۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ برای ارتقای راندمان نیروگاه‌ها در صف ابلاغ
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو خبر داد

آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ برای ارتقای راندمان نیروگاه‌ها در صف ابلاغ

رضایی معاون وزیر نیرو گفت: آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از صنعت برق با هدف بهینه‌سازی درسمت عرضه، ارتقای راندمان نیروگاه و کاهش تلفات شبکه‌های برق در دست پیگیری و به زودی اقدام خواهد شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: یزدان رضایی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو امروز در آیین تجلیل از خورشیدبانان گمنام (زحمتکشان تولید نیروی برق کشور)، اهتمام و کوشش همه تلاشگران عرصه خدمت در صنعت برق به منظور تامین برق پایدار و مطمئن به ویژه در اوج بارمصرف تابستان سال گذشته و امسال و گذر از دو زمستان سخت را قابل تقدیر دانست و گفت: دستیابی به این مهم نشانگر اعتقاد و التزام همه تلاشگران به ویژه کارکنان صنعت برق کشور در راستای پیشرفت کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو در ادامه به تشریح اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم به منظور رفع ناترازی‌های موجود در صنعت برق کشور پرداخت و افزود: این ناترازی‌ها با تحمیل کمبود و محدودیت‌های برق به بخش‌های مختلف و در ادامه با نارضایتی مردم همراه شده بود. در کنار آن وزارت نیرو در دولت سیزدهم در شرایط وجود ناترازی مالی ناشی از اختلاف قیمت‌های تکلیفی و واقعی برق و نیز ناترازی ناشی از تغییرات اقلیم در بخش آب و کمبود جدی سوخت زمستانه، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی یادآور شد: برنامه‌ای که برای دولت سیزدهم در سطح وزارت نیرو تنظیم شده بود، بسیار بلندپروازنه‌ بود و با فاصله قابل توجهی نسبت به عملکرد دوره‌های گذشته تنظیم شد. تنها ابزار و سرمایه جدی وزارت نیرو برای تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده، کارکنان صنعت آب و برق بود که توانستند به شایستگی، برنامه‌های پیش‌بینی شده را محقق کنند.

وی در این باره تصریح کرد: بر این اساس برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق، در دولت سیزدهم میزان انرژی تحویلی در فصل ۶ماهه اول و تابستان به صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت؛ همچنین بالاترین ضریب آمادگی نیروگاه‌های کشور در تابستانی که گذشت برقرار و بالاتر از نرم‌های جهانی شد.

رضایی از پیش بینی اهداف ویژه در برنامه هفتم توسعه برای صنعت برق کشور سخن به میان آورد و گفت: با اتکا با ظرفیت‌های خوب سرمایه انسانی این صنعت، بی‌شک همه این اهداف محقق می‌شود.

معاون وزیر نیرو افزود: توسعه ظرفیت تولید با تنوع بخشی به سبد تولید برق کشور، افزایش ظرفیت تبادل انرژی برق با کشورهای همسایه، بهینه‌سازی مصرف، کاهش شدت انرژی، توسعه بورس انرژی و توسعه شبکه برق از مهم‌ترین برنامه‌های هدف‌گذاری در دوره پنجساله برنامه هفتم است.

رضایی افزود: در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق که در ابتدای دوره دولت سیزدهم مصوب و ابلاغ شد، آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در هفته‌های گذشته ابلاغ شد؛ آیین نامه اجرایی ماده ۴ برنامه توسعه برق تولیدی صنایع به میزان ۱۰ هزار مگاوات مصوب و ابلاغ شد و نیز آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ با هدف بهینه‌سازی در سمت عرضه، ارتقای راندمان نیروگاه و کاهش تلفات شبکه‌های توزیع و انتقال برق در دست پیگیری و به زودی اقدام خواهد شد.

رضایی با اشاره به دستاورد دیگر صنعت برق کشور در راستای افزایش بهره‌وری و ارتقای راندمان نیروگاه‌های، به دستاوردهای صنعت آب نیز طی فعالیت دولت سیزدهم اشاره و اضافه کرد: در بخش آب اهداف بسیار والایی درنظر گرفته شد، به طوری‌که در دو سال آغازین فعالیت دولت مردمی به طور اعجاب آوری این اهداف و برنامه‌ها تحقق یافت.

تکمیل ۳۰۰ درصدی طرح‌های آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها

وی در این باره گفت: این مهم در بخش آب شرب با تکمیل طرح‌های آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها همراه شد و به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در سال هدف‌گذاری شده بود که تا هفته دولت امسال، ۱۵۰ درصد برنامه چهارساله محقق شد و امید است در پایان دوره دولت سیزدهم در سایه پیشبرد برنامه‌ها ۳۰۰ درصد اهداف برنامه دوره چهارساله محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو افزود: در حوزه بهره‌برداری از تاسیسات فاضلاب ۱.۲ میلیارد مترمکعب پساب جدید را برنامه‌ریزی کرده بودیم که در هفته دولت امسال ۵۵ درصد این برنامه محقق شد و با پیشبرد اقدامات تا پایان دولت سیزدهم ۱۰۷ درصد محقق خواهد شد.

رضایی به طرح جهاد آبرسانی نیز اشاره و اظهار کرد: طرح آبرسانی روستایی اقدامی جهادگرایانه بود که برای ۱۰ هزار روستا برنامه‌ریزی شد و تاکنون این طرح در ۳۱۰۰ روستا به طور کامل اجرایی شده است و این تعداد روستا از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha