۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
فقر شدید طی ۵ سال آینده ریشه‌کن می‌شود
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

فقر شدید طی ۵ سال آینده ریشه‌کن می‌شود

نمایندگان مردم در مجلس اهداف کمی سنجه‌های عملکردی نظام تأمین اجتماعی، سیاست‌های حمایتی و توزیع عادلانه را تصویب کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ل) ماده ۳۰ اصلاحی لایحه مذکور با ۱۷۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ضریب جینی امروز در کشور ۰.۳۸۸ درصد بوده که می‌خواهیم این میزان را به ۰.۳۵ درصد برسانیم و حتماً در این مسیر نیازمند اقدامات اصلاحی بوده که در احکام بعدی به آن اشاره شده است، همچنین تلاش داریم ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی که هم اکنون ۷۲ درصد است را به ۷۶ درصد برسانیم. از سوی دیگر در رابطه با فقر مطلق در برنامه هفتم توسعه تلاش خواهیم کرد که آن را ریشه‌کن کنیم. معتقدیم هیچ‌کس نباید از تأمین حداقل‌های زندگی عاجز باشد لذا پوشش خدمات یارانه‌ای را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که نیازمندان از حداقل‌ها برخوردار باشند.

وی ادامه داد: نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول در بخش روستایی که امروز ۱۰.۵ بوده در طول برنامه به ۹.۳ و همچنین نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول در بخش شهری را که ۱۱.۲ بوده به ۱۰.۳ کاهش دهیم.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در تشریح این حکم با تأکید بر اینکه ما به دنبال توزیع عدالت در برنامه هفتم توسعه هستیم، اضافه کرد: ضریب جینی یکی از شاخص‌هایی است که میزان توزیع عدالت را نشان می‌دهد و هم اکنون این رقم ۰.۳۸۸ درصد بوده را می‌خواهیم به ۰.۳۵ درصد کاهش دهیم. همچنین افزایش ۴ درصدی ضریب پوشش بیمه‌های اجتماعی نیز در برنامه پیش‌بینی شده که از پوشش سلامت که در بخش درمانی برنامه هفتم لحاظ شده مجزا است.

وی ادامه داد: درخصوص فقر مطلق تعاریف مختلفی وجود دارد و در کمیسیون نیز در این رابطه بحث و بررسی صورت گرفت. از سویی معتقدم افرادی که بتوانند ۲۵۰۰ کالری در روز تأمین کنند مشمول فقر مطلق نمی‌شوند. ریشه‌کن کردن فقر مطلق کار بسیار دشواری بوده و به صفر رساندن آن امری غیرواقعی است، از این رو ما در این حکم منظورمان به صفر رساندن فقر شدید است که تصمیم داریم در طول برنامه هفتم آن را که امروزه ۳۰ درصد بوده به صفر برسانیم.

براساس بند (ل) ماده ۳۰ اصلاحی لایحه مذکور؛ در اجرای بندهای (۱) و (۵) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام می‌شود:

جدول شماره (۶)- اهداف کمی سنجه‌های عملکردی نظام تأمین اجتماعی، سیاست‌های حمایتی و توزیع عادلانه

فقر شدید طی ۵ سال آینده ریشه‌کن می‌شود

کد خبر: ۲۵۶٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha