در ششمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران چه گذشت؟

در ششمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران چه گذشت؟

ششمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور نمایندگان بخش خصوصی کشور در اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش بازار، نمایندگان بخش خصوصی کشور در ششمین نشست از دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه پارمان بخش خصوصی برگزار شد، به بررسی مباحث روز اقتصاد و بخش خصوصی کشور پرداختند.

بخش خصوصی برای جبران عقب‌افتادگی اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کند
در اولین نطق پیش از دستور این نشست، امین شاکری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به منابع و ظرفیت‌های کشور از منظر جمعیتی، کشاورزی، صنعتی و … گفت: در طول سال‌های اخیر میزان رشد اقتصادی اندک بوده و متاسفانه نتوانستیم به رشد پایدار و مورد نظر ۸ درصدی برسیم. در این رابطه می‌توان به تغییر دائم قیمت‌ها و قوانین و عدم سرمایه‌گذاری در اقتصاد و درنتیجه رشد منفی اقتصادی اشاره کرد.

او ادامه داد: ایران از همسایگان خود عقب افتاده و در ۱۳ سال اخیر به‌واسطه مشکلات اقتصادی، دچار شکاف عمیق اقتصادی نسبت به رقبای خود شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه از برنامه هفتم توسعه و چالش‌هایی که در آن شاهد هستیم اشاره و تأکید مرد: با اقتصاد نفت محور و دولتی نمی‌تواند رشد را تجربه کرد. برای رسیدن به رشد اقتصادی باید نهادسازی جدید و تغییر پارادایم اقتصاد از دولتی به سمت مشارکت مردمی را ملاک عمل قرار دهیم.

به باور شاکری بخش خصوصی با درک درست از تعاملات بین‌المللی می‌تواند دولت را در عبور از بحران کمک کند. دراین‌بین اتخاذ سیاست‌های ارزی و پولی درست با تدوین استراتژی توسعه صنعتی و مشارکت دادن مردم به جبران عقب‌افتادگی در اقتصاد کشور منتهی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: برای تحول در اقتصاد و ارتقای جایگاه بخش خصوصی باید توان اتاق را برای رسیدن به این هدف آماده کنیم. از طرفی اتاق ایران در ارتباط با دولت حاکمیت همراه است و هیچ تقابلی دراین‌بین وجود ندارد و اتاق ایران باید به‌عنوان یک‌نهاد دلسوز در کنار قوای حاکمیتی با صیانت از قانون به کار خود ادامه دهد. بخش خصوصی باید صدای رسا و یکپارچه داشته باشد. در این روزها برخی افراد با اتهام زنی موجب تفرقه در میان اعضای هیات نمایندگان شدند و امیدواریم از این تلاش بی‌نتیجه دست بردارند.

او خاطرنشان کرد: اتاق ایران باید در درون خود، اصول حرفه‌ای را تقویت و شجاعانه برای تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کند و راهکارهای پیشنهادی را به دولت ارائه دهد. از سوی دیگر باید توسعه و توانمندسازی تشکل‌ها و کمیسیون‌ها را ملاک عمل قرار دهد از نگاه آن‌ها در تصمیم‌سازی‌ها بهره ببرد.

باید به تأثیر کلان روندها بر محیط کسب‌وکار توجه شود
در دومین نطق پیش از دستور، محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، گفت: محیط کسب‌وکار ایران بسیار پرچالش است و با ریسک‌های متعددی روبروست؛ به‌عنوان‌مثال رسوب کالاها در گمرک، پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهدات ارزی به‌عنوان دغدغه بسیار مهم امروز بخش خصوصی و کسب‌وکارهاست و این باعث شده که محیط کسب‌وکار ایران به محیطی پرریسک در دنیا تبدیل شود.

اولیایی ادامه با یک پرسش ادامه داد: آیا محیط کسب‌وکار جهانی با مجموعه عواملی روبروست که ما آن را نادیده گرفته باشیم، عواملی که بر اقتصاد کشور اثر دارد؟ اگر ما از مجموعه عواملی در محیط کسب‌وکار غافل شده‌ایم، شرایط قطعاً موجب خواهند شد که بنگاه‌های ما نتوانند در بلندمدت و در رقابت به بنگاه‌های جهانی ادامه حیات دهند.

او گفت: بخش وسیعی از این شرایط که دنیا به آن توجه دارد ابر روندهاست؛ در دنیا به ابر روندها توجه ویژه‌ای می‌شود. اتحادیه اروپا و سازمان ملل و کشورهای مختلف با اقتصاد توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌صورت جدی برای استفاده از فرصت‌های این ابر روندها استفاده می‌کنند و باری این حوزه برنامه دارند ولی در اتاق ایران به این حوزه توجه نمی‌شود.

اولیایی تصریح کرد: سازمان ملل در ۲۰۲۰ گزارشی را منتشر کرده و به ۵ ابر روند اشاره کرده که باید به آن توجه شود و این ابر روندها عبارت‌اند از: تغییرات جمعیت شناختی، ظهور فناوری‌های دیجیتال، توسعه شهرنشینی، توسعه نابرابری‌ها و عوامل زیست‌محیطی.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی حاکمیت شرکتی اتاق ایران در ادامه افزود: در کشور در حوزه تحول دیجیتال بحث‌هایی داریم ولی به حوزه‌های دیگر اصلاً هیچ توجهی نداریم. مثلاً در حوزه شهرنشینی در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۵ درصد جمعیت جهان شهرنشین شده و در ایران این رقم ۷۵ درصد است که ۲۰ درصد بالای میانگین جهانی است. شهرنشینی بر کسب‌وکارها اثر دارد. اتاق باید در این حوزه به جدیت فعال شود. روند تولید اطلاعات در رفتار مشتریان اثر دارد؛ حدود یک‌میلیون دلار در یک دقیقه خرید آنلاین انجام می‌شود و باید در کسب‌وکارها به این موارد توجه شود.

او تأکید کرد: اگر از چالش داخلی جان سالم به در ببریم، رد صورت بی‌توجهی به ابر روندها، از این چالش‌های جهانی، جان سالم به در نخواهیم برد. ابر روندها روندهایی‌اند که عمرشان زیاد است و تأثیرشان بر شرایط بنگاه‌ها بسیار زیاد است. باید به این نکته توجه کرد که در تدوین استراتژی بنگاه نمی‌توانیم به موضوعات محیط کسب‌وکار توجه نکنیم. باید به کسب‌وکارها با رویکرد نوین توجه شود. نوآورهای مانند هوش مصنوعی بسیار بر کسب‌وکارها اثرگذار است. نوآورهای جدید به همه حوزه‌ها مثل ساختمان، فولاد، حمل‌ونقل وارد شده و این بازارها را دگرگون کرده و بی‌توجهی به اینها باعث می‌شود ما جایگاه خود را در بازار جهانی از دست بدهیم. ابر روندها کوه یخی هستند که اغلب ما آنها را نمی‌بینیم. باید اتاق ایران و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران این اثرات را بررسی کنند.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha