملات آتی و فروش نقدی این محصول در بورس کالای دالیان شد؛ سقف خرید سنگ‌آهن در معاملات آتی برای قراردادهای تحویل ژانویه ۲۰۲۴ به ۵۰۰ لات در بازه روزانه محدود شد.

قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت؛ میزان افت نرخ ثبت شده برای قیمت مسکن در چین بیشترین میزان پس از زمان اوج‌گیری کووید ۱۹ در این کشور ظرف سال گذشته باشد؛ این کاهش قیمت نشان‌دهنده تضعیف گسترده تقاضا در بازار املاک چین است.

بر اساس محاسبات رویترز بر اساس داده‌های اداره ملی آمار چین (NBS)، قیمت مسکن نوساز این کشور ظرف ماه اکتبر ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت؛ این در حالی بود که بهای مسکن نوساز در این کشور ظرف ماه سپتامبر کاهشی ۰.۲ درصدی داشت.

کد خبر: ۲۵۶٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha